MS Windows
briani 27239
"Fejl ved indlæsning af operativ system" n~
Fra : Tommy

Dato : 11-10-04 21:31

Hej alle

Jeg har påtaget mig opgaven med at få en computer op at køre for en af min
kærestes klassekammerater. Men den er ved at give mig grå hår den opgave og
jeg aner ikke hvad jeg skal gøre mere og håber I har en ide.

maskinen: En ShuttleX pc model SK41G
Her lidt specs fra shuttle:
Mainboard
Shuttle FX41, Shuttle form factor, proprietary design for SK41G
chipset: VIA KM266 + VT8235
Award V6.0PG BIOS, 4MBit flash memory
Processor support
Socket A supports AMD Athlon XP und Duron processors
at 266 oder 200 FSB
256 Mb memory
1 x AGP 4X/2X (1,5V only)
1 x 32 Bit PCI (v2.2)

Sagen er den at maskinen var begyndt at køre mærkeligt langsomt for ham.
Det skal siges at han havde i forvejen en original Win98Se som han havde
købt en WinXP Pro upgrade til. Så på software siden var der ikke noget i
vejen. Men maskinen var begyndt at hakke i det når han scrollede i vinduer
og den tog lang tid om at åbne ting. han bruger kun maskinen til Office og
mail. Han snakker så med en nabo der er den store fan af Linux og han var
bestemt af den opfattelse at WinSux det var ikke noget at køre med. De laver
en scan af maskinen og finder 155 virus på den. Men istedet for at køre en
AV så bliver disken formatteret (Af linux) og derefter bliver der rullet en
eller anden Tux på. Og så fik han det sjovt for da han ikke er videre
interesseret i at mounte drev osv. så var han ret utilfreds med det system.
Her kommer jeg så ind i billedet for han ville godt have XP på den igen.
Jeg smider 98 cd i og kører en Fdisk for at fjerne alle non-dos partioner da
Win98 ikke ville arbejde med disse.
Vi installerer Win98 men da har den først brokket sig over filsystemet er
noget den ikke kender hvor vi så laver en manuel format (C:\format c:) og
derefter en C:\Install. Det lykkedes at rulle en Win98 på.
WinXP cd kommer i og maskinen går i gang med at kopiere filer og genstarter.
Da den så kommer op igen melder den at MBR er underlig og at der skal
skrives en ny hvilket jeg tillader. Maskinen genstarter og kommer så med
"fejl ved indlæsning af operativsystem".
Jeg genstarter fdisk igen. Sletter partioner, bygger en ny, genstarter,
booter på CD og WinXP installationen går igang. Den får lige lov til at
sniffe til Win98 cd for at vide at der var noget at opgradere fra. Den
kopierer alle filer til brug under indstallation og genstarter. "Fejl ved
inlæsning af operativsystem" igen. Booter maskinen. Starter op i en recovery
consol og laver en "fixboot". genstarter og lader den igen kopiere og
genstarte. Igen fejl ved indlæsning. opi recovery igen og laver nu en
"fixmbr". Genstarter. Indlæser install filer. genstarter og igen fejl ved
indlæsning af OS. Prøver så at rulle min egen fulde version af XP pro på men
med samme resultat. sidste forsøg er så at boote på 98 cd lave en fdisk /mbr
men det gav heller ikke noget i forhold til XP. Nu har jeg så fået rullet en
Win98 på men under install kommer den igen og siger at den har problem med
filsystem, formaterer manuelt og der efter install.exe. Nu ruller 98 så på
den men hvis jeg prøver at rulle XP på vil den sikkert gå død igen.

Er der nogen der har en rigtig god ide til hvad jeg nu kan gøre for at få XP
på den?? Jeg har en fornemmelse af at Tux har lavet noget drastisk i
baggrunden som jeg ikke kender til. Jeg har tænkt på en Low-level format men
synes at det er et meget drastisk skridt at tage. Disken er en 40 Gb Maxtor
Fluid.

På forhånd mange tak

Tommy

Fra : ///JJ

Dato : 11-10-04 21:41

Tommy wrote:
> Hej alle

<snip>
Problembeskrivelse...
<snip>

Hmm - havde efter at have læst 2/3 af dit indlæg den opfattelse af FDISK
/MBR ville løse dit problem, men nej...
Et forslag kunne være at kigge på disken med Partition Magic og så rydde den
op - dit hidtidige arb. burde ellers nok have ordnet den sag.

Ellers kan det være at du skal have fat i et Linux partitionsprogram og via
det rydde op.

Og så lige et par andre råd:
Din fejlbeskrivelse "fejl ved indlæsning af operativsystem" - kan den
uddybes? Er det en systemfil der mangler, kan HD'en have "bad blocks". Jeg
har også set flere Windows' nægte at blive installeret pga. en dårlig
ram-stang. Blot nogle strå-tanker.

///JJ

Fra : Tommy

Dato : 12-10-04 09:24

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Et forslag kunne være at kigge på disken med Partition Magic og så rydde
> den op - dit hidtidige arb. burde ellers nok have ordnet den sag.

Jeg vil prøve at se hvad jeg kan gøre med Part Magic. Jeg har 7.0

> Ellers kan det være at du skal have fat i et Linux partitionsprogram og
> via det rydde op.
Det der Linux er jeg ikke meget for

> [...]
> uddybes? Er det en systemfil der mangler, kan HD'en have "bad blocks". Jeg
> har også set flere Windows' nægte at blive installeret pga. en dårlig
Jeg kan ikke uddybe. Den kommer med beskeden mens den stadig er i text-mode
og kommer ikke videre. eneste der på det tidspunkt kan gøres er ctrl+alt+del

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-04 21:54

"Tommy" <no@reply.com> wrote:

> [...]
>synes at det er et meget drastisk skridt at tage. Disken er en 40 Gb Maxtor

Der ligger formenlig en række linux partitioner på disken og driller -
Og dem kan du hverken 'se' eller fjerne med FDISK...

Der er flere løsninger:

Du kan slette alle linux partitioner på disken med Linux Værktøjer,
f.eks fra den Linux installation der skabte problemet

Eller prøv et værktøj á la 'wipedisk' der sletter 'alt' på harddisken.

'Low-level' formattering skal du nok ikke forsøge...

<mlr>

Fra : Tommy

Dato : 12-10-04 09:27

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> Der ligger formenlig en række linux partitioner på disken og driller -
> Og dem kan du hverken 'se' eller fjerne med FDISK...
nej det var efterhånden også min opfattelse men har også fået følgende at
vide. En XP fixmbr vil ikke virke med mindre XP installationen ligger først
på harddisken. Det vil sige i det yderste spor den fysisk kan komme til.

> Der er flere løsninger:
>
> Du kan slette alle linux partitioner på disken med Linux Værktøjer,
> f.eks fra den Linux installation der skabte problemet
Jeg har ikke cd-en til den Linux. Aner ikke engang hvad det er for en.

> Eller prøv et værktøj á la 'wipedisk' der sletter 'alt' på harddisken.
Den prøver jeg at kigge på

> 'Low-level' formattering skal du nok ikke forsøge...
Det var også en option jeg allerhelst vil undgå.

Fra : N/A

Dato : 11-10-04 22:34

Fra : banditten2002

Dato : 11-10-04 22:34

Kig på hos www.maxtor.com i deres support efter programmet Maxblaster 3 ...
det er måske programmet der kan bruges til at lave en
format c med...

Jeppe

Fra : Tommy

Dato : 12-10-04 09:28

"banditten2002" <banditten2002@nospam_hotmail.com> wrote in message
> Kig på hos www.maxtor.com i deres support efter programmet Maxblaster 3
> ... det er måske programmet der kan bruges til at lave en
> format c med...

Yes...... Jeg har allerede kig på MaxBlast... Skal have undersøgt nærmere
hvad den laver.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-04 05:17

Tommy skriver:

> Er der nogen der har en rigtig god ide til hvad jeg nu kan gøre for at få XP
> på den??

Har du en XP CDROM ?

Prøv med en sådan....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tommy

Dato : 12-10-04 09:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Har du en XP CDROM ?
>
> Prøv med en sådan....

Jeg har prøvet med min egen Windows XP prof. dansk som jeg benytter på min
arbejdsbærbar.
Det gav heller ikke noget.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 12-10-04 16:55

Tommy wrote:

> [...]
> synes at det er et meget drastisk skridt at tage. Disken er en 40 Gb Maxtor

Jeg formoder at du har en bootdisk, smid den i
og prøv at skriv fdisk /mbr