MS Windows
briani 27239
Mystisk problem med SAM (Security Accounts~
Fra : Peter R. Christianse~

Dato : 17-10-04 19:52

Hejsa

Sidder og bøvler med en, indtil nu, problemfri og sund Compaq Presario
2100...

Pludselig vil den ikke længere boote op? Ved logonsiden kommer der en
fejlboks, bl.a. med følgende besked: "Fejl i program lsass.exe... Kunne ikke
initialisere SAM (Security Accounts Manager)... Handlen kunne ikke
godkendes... Tryk Enter for at genstarte computeren i fejlsikret
tilstand..." Hvilket ikke er noget reelt alternativ, da 27 genstarter i
henholdsvis fejlsikret og ikke-fejlsikret tilstand fører til nøjagtig samme
resultat?!!

I et anfald af sporadisk panik, har jeg prøvet fysisk at pille HD´en ud af
Compaq´en, og montere den i en USB-case. Formålet var at kopiere de
nødvendige data over på min anden computer, for derefter at lave en clean
install på Compaq´en bagefter. Men... kan ikk´ få lov til at kopiere fra
administratormappen, da det er en... ahemm... administratormappe (går
ihvertfald ud fra det er der hunden ligger begravet)!

Nu er gode råd dyre. Som jeg ser det, ligger mine data "derinde et sted" -
jeg kan bare ikke få lov til at komme i kontakt med dem! Er det korrekt
antaget?

Gode forslag modtages gerne...

Hvis der er noget som er uklart i ovenstående, så lad mig vide. Så skal jeg
nok prøve at præcisere.

Mvh.
- Peter R. Christiansen

PS: Compaq´en er selvfølgelig spændt for med antivirus og firewall, der
begge ikke har meldt noget unormalt tilbage.

PPS: Backup? Jow, jow... Selvføøøølgelig har jeg da taget backup - det gør
man da! (host, host...

Fra : MRN

Dato : 17-10-04 21:46

> [...]
> tilstand..." Hvilket ikke er noget reelt alternativ, da 27 genstarter i
> henholdsvis fejlsikret og ikke-fejlsikret tilstand fører til nøjagtig

Et lille forslag...:

Filen den henviser til, lsass.exe, ligger i Windows\System32 mappen.

Denne mappe skulle du gerne have adgang til, hvis du sætter harddisken i en
anden computer. Prøv så at gemme den beskadigede fil i en anden mappe på
hardisken, og kopier så lsass.exe fra en anden xp (der virker...) ind i
mappen...

Jeg ved ikke om det virker, men i de gode gamle dos dage kunne man redde
mange data med samme fremgangs måde... (command.com havde det tit med at
blive beskadiget af diverse virusser... Det var sgu tider...)

Jeg ved som sagt ikke om det virker, men muligheden foreligger.

Mvh MRN