MS Windows
briani 27239
Problem med winXP i forbindelse med ny CPU
Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 15-10-04 10:40

Hej NG

Jeg har opgraderet min CPU fra en Barton 2500+ til en Barton 3000+ (begge
333 mhz FSB). Jeg har et Asus A7V8X-X bundkort, som jeg bestemt mener
understøtter den nye CPU.

Nu kommer det irriterende: Efter udskiftning af CPU vil winXP ikke boote.
Jeg kan godt få den i BIOS men så heller ikke længere. Den når ikke engang
at poste, så rebooter den af sig selv.

Jeg tænkte med det samme - "Det er en defekt CPU!", så jeg returnerde den
til B.J. Trading, hvor jeg havde købt den (jeg lagde også mærke til små
hakker i siden af CPU'ens kerne, da jeg modtog den). Prompte fik jeg
tilsendt en ny, som faktisk _også_ havde små hakker i siden af kernen (denne
gang større end den første). Jeg gad i øvrigt godt vide hvordan de behandler
de CPU'er de sender videre - for kønne er de sgu ikke!!

Den nye CPU --> fuldstændig samme problem! Så er det jeg får koldsved:
Windows skal da ikke geninstalleres pga. en CPU opgradering, vel? Men, selv
når jeg prøver at bootet på WinXP CD'en, vil computeren ikke andet end
indlæse filer de første 20 sekunder, og så går den kold, og jeg må selv
genstarte den. Og boote normalt, vil den som sagt stadig ikke...

Det kan da ikke være to defekte CPU'er i træk, vel?

Al hjælp vil jeg sætte pris på!

Mvh
Andreas (2200)

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 15-10-04 11:25

"Andreas (2200)" <andreas_fjernes_geitner@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv genstarte den. Og boote normalt, vil den som sagt stadig ikke...
>
> Det kan da ikke være to defekte CPU'er i træk, vel?

Hej ...

Tjoo... men chancerne er nok minimale... Kan BIOS'en finde cpu'en ? med den
rigtige hastighed ? måske en bios update ? Passer køleren til cpu'en ?

Mvh Jacob

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 15-10-04 11:37

> [...]
> den rigtige hastighed ? måske en bios update ? Passer køleren til cpu'en ?

BIOS'en kan godt finde CPU'en. Jeg kan i hvert fald boote op i BIOS (ellers
ville jeg ikke mene den ville komme så langt). Hastigheden ser også rigtig
ud. Køleren skulle kunne køle helt op til en 3400+ CPU, så det burde heller
ikke være et problem... temperaturen i BIOS er normal (ca. 44 grader)

BIOS er den nyeste til Asus A7V8X-X (version 1013), men prøvede også med
version 1012 - virkede heller ikke.

Det er først når jeg prøver at komme ud af BIOS at det går galt... -->
maskinen genstarter af sig selv.

Kan de små hakker der var på CPU'en være skyld i det?

Hjælp!
Andreas

Fra : Palle

Dato : 15-10-04 12:35

> [...]
> genstarte den. Og boote normalt, vil den som sagt stadig ikke...
>
> Det kan da ikke være to defekte CPU'er i træk, vel?

Opsøg en fagmand.

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 15-10-04 12:43

> Opsøg en fagmand.

Tanken har strejfet mig. Men helt ærligt - den virkede fint og fejlfit med
den "gamle" Barton 2500+ processor. Hvordan kan en ny processor give så
mange problemer?

Fra : Palle

Dato : 15-10-04 13:18

> Tanken har strejfet mig. Men helt ærligt - den virkede fint og fejlfit med
> den "gamle" Barton 2500+ processor. Hvordan kan en ny processor give så
> mange problemer?

Overskriften på dit indlæg skulle nok snarere hedde "Problem med computer i
forbindelse med ny CPU"...

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 15-10-04 13:43

Hej Andreas
Har du prøvet at resette bios, så du er helt sikker på at den har glemt
indstillingerne fra den gamle CPU?
mvh
Kurt

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 15-10-04 15:44

"Kurt Pedersen" <kurt_birgittt@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Andreas
> Har du prøvet at resette bios, så du er helt sikker på at den har glemt
> [...]

Har du prøvet om den kan køre med din gamle CPU, det kunne jo være du var
"kommet" til at skubbe til noget du ikke skulle skubbe til
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : F.Larsen

Dato : 16-10-04 14:00

"Andreas (2200)" <andreas_fjernes_geitner@mail.dk> wrote in message
> Jeg har opgraderet min CPU fra en Barton 2500+ til en Barton 3000+ (begge
> 333 mhz FSB). Jeg har et Asus A7V8X-X bundkort, som jeg bestemt mener
> understøtter den nye CPU.

Men du lyder ikke sikker.

Har du tjekket at indstillingerne på bundkortet svarer overens med de
specifikationer på den CPU'en du har sat i, herunder Vcore, CPU RATIO, FSB
osv.

Der skal ikke så meget til for at læsset vælter og det at systemet starter
ok op i BIOS betyder ikke så meget da BIOS ofte vælger nogle sikre værdier
hvis den ser der er problemer.

--
Flemming

Fra : Andreas \(2200\)

Dato : 17-10-04 00:31

Tak for Jeres input!

Jeg måtte sande, at der var tale om to defekte CPU'er - den tredje
virkede... men selv den tredje havde bitte små hakker i siden på kernen.
Fatter ikke AMD tillader der... eller distributørerne... eller
grossisterne... eller detailledene.... eller hvem det er der bestemmer den
slags. Det er i hvert fald spild af tid for kunderne (mig bl.a.).

Mvh
Andreas (2200)