MS Windows
briani 27239
Bøvl med gammelt 16bit-program på WinXP
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-10-04 17:23

Jeg har været ude hos en bekendt i eftermiddag for at installere
WinXP Pro DK SP2. Alt kører glimragende lige bortset fra et ret
så gammelt program ved navn EKONTROL. Det er dansk, men det er
også det eneste jeg ved om det og en Google-søgning har hidtil
ikke været til meget hjælp. Det er et program beregnet til at
holde regnskab med el-, vand og strøm-forbruget og han vil meget
nødig undvære det.

Mit håb var, at det ville kunne køre på WinXP for det kunne godt
køre på hans gamle Win98-installation. Desværre ser det bare ud
til, at det bliver ved med at mangle filer, når jeg starter det.

Først påstod det, at det ikke kunne finde filen VB40016.DLL, men
den fandt jeg så på nettet og kopierede den ind i Windows\System-
mappen, men det resulterede bare i endnu en meddelelse om en
manglende fil. Denne gang var det OC25.DLL og da den var fundet
og installeret, manglede THREED16.OCX, SPIN16.OCX og nu står jeg
så og mangler filen MSMASK16.OCX, som jeg desværre ikke lige kan
finde vha. Google.

Jeg ved ikke om MSMASK16.OCX er den sidste fil der mangler, men
nu starter programmet da i det mindste op inden det kommer med
MSMASK16.OCX-fejlen.

Er der nogen der har en idé til, hvad jeg evt. kan installere på
WinXP for at få sådan et program til at fungere? Hører ovenstående
filer til en samlet pakke? Altså f.eks. noget Visual Basic-halløj
eller noget i den stil?

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 09-10-04 17:55

"Thomas G. Madsen" skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om MSMASK16.OCX er den sidste fil der mangler, men
> nu starter programmet da i det mindste op inden det kommer med
> MSMASK16.OCX-fejlen.

Hej Madsen!

Hjælpen er måske her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http%3a%2f%2fsupport.microsoft.com%2fservicedesks%2ffileversion%2fdllinfo.asp&fp=1

Yderligere missing-file søgning:
http://www.snapfiles.com/help/missingfiles.html hvor jeg fandt ovenstående.

Håber det hjælper dig!

Mvh John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-10-04 18:16

John skrev:

> http://www.snapfiles.com/help/missingfiles.html hvor jeg
> fandt ovenstående.

Tusind tak John.
Det tyder på at være Visual Basic 4.0 der mangler.
Linket til VB 4.0 på <http://www.snapfiles.com/help/missingfiles.html>
tyder dog på, at det er beregnet til Win9X og NT4, men jeg bliver jo
nærmest nødt til at tage chancen og installere det, hvis det program
skal køre. Jeg prøver at smide det ind i morgen, når jeg skal derud
igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-10-04 18:31

Thomas G. Madsen skrev:

> Det tyder på at være Visual Basic 4.0 der mangler.

Det undrer mig bare at MSMASK16.OCX ifølge MS hører med til
Visual Basic 4.0 og Visual Basic 4.0a, men hvis man henter
Vb4Run.exe, indeholder den kun Vb40016.dll og Vb40032.dll.

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 09-10-04 21:09

"Thomas G. Madsen" skrev i en meddelelse

> Det undrer mig bare at MSMASK16.OCX ifølge MS hører med til
> Visual Basic 4.0 og Visual Basic 4.0a, men hvis man henter
> Vb4Run.exe, indeholder den kun Vb40016.dll og Vb40032.dll.

Du mener denne:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q196286

Tjahh.. fandt også lige dette:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/KB/ARTICLES/Q150/7/26.asp&NoWebContent=1

I det mindste er du dog sandsynligvis på rette spor nu... the truth is out
there! :)

Mvh John

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-04 16:21

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> ovenstående filer til en samlet pakke? Altså f.eks. noget
> Visual Basic-halløj eller noget i den stil?

Nå, men det hjalp tilsyneladende at installere Visual Basic 4.0
Pro 16-bit, som jeg fandt på denne adresse:
<http://imaginatica.us.es/~wopr2k/qbdl/>. Godt nok så kom der et
par fejlmeddelelser til sidst i installationen, men de filer som
hans gamle 16bit-program skulle bruge, blev åbenbart kopieret ind,
så nu virker det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : John

Dato : 10-10-04 17:22

> [...]

> Pro 16-bit, de filer som
> hans gamle 16bit-program skulle bruge, blev åbenbart kopieret ind,

Godt du fik løst problemet!

Mvh John