MS Windows
briani 27239
ntfs til fat 32
Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 05:05

Hej , hvorledes får jeg lavet en harddisk om hvor der er xp på ntfs ,til en
formateret fat 32 uden xp, det underlige er at der også ligger en 8 mb, fat
32 fil på disken også , mens 73gb er ntfs .
Det skal laves således at jeg står tilbage med en helt ny formateret
harddisk med fat 32 filsystem

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 07:08

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 32 fil på disken også , mens 73gb er ntfs .
> Det skal laves således at jeg står tilbage med en helt ny formateret

Hvorfor spørger du ikke mig
John

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-10-04 12:57

"John T." <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse

> "Ricko." <ricko@livsnyter.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvorfor spørger du ikke mig
> John
++++++++++++++++++

Hej.

Det er nok også det han prøver på, han glemte bare spørgsmålstegnet

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-10-04 14:19

Ricko. wrote:
> [...]
> ligger en 8 mb, fat 32 fil på disken også , mens 73gb er ntfs .
> Det skal laves således at jeg står tilbage med en helt ny formateret

Kig på
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Download en Windows 98 SE bootdisk.

Find også på samme side en forbedret udgave af fdisk:
"Updated fdisk for Windows 98 bootdisks and/or systems for hard drives over
64 Gig | Alt1 | Alt2"

Put denne opdaterede Fdisk på din bootdisk

Boot så på bootdisken

og anvend fdisk til

at delete non-dos partition

at formattere harddisken til FAT32.

Mvh

Thorkild Dalsgaard

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 14:27

"Thorkild Dalsgaard" <tdalsgaard@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> over
> 64 Gig | Alt1 | Alt2"
>
> Put denne opdaterede Fdisk på din bootdisk

Det vil blive prøvet

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 14:54

> [...]
> over
> 64 Gig | Alt1 | Alt2"
>
> Put denne opdaterede Fdisk på din bootdisk

Jeg går ud fra at man pakker ALT 2 ud af rar filen som den er på og lægger
over på floppy sammen med ALT 1,

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 23-10-04 15:00

Ricko. wrote:
> "Thorkild Dalsgaard"

> Jeg går ud fra at man pakker ALT 2 ud af rar filen som den er på og
> lægger over på floppy sammen med ALT 1,

Jeg tror du har fat i det forkerte link
- der er ingen rar fil.

Her er linket til bootdisken
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/winfiles1/boot98se.exe
og her er linket til fdisk.exe som erstatter den gamle fdisk.exe på
bootdisken:
ftp://ftp1.fkkt.uni-lj.si/newfdisk.zip

mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 15:04

> [...]
> og her er linket til fdisk.exe som erstatter den gamle fdisk.exe på

Det er samme fil som den jeg hentede .men jeg prøver at lægge begge på samme
floppy og så prøve

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 16:25

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 16:06

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> wrote:

> [...]
>32 fil på disken også , mens 73gb er ntfs .
>Det skal laves således at jeg står tilbage med en helt ny formateret

Det er nok teknisk muligt, men kan under ingen omstændigheder anbefales.

Selv om FAT32 understøtter meget store partitioner, er performance så
ringe at NTFS må forestækkes.

Har du brug for en FAT32 partition, f.eks til dataudveksling melle
forskellige operativsystemer, bør du lave en minimal FAT32
datapartition. Resten af disken bør (i windows sammenhæng) være NTFS !!

<mlr>

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 16:28

> [...]
> forskellige operativsystemer, bør du lave en minimal FAT32
> datapartition. Resten af disken bør (i windows sammenhæng) være NTFS !!

Det er meningen at disken skal deles op i 40-20-20, så betyder det vel ikke
noget

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 16:36

>Det er meningen at disken skal deles op i 40-20-20, så betyder det vel ikke
>noget

Det er svært at give helt eksakt svar - meget afhænger af hvordan du
bruger systemet - Men jeg vil mene at 40 Gb er noget i overkantet til en
FAT32 partition.

Microsoft må mene det samme, for XP tillader ikke formattering af FAT
partitoner over 32 Gb (men kan godt bruge dem, når de først er
formatteret).

Hva' er grunden til du foretrækker at opdele disken i mindre FAT32
enheder ??

<mlr>

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 16:51

> [...]
> formatteret).
>
> Hva' er grunden til du foretrækker at opdele disken i mindre FAT32

Ved det egentligt ikke , jeg har jo altid brugt fat 32 på de fire pc jeg har
(men denne 80gb) kunne jeg ikke formatere på den sedvanlige måde , men nu
er det gjort .Så om det skulle være bedre med ntfs ved jeg ikke riktig , jeg
har jo ikke prob med fat 32 på hverken 20-40-60gb harddiske , så siger man
jo til sig selv ,hvorfor så lave det om .

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-04 16:54

"Ricko." skriver:

> [...]
> har jo ikke prob med fat 32 på hverken 20-40-60gb harddiske , så siger man
> jo til sig selv ,hvorfor så lave det om .

Du er sku ved at være gammel, når du hænger i "hvorfor lave det om"

Nej spøg til side.
NTFS er(burde være) er bedre system, udviklet til NT platformen. Min hdd
er partitioneret til 93GB - 83GB og 10GB alle i NTFS

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:23

> [...]
> NTFS er(burde være) er bedre system, udviklet til NT platformen. Min hdd
> er partitioneret til 93GB - 83GB og 10GB alle i NTFS

Når du partionere i ntfs er det så samme fremgangs måde i fdisk som med fat
32- jeg har en mindre harddisk i overskud , så måske jeg skulle prøve det af
,

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-04 17:27

"Ricko." skriver:

> Når du partionere i ntfs er det så samme fremgangs måde i fdisk som med fat
> 32- jeg har en mindre harddisk i overskud , så måske jeg skulle prøve det af

Hvad er det du vil bruge fdisk til ?

Hvis du alligevel vil installere XP, kan du lige så godt bruge det
dertil indbyggede værktøj. Skal den i som en ekstra disk i nuværende
system er det bare at formattere den op til NTFS fra windows af.

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:35

> [...]
> dertil indbyggede værktøj. Skal den i som en ekstra disk i nuværende
> system er det bare at formattere den op til NTFS fra windows af.

nej den skulle så i en maskine for sig selv , og stadig med 40-20-20gb, kan
det så laves direkte fra skiven inden install

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-04 20:54

"Ricko." skriver:

> nej den skulle så i en maskine for sig selv , og stadig med 40-20-20gb, kan
> det så laves direkte fra skiven inden install

Jep.

Du kommer helt automatisk til spørgsmålet, når du installerer XP

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 21:01

> "Ricko." skriver:

> Jep.
>
> Du kommer helt automatisk til spørgsmålet, når du installerer XP

ok.

Fra : Anders Lund

Dato : 23-10-04 16:59

Ricko. wrote:
> jo til sig selv ,hvorfor så lave det om .

Og alligevel har du skiftet Windows version? :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:15

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Og alligevel har du skiftet Windows version? :)

Og Kone

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:24

> "Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse

> Og Kone
men det var i de glade win 95 dage , hvor alting var lysserødt og xp ikke
var kommet til verden endnu

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 17:23

> [...]

>har jo ikke prob med fat 32 på hverken 20-40-60gb harddiske , så siger man
>jo til sig selv ,hvorfor så lave det om .

Tja, hvis du ikke har en helt specifik grund til at køre FAT, bør du
snarest skifte til NTFS.

Jo, FAT fungerer da, men NTFS er både hurtigere og sikrere....

<mlr>

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:25

> Tja, hvis du ikke har en helt specifik grund til at køre FAT, bør du
> snarest skifte til NTFS.
>
> Jo, FAT fungerer da, men NTFS er både hurtigere og sikrere....

jeg kan se at der er to muligheder ntfs og hurtig , hvad er forskellen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 17:33

"Ricko." <ricko@livsnyter.com> wrote:

>jeg kan se at der er to muligheder ntfs og hurtig , hvad er forskellen

Det er samme fil-system. Forskellen ligger kun i formatterings processen

Den hurtige udgave checker ikke disken for fejl...

<mlr>

Fra : Ricko.

Dato : 23-10-04 17:36

> Det er samme fil-system. Forskellen ligger kun i formatterings processen
>
> Den hurtige udgave checker ikke disken for fejl...

Ok , så blev man så klog ,

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 20:05

">> Tja, hvis du ikke har en helt specifik grund til at køre FAT, bør du

> jeg kan se at der er to muligheder ntfs og hurtig , hvad er forskellen

Hej !
Hvad kan være en "specifik" grund ?

Og hvad er "For og imod" NTFS ?

Kan man skifte fra Fat 32 til NTFS uden format.
altså beholde det der er på disken ?
(Har 40 GB på én partio..)

Hvis NTFS er både hurtigere og har bedre fremvisning,
hvorfor er der så flest der kører Fat 32 ?

Det var spørgsmålene - tak !
John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 20:18

"John T." <kispus@despammed.com> wrote:

>Hvad kan være en "specifik" grund ?

At man bruger operativsystemer der ikke understøtter NTFS.

Hvis man f.eks arbejder både i Linux og XP, og gerne vil udveksle data
imellem operativsystemerne, så er det praktisk med en lille FAT data
partition.

>Og hvad er "For og imod" NTFS ?

Her er en lille artikel der er god at få forstand af:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;100108

>Kan man skifte fra Fat 32 til NTFS uden format.
>altså beholde det der er på disken ?
>(Har 40 GB på én partio..)

Jep, det er muligt.

Men jeg tager principielt altid backup inden jeg roder med den slags....

>Hvis NTFS er både hurtigere og har bedre fremvisning,
>hvorfor er der så flest der kører Fat 32 ?

Hvem siger der er flest der kører med FAT32 ??

Jeg vil tro de fleste XP maskiner kører NTFS - Men selvfølgelig, hvis
man kører W98 er der ingen anden mulighed end FAT

<mlr>

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 20:39

"Michael Rasmussen" > Hvem siger der er flest der kører med FAT32 ??

> Jeg vil tro de fleste XP maskiner kører NTFS - Men selvfølgelig, hvis
> man kører W98 er der ingen anden mulighed end FAT

Jeg kører kun med XP proff.
Du siger at du altid tager Back-up først !
jeg har en back-up på en fysisk D: disk, lavet med Power Quest Image,
(altså en fuldstændig kopi af C: disken)
Hvis jeg fortryder og henter denne Back-up, vil den så stadig køre med NTFS,
eller vende tilbage til FAT 32 ?
Med andre ord, hvis jeg skifter til NTFS, vil Back-up på D: også
blive skiftet til NTFS ?
Mvh. John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-10-04 20:49

> [...]

>(altså en fuldstændig kopi af C: disken)

>Hvis jeg fortryder og henter denne Back-up, vil den så stadig køre med NTFS,

Genindlæser du backup'en vender du tilbage til FAT32.

<mlr>

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 22:56

"Michael Rasmussen" >>Hvis jeg fortryder og henter denne Back-up, vil den så
stadig køre med NTFS,

> Genindlæser du backup'en vender du tilbage til FAT32.

C: er nu NTFS, men hvad med D: (fysisk disk) skal den også converteres?
Eller kan den uden problem køre FAT 32 ?

Hvis D: bliver converteret, hvad så med backupén ?
John

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 23:52

"John T." <> C: er nu NTFS, men hvad med D: (fysisk disk) skal den også
converteres?
> Eller kan den uden problem køre FAT 32 ?
>
> Hvis D: bliver converteret, hvad så med backupén ?
> John

Vil lige sige, at jeg blev behagelig overrasket,
programmer "Popper" op på den halve tid nu
efter skift til NTFS, det var lækkert !!
John

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-10-04 08:47

"John T." <kispus@despammed.com> wrote:

>C: er nu NTFS, men hvad med D: (fysisk disk) skal den også converteres?
>Eller kan den uden problem køre FAT 32 ?

>Hvis D: bliver converteret, hvad så med backupén ?

Nu kender jeg ikke dit backup program, men det kan muligvis ikke arbejde
på NTFS drev. Så det er nok klogt at bevare backup disken som FAT32.

<mlr>

Fra : Anders Lund

Dato : 23-10-04 20:27

John T. wrote:

> hvorfor er der så flest der kører Fat 32 ?

Er der det?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : John T.

Dato : 23-10-04 20:41

> Er der det?
>
> --
> Anders Lund - anders@andersonline.dk
> Take back the web - www.mozilla.org/firefox

Jeg har intet at há det i, det er blot mit indtryk
når jeg læser her i gruppen -måske forkert ?
John

Fra : Anders Lund

Dato : 23-10-04 21:25

John T. wrote:
> Jeg har intet at há det i, det er blot mit indtryk
> når jeg læser her i gruppen -måske forkert ?

Ok - jeg har det modsatte indtryk. :)

Men så igen, der findes stadig folk som bruger Windows 98 (mange endda)
og folk som tror de ikke kan dele filer over netværket til Windows 98
maskiner, hvis man bruger NTFS.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ricko.

Dato : 24-10-04 09:35

> Ok - jeg har det modsatte indtryk. :)
>
> Men så igen, der findes stadig folk som bruger Windows 98 (mange endda) og
> folk som tror de ikke kan dele filer over netværket til Windows 98
> maskiner, hvis man bruger NTFS.

hej , jeg har her til morgen talt med en god ven af mig , han mener at have
hørt at det er en dum måde at lave fat 32 filer om til ntfs , med denne
komando ,
convert c: /fs:ntfs
Han mener at have hørt at der skulle være filer som ikke bryder sig om det
,med en hel del fejl til følge ,??, Men at det er bedre at starte fra
bunden med en formateret ntfs disk, jeg har på en maskine netop lavet det
med at skifte fil typpe ,og har derefter prøvet at køre en
diskfragtmentering , det går lyn hurtigt , men den efterlader en stor klump
filer ude i højre side , efter genstart gik jeg så ind igen og bad den
analysere disken , den bad mig om at fragtmentere igen , ??,
da dette havde gentaget sig seks gange i træk gad jeg ikke det mere , der må
altså opstå nogle fejl ??, jeg prøvede så at fragtmentere med Norton
systemworks , det blev til en flot samling filer i venstre side ,og ingen i
højre side, jeg gik så tilbage og bad den i diskfragtmentering som er i xp
analysere disken igen , og ganske riktigt der sad alle filer flot og pakket
i højre side , men f***** om ikke den mente jeg skulle fragtmentere drevet
igen , det lod jeg den så gøre , sikke en gang L*** den efterlod over det
hele, prøvede samme tur igen uden det blev bedre,??, så er der noget om det
han siger, eller hvad mener i andre derude i æteren .

Fra : John T.

Dato : 24-10-04 14:35

Jeg forstår det sådan, du bruger en klynge til den mindste fil du opretter,
det vil sige 4096 bytes, kontra 512 bytes, ergo vil alt så fylde mere på din
disk.
Men det kan jo være lige meget hvis der er plads nok-ik?.
Er det rigtigt forstået ?
John

Fra : Anders Lund

Dato : 24-10-04 15:50

John T. wrote:
> Jeg forstår det sådan, du bruger en klynge til den mindste fil du opretter,
> det vil sige 4096 bytes, kontra 512 bytes, ergo vil alt så fylde mere på din
> disk.

Faktisk mener jeg at have læst at NTFS kan gemme små filer i selve fil
tabellen. Så fylder de "ikke noget" på disken. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk