MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Problemer med D-Link printserver
Fra : Nederbasse

Dato : 05-10-04 19:24

Hej NG

Jeg har problemer med udskrivniing via en D-Link 301U printserver.
Serveren sidder i en switch sammen med 3 bærbare, alle kører DHCP på en
Router.
Der er oprettet en ny printer port som kører tcp/ip, når jeg printer kan jeg
se det i køen på alle pc'er men der opstår en fejl og der kommer intet ud af
printeren.
OS på alle maskiner er XP Home
Har checket opsætning flere gange og fulgt manualen til punkt og prikke.

Hvad kan der være galt ?

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-10-04 22:29

"Nederbasse" skrev i en meddelelse
> [...]
> printeren.
> OS på alle maskiner er XP Home
> Har checket opsætning flere gange og fulgt manualen til punkt og prikke.

Som udgangspunkt går jeg ud fra at du har konfigureret din server med en
fast ip adr. en subnet adr. o.s.v. og et kønavn .

Har du istedet for en tcp/ip port, prøvet med en LPR port ?
(De fleste servere understøtter LPR/LPD protokollen )
Hvis ikke du har muligheden , skal den tilføjes :
Tilføj/fjern programmer - windows - andre fil og udskrifttjenester - print
for unix
Kan ikke lige huske om du også skal tilføje, under netværkstjenester,
"tjenesten simpel tcp/ip services"
Derefter tilføjes en LOKAL printer - oprettes en ny port (LPR) - ip adr. +
kønavn
Når guiden går videre, undersøges det om printeren er til stede...ellers får
du en fejlmeddelse....hvis ikke, gør du guiden færdig , også skulle du gerne
få et test print ud hvis det er valgt.( der følger vel en printerdriver med
?)

Hilsen Michael

Fra : Nederbasse

Dato : 06-10-04 11:05

| Som udgangspunkt går jeg ud fra at du har konfigureret din server med en
| fast ip adr. en subnet adr. o.s.v. og et kønavn .
|
| SNIP
|
| Hilsen Michael

Nej serveren har ikke n fast ip adresse men et navn, alle enheder på
netværket kører med DHCP.
De tre computere bliver også brugt hjemme på ander forbindelser derfor DHCP
Kan jeg give serveren en fast ip, den bliver der ikke flyttet med ?

Prøver med en LPR port

Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-10-04 19:07

> [...]
DHCP
> Kan jeg give serveren en fast ip, den bliver der ikke flyttet med ?

Det går jo ikke at serveren får tildelt forskellige adr hele tiden, så mon
ikke du kan give den en fast ip.
Hvis du vil være sikker på at der ikke opstår konflikter, så sæt routeren
til kun at give f.eks. 100 ip adr. (ex: 192.168.1.2 - 192.168.1.102 ) og
så sæt serveren til en fast ip over dette område (ex:192.168.1.240)

LPR forudsætter at printeren (serveren) har fast ip
Hilsen
Michael