MS Windows
briani 27239
DOS på CD ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 15-10-04 09:39

Hej

Jeg er løbet ind i et 'lille' problem!

Har købt en brugt notebook, (Compaq Evo) På denne maskine er installeret
Win XP Professional i Engelsk version, men, den vil jeg gerne ha'
skiftet ud med XP Home version på Dansk, så den har jeg købt i fuld
version.

Nu løber jeg blot ind i det problem at på denne maskine findes der ikke
noget floppydrev, det leveres som en ekstra extern kasse som den
tidligere ejer desværre har 'smidt væk'. - Dvs. at eneste
adgangsmulighed er CD-rom drevet. Og det betyder at man ikke kan komme
til at indlæse noget DOS så man kan komme til at køre Fdisk og Format C:
for efterfølgende at installere Win XP Home.

Derfor, findes der en eller anden form for DOS på en CD-rom ?, eller
andre muligheder for at klare dette problem ?

Jeg har selvfølgelig prøvet på alle måder at køre Fdisk, eller
formattere fra Windows command promt, men det ladet sig ikke rigtigt
gøre, det er lidt lige som at stille sig på et kosteskaft og prøve at
løfte sig selv :)

Findes der en løsning ? - På forhånd tak for info !

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !
Simpelt - Enkelt - Billigst

Fra : Gevaldi

Dato : 15-10-04 09:46

Ole Rasmussen skriblede:
> [...]
> købt i fuld version.
>
> Findes der en løsning ? - På forhånd tak for info !

Sæt din XP i drevet og boot på den og du
vil på et tidspunkt få muligheden for at
fdiske og formatere.

--
/Gevaldi

Fra : [ ThrashDK ]

Dato : 15-10-04 10:21

> Derfor, findes der en eller anden form for DOS på en
> CD-rom ?, eller andre muligheder for at klare dette problem ?

Jeg gør sådan:

Hent en ønsket bootdisk på www.bootdisk.com ..

Sæt et virtuelt A: drev op, med tom diskette i "drevet". Jeg bruger dette
program:

http://chitchat.at.infoseek.co.jp/vmware/vfd.html

Skriv bootdisken til den virtuelle diskette i det virtuelle A: drev.

Lav en bootable CD (brug evt. en sletbar RW-skive) med Nero, hvor du bruger
denne bootdisk. CD'en vil så boote op, som om det var en alm. 3.5" floppy
disk. Herfra kan du så fdisk'e, formattere osv..

Eller...

Køb et diskette drev til f.eks. USB.. ;)

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-10-04 10:34

"Ole Rasmussen" wrote

> Derfor, findes der en eller anden form for DOS på en CD-rom ?, eller
> andre muligheder for at klare dette problem ?

Normalt burde det kunne lade sig gøre under installation af den nye XP

Ellers er det "bare" at hente Bart PE der er alt hvad du behøver
http://www.nu2.nu/pebuilder/

- Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-10-04 12:30

Ole Rasmussen skriver:

> Findes der en løsning ? - På forhånd tak for info !

Ja, glem at formatere først. Det kan du gøre under installation af XP
CD'en.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe