MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Sata Disk og WinXp
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 19-10-04 21:49

Hej

Har fået samlet en ny Pc med Asus K8V-V med Amd athalon 64 3000+.

Dertil har jeg så købt en Sata Maxtor fluid 120Gb.

I systemet har jeg genbrugt min gamle 40Gb med WinXp pro installeret på.
Systemet genkendte fint alt nyt hardware.
Jeg har fået ordnet og formateret den nye Sata disk uden problemer.

Men nu vil jeg godt have Windows over på den nye disk.
Problemet er bare at windows installations programmet kan ikke se den
nye disk!

Dvs inde i Windows kan jeg sagtens se den og bruge den. Men
installations programmet kan ikke se den.

Tænkte lidt at det måske var fordi Windows ikke er nyt nok og ikke kender
sata.
Jeg har forgæves prøvet at finde Sata drivere som jeg kunne installere som
tredje parts
og måske af denne vej på installations programmet til at se min disk.

Kan det være det og hva gør jeg så?

Venligst

Fra : Anders Lund

Dato : 19-10-04 22:10

Søren Christensen (4200) wrote:
> Tænkte lidt at det måske var fordi Windows ikke er nyt nok og ikke kender
> sata.

Det er korrekt - Windows XP med SP1 skulle ikke have nogen problemer med
at genkende og bruge en SATA disk under installationen. Så lav en
slipstream CD med SP2 (En Windows XP installations CD med SP2) og du
skulle være kørende.

Søg i gruppen efter en opskrift på at lave dette, da det er noget som
har været oppe og vende en del i den senere tid.

> Jeg har forgæves prøvet at finde Sata drivere som jeg kunne installere som
> tredje parts
> og måske af denne vej på installations programmet til at se min disk.

Hvilken controller/bundkort?

> Kan det være det og hva gør jeg så?

Endten opdatere du din WinXP CD eller også finder du den driver -
længere er den ikke. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : ">> bOb

Dato : 20-10-04 14:18

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse news:417582bb$0$77015$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> at genkende og bruge en SATA disk under installationen. Så lav en
> slipstream CD med SP2 (En Windows XP installations CD med SP2) og du

Min slipstreamet cd med XPpro sp1 har nu aldrig kunnet finde sata diske uden
medfølgende driver fra asus til mit Asus P4g8x deluxe MB.

Er du sikker på at en slipstreamet cd med sp2 kan det..??

"bob"

Fra : BorreBoy

Dato : 20-10-04 14:31

">> bOb <<" <bip@bob> skrev i en meddelelse

> [...]
> medfølgende driver fra asus til mit Asus P4g8x deluxe MB.
>
> Er du sikker på at en slipstreamet cd med sp2 kan det..??

Jeg installerede en sata disk i går med XP sp2. Ingen problemer der.

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-10-04 14:43

BorreBoy wrote:
> Jeg installerede en sata disk i går med XP sp2. Ingen problemer
der.

Hvilket bundkort og SATA-controller?

Fra : BorreBoy

Dato : 20-10-04 14:45

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> der.
>
> Hvilket bundkort og SATA-controller?

Asus P4C800 Deluxe, med promise RAID controller.

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-10-04 16:17

BorreBoy wrote:
> Asus P4C800 Deluxe, med promise RAID controller.

Takker

Jeg har læst andre steder at OEM XP versioner kan give knuder med
installation på SATA harddiske. Er der nogen der kender noget til
dette, og hvis ja, evt. har en løsning?

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 20-10-04 22:09

> [...]
> diske uden
> medfølgende driver fra asus til mit Asus P4g8x deluxe MB.

Jeg har samme problem med mit Asus A7N8X-E Deluxe med en Silicon Image SiI
3112 SATARaid Controller.

Jeg har slipstreamet SP2 og installeret driver efter følgende opskrift:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/851350

/Mogens

Fra : Anders Lund

Dato : 21-10-04 22:48

> Min slipstreamet cd med XPpro sp1 har nu aldrig kunnet finde sata diske uden
> medfølgende driver fra asus til mit Asus P4g8x deluxe MB.

Der er nok forskel på controllerne - så jeg må trække mig tilbage og
sige at det kan fungere på nogle systemer.

> Er du sikker på at en slipstreamet cd med sp2 kan det..??

Nej, ikke mere. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk