MS Windows
briani 27239
Processer m.m
Fra : Iceman

Dato : 08-10-04 01:34

Hejza!

Hvad kan det være at mit system kører så, syntes jeg selv, dårligt.

Ikonerne på skrivebordet er omkring 30 sekunder om at komme
frem igen efter jeg har siddet og spillet Max Payne 2 i 20 min.

Og den er langsom til at åbne programmer, såsom Winamp, den tar
den da ihvertfald også 10 sekunder om at åbne. Det syntes jeg jo ikke
rigtigt kan passe. Alle spil kører helt fint.

I windows jobliste under processer er der også 36, er det ikke lige i
overkanten? Har smidt et scrrenshot i dk.binaer
Skal lige nævnes at Zonealarm, NAV 2005, DU Meter og WindowBlinds kører i
baggrunden, men
de plejer ikke at ta så meget. Syntes bare generelt den går så "Trægt".
Håber nogle af jer har en idé.

Systemet er :
WinXp Pro med SP2 ( Tjenester deaktiveret ifølge det fine PDF dokument
Madsen har lavet )

Celeron 2,8 Ghz
512 mb DDR Ram
Ati Radeon 9600 Pro 256 mb ram ( nyeste drivere )
Seagate 120 Gb Harddisk
Onboard Lyd & Netværkskort.
Sidder på et Soltek SL-848P

Mvh
Iceman!

Fra : John

Dato : 08-10-04 02:17

"Iceman" skrev i en meddelelse

> Hvad kan det være at mit system kører så, syntes jeg selv, dårligt.
> Ikonerne på skrivebordet er omkring 30 sekunder om at komme
> frem igen efter jeg har siddet og spillet Max Payne 2 i 20 min.

Prøv evt: http://tweakxp.com/tweak1335.aspx

Defragmentering kan ofte give gode resultater. O&O Defrag 2000 (gratis)
anbefales af mange som en god alternativ defragmenter:
http://www.freewindows.dk/fw/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=139

> Skal lige nævnes at NAV 2005 kører i
> baggrunden

Ahem.. Norton er store programmer (NAV 2005 er hele 35 MB), og 'kendt' for
at sluge mange resurcer:
"... Way too sloooooowwwww. I want it. I will pay for it. Now Norton just
has to deliver a program that doesn't slow every other program down like
it's molasses. Recommendations are welcome. ..."
Hele siden: http://www.download.com/3302-2239_4-10321099.html

Du kan jo prøve kortvarigt at slå NAV 2005 fra, og se, om det gør en
forskel.

Mvh John

Fra : Iceman

Dato : 08-10-04 02:22

Har først lige installret det her til aften, og problemet var der også
inden.
Er godt klar over at det tar mange resurcer.

Og har også lige installret xp idag. Det er en helt ny maskine.

Andre forslag?

Fra : ///JJ

Dato : 08-10-04 02:42

Iceman wrote:
> Hejza!
> Ikonerne på skrivebordet er omkring 30 sekunder om at komme
> frem igen efter jeg har siddet og spillet Max Payne 2 i 20 min.

Ikke unormalt - efter et sådant type spil, skal der lige fjernes 200-400 mb
hukommelse i swap-filen, det slags har altid været at mærke i Windows.

> Og den er langsom til at åbne programmer, såsom Winamp, den tar
> den da ihvertfald også 10 sekunder om at åbne. Det syntes jeg jo ikke
> rigtigt kan passe.

Det kan det sagtens. Her kan det temmelig sikkert være Winamp der er
synderen - nu skriver du ikke hvilken version du kører, men i 5'eren er den
begyndt at scanne hele din musik-samling inden programmet viser sig (dette
kan slåes fra), så afhængigt af hvor meget musik du har og hvordan du har
indstillet Winamp.... tja. Jeg oplever også nogle sekunder (irriterende)
ventetid når programmet skal startes. Endda også når man dobbeltklikker på
dens menubar for at formindske/forstørre den - programmet er blevet
langsommere i ver. 5.

Ellers kan det være dine diske ikke kører optimalt - undersøg om de kører i
PIO mode eller DMA.

///JJ

Fra : Iceman

Dato : 08-10-04 02:49

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke unormalt - efter et sådant type spil, skal der lige fjernes 200-400
> mb hukommelse i swap-filen, det slags har altid været at mærke i Windows.

Ja, men det har aldrig før taget så lang tid hos mig. ??

> [...]
> dobbeltklikker på dens menubar for at formindske/forstørre den -
> programmet er blevet langsommere i ver. 5.

I know, men har slået det fra. Ved også godt at det er blevet langsommere.

> Ellers kan det være dine diske ikke kører optimalt - undersøg om de kører
> i PIO mode eller DMA.

Hmm, hvordan er det nu lige jeg gør det?

Mvh
Ice!

Fra : ///JJ

Dato : 08-10-04 09:31

Iceman wrote:

> Hmm, hvordan er det nu lige jeg gør det?

Fx.:
Control Panel - Administrative Tools - Computer Management - Device
Manager - IDE ATA/ATAPI Controllers - Primary+Secondary - Properties -
Advanced Settings - Current Transfer mode.

///JJ

Fra : Leony

Dato : 08-10-04 09:32

"Iceman" <petersenk2004@pc.dkFJERNdette> skrev i en meddelelse

> Hmm, hvordan er det nu lige jeg gør det?

Enhedshåndetering -> vælg primær eller sekundær IDE kanal -> kig på
fanebladet avancerede indstillinger.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 08-10-04 09:42

> Ikonerne på skrivebordet er omkring 30 sekunder om at komme
> frem igen efter jeg har siddet og spillet Max Payne 2 i 20 min.

Kan måske afhjælpes ved at ændre "icon cache":
http://pubs.logicalexpressions.com/Pub0009/LPMArticle.asp?ID=56
http://www.winguides.com/registry/display.php/57/

> I windows jobliste under processer er der også 36, er det ikke lige i
> overkanten? Har smidt et scrrenshot i dk.binaer

Antallet af processer er ligegyldigt. Det vigtige er hvor meget cpu-tid
processen tager.
Du har 3% på tskmgr og 2% på explorer og 95% på aktiv systemproces.
De 2 første hører til Windows og den sidste er den proces som kører når
processoren ikke laver noget.
Så alt er normalt i den afdeling.

Hvis du vil vide hvad de andre processer laver/hører til, så er der
hjælp at hente her:
http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist_a.htm
For andre bogstaver ændres _a.htm til et andet begyndelsesbogstav - eks.
_b.htm.