MS Windows
briani 27239
Quick launch problemer efter SP2 bl.a.
Fra : Bjorn Jensen

Dato : 01-10-04 23:20

Hej

Jeg har lige efter en mislykket SP2-UK opdatering for et par dage siden
måtte starte en re-installere af hele molivitten. Og alt andet lige så var
det måske meget godt efter at min WinXP-UK-SP1 samt alt efterfølgende af
opdateringer samt en efterhånden kompleks installation af et hav af
programmet trængte til at blive ryddet op....

Jeg har haft cd´en liggende over en uge, da jeg jo godt vidste, at noget
kunne gå galt, men tog så mod til mig tirsdag eftermiddag og jeg skal da
ellers lige love for at det har kørt på de høje nagler lige siden.

Jeg har ellers for nogen tid tilbage (8/7-004) deltaget i en speciel webcast
online session hos Microsoft med navnet: Windows XP Server Pack 2 Change
Walkthrough
for om ikke for andet så forsøge at forgribe de værste fejlmuligheder. Det
hjalp så ikke lige mig, men jeg ved da lidt om noget, jeg ikke lige kunne
bruge til noget som helst i min situation....

SP2 opdateringen gik rigtigt godt indtil første og i mit tilfælde eneste
forsøg på en normal genstart. For her skete der det, at en normal boot var
lukket og slukket. Jeg kunne fint komme ind i safe mode og safe mode med
netværk men slut med normale starter. Og efter at have forsøgt næsten alt i
ca. 6 timer - undtagen det rigtige - så blev alt formateret og jeg begyndte
forfra.

Det er så for det væsentligste oppe at køre igen og denne gang med en SP2
installeret, men...

Jeg oplever en del underlige ting og her vil jeg have nogen hjælp, hvis
andre har prøvet noget lignende og evt. har et par gode råd m.v.

Jeg har en Netgear 54g trådløs med NAT - lige købt - router hvor det
trådløse er slået fra.
Jeg bruger endvidere følgende software pakker:

ZoneAlarm 5.x.x.x Pro
Ad-aware 6.x Pro med aktiveret Ad-Watch
CA My eTrust Antivirus 6.2.x.x Pro

(har droppet iHateSpam efter TDC slog deres spamfilter til - det virker bare
perfekt for mig)

Og det virker altsammen OK

Men jeg oplever at nogle af min installerede programmer ikke vil ligge en
icon i quick launch feltet, og det selvom de er indstillet til at gøre lige
netop det.
Det drejer sig om bl.a.:
Dirkey NTXP 2a (seneste version)
ActivSync 3.7.1 (seneste version)

Før SP2 så lå f.eks. ActiveSync iconen i quick launch som mat grå. Men
ligeså snart jeg satte på iPAQ 3950 i cradlen, så blev den grøn og åbnede
programmet på skrivebordet. Nu skal jeg selv starte programmet fra
startmenuens programgruppe og herefter virker det så som tidligere, indtil
jeg genstrater PC´en. Og hvis jeg ligger en icon i startup menuen, så får
jeg godt nok en icon i quick launch, men skal så selv lukke programmet som
har åbnet sig på skrivebordet. Det er ikke så meget, men vi vænner os vist
hurtigt til, at tingene virker, som de skal.... Og når de så ikke gør det
mere, så er helvede løs :)

Men kan jeg selv gå ind et eller andet og påvirke hvad og hvordan quick
lanch skal te sig?

---------------

Derudover oplever jeg, at den medfølgende firewall står som slået til i
Security Center med går jeg direkte ind i firewall opsætningen under system
i controlpanel, så er firewallen slået fra.

Programmet er altså selvmodsigende, så hvad er det så lige der sker her?

Just for the record, hvis andre står med samme mystiske oplevelser, så har
jeg oplevet et par andre ting med bl.a.:
Ahead Nero DVD Burning vers. 6.0.x
cuteFTP 4.2 home
samt
Microsofts Webcast online sessions system (http://www.microsoft.com/webcast)

Nero fortalte direkte under første opstart at det vist ikke ville gå så godt
og at der nu ville være mulighed for fejl i programmet. Jeg hentede så 4
opdateringet til Nero 6 hos ahead.de og så køre det vistnok, som det skal.
Jeg har ikke haft mulighed for at afprøve nogen af de mange muligheder, men
jeg får ikke flere "mulighed for fejl" meddelelser :)

cuteFTP 4.2 kunne lige pludselig ikke skifte lokal mappe. Når jeg forsøgte
at downloade f.esk den 4. opdatering fra Nero, som lå på en ftp server og
derfor i første omgang ville starte et lokalt installeret fildownload
program som f.eks. cuteFTP. Så kunne cuteFTP lige pludselig ikke skifte
mappe fra den det sidste havde uploaded eller downloade fra/til.
Jeg løste dette problem ved at opgradere fra 4.2 til Pro 6.x versionen. Og
efter den var installeret så gik det derudaf som tidligere!

og

Webcast systemet er jo er både online her og nu eller som en bestilt
fremvisning på en tidligere optaget online session direkte fra USA med lyd
over nettet eller med gratis telefonopkald til de direkte sessioner direkte
fra studiet til ens eget hjem og sidstnævnte med en lyd som en normal
telefonlyd - rigtig god. Og alt sammen vel og mærket helt gratis - men kun
på engelsk. Her kunne jeg før SP2 uden problemer høre lyden på det
installerede IPvoice audio programmet samt printe hele sessionen ud under
file-menu punktet "Print to PDF file", mens det hele foregik online. Efter
SP2 virkede IPvoice systemet igår kun ved testen, mens det ikke virkede
overhovedet under online sessionen (30-09-2003- 18.30-21.00 - Inactivei
Directory Not When You Use Scripts to Help Manage AD). Derudover så virkede
"Print to PDF file" systemet heller ikke igår efter SP2 opdateringen. Der
stod godt nok, at man skulle slå POP-Up killers fra. Men da jeg havde slået
den indbyggede i SP2 pakken fra, samtidig med at min før SP2 pakken PopUpCop
2.x.x.x også var slået fra, så kunne det jo ikke være det, der var galt. Jeg
har dog meddelt både den ene og den anden det, men endnu ikke fået et svar
på problemet fra nogen af dem, så hvis nu... så er jeg da også lydhør i den
forbindelse

Jeg ved det er lidt meget, men da det hele drejer sig om "noget i
forbindelsen med SP2, så jeg har med vilje samlet det lidt.

mvh
Bjorn

Fra : ///JJ

Dato : 02-10-04 00:01

Bjorn Jensen wrote:
<snip meget langt indlæg>
> Før SP2 så lå f.eks. ActiveSync iconen i quick launch som mat grå. Men
> ligeså snart jeg satte på iPAQ 3950 i cradlen, så blev den grøn og
> åbnede programmet på skrivebordet.
<snip meget langt indlæg>

Her går der noget galt: "Quick Launch" er området som default ligger i
Taskbar'ens venstre side. Der er i bund og grund rene short-cuts og kan
derfor ikke ændre sig fordi man plugger noget hardware til.

Du taler højst sandsynligt om området kaldet "Notification Area" i WinXP
(det nede ved uret). Hvis du her mangler et ikon (fx. ActiveSync), så
skyldes det at programmet ikke er loadet i hukommelsen. Dette gøres så vidt
jeg husker for ActiveSync inde i programmet, ved at sætte flueben ved noget
a la "Load at Windows startup". Jeg vil råde dig til at kigge alle
menuer/opsætninger efter.

Resten af dit indlæg kan jeg desværre ikke hjælpe med - måske andre kan.

///JJ

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 02-10-04 00:35

Hej
"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> noget a la "Load at Windows startup". Jeg vil råde dig til at kigge alle

Jeg var lige ved at skrive "den ved uret", men følte mig for sikker :)

Og jeg har været options igennem adskellige gange, fordi jeg ved af
erfaring, hvor let det er at overse et flueben. Så der er flueben i "vis
status icon i taskbar"

> Resten af dit indlæg kan jeg desværre ikke hjælpe med - måske andre kan.

Helt OK

mvh
bjørn

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-10-04 00:08

Bjorn Jensen skrev:

>Hej

Hej

> [...]
>Ad-aware 6.x Pro med aktiveret Ad-Watch
>CA My eTrust Antivirus 6.2.x.x Pro

> [...]Det er så for det væsentligste oppe at køre igen og denne gang

Tjah, hvis der er for meget snask, var det måske en ide at forsøge
forfra med en slipstreamet cd. Se tilbage i gruppen!

> [...]
>icon i quick launch feltet, og det selvom de er indstillet til at gøre lige

Det kan lige så godt være de pågældende programmers (kender dem ikke)
fejl som sp2's. Har du prøvet at låse proceslinjen op og trække i
adskilleren? Ellers er det let lige at trække en genvej derned.

>Derudover oplever jeg, at den medfølgende firewall står som slået til i
>Security Center med går jeg direkte ind i firewall opsætningen under system
>i controlpanel, så er firewallen slået fra. [...]

Jeg kan ikke se noget om firewall under Kontrolpanel | System. Derimod
under Netværksforbindelse. Men generelt er det overflødigt & en dårlig
ide at køre med to firewalls (Zone Alarm og Xp's egen). Slog du dem
fra inden opgradering?

>det hele drejer sig om "noget i forbindelsen med SP2" [...]

Njah, ikke alle problemer på en Win Xp SP2 er sp2-problemer. Ikke alle
problemer på en windows-maskine er windows-problemer.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 02-10-04 01:10

Hej
"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message

> Hej

> Tjah, hvis der er for meget snask, var det måske en ide at forsøge
> forfra med en slipstreamet cd. Se tilbage i gruppen!

Jo du har muligvis ret, men det skulle jo ikke være nødvendig, at der skal
"1 ud af 4"-gange til, for at alle eller nogen af programmerne ligesom har
fået en sidste chance til at spille "på tværs"

> Det kan lige så godt være de pågældende programmers (kender dem ikke)
> fejl som sp2's. Har du prøvet at låse proceslinjen op og trække i
> adskilleren? Ellers er det let lige at trække en genvej derned.

Nu har jeg lige måtte indrømme, at det ikke var quick launch bjælken men
Notification Area ved uret, overfor ///JJ, så det er altså udgangspunktet
for problemmerne. Jeg ved ikke om det ændre dit svar, men sådan er det
altså....

Og du har da også ret i at f.eks. Dirkey NTXP versionen måske nok har lidt
tid på bagen p.t.. Men ActiveSync i seneste version og som 100% har virket
som det skulle under WinXP-SP1 og alt herefter skulle der ikke være
problemer med...

> [...]
> under Netværksforbindelse. Men generelt er det overflødigt & en dårlig
> ide at køre med to firewalls (Zone Alarm og Xp's egen). Slog du dem

Tja jeg sidder he med mit kontrol panel åbnet og de 2 nederste iconer er
hhv.
Windows Firewall - Configure the Windows Firewall
Wireless Network Setup Wizard - Set up or add to a wireless osv. osv.

Årsagen til at jeg har en sådan liste er at jeg bruger den "Klassiske View"
menu. Men hvordan vi nu lige ser den icon hver især er jo også lige meget
for problemet fremstilling.

Og hvad angår en software firewall eller ej, så var det sådan førhen, at
selvom der var en firewall i ens router ud til Internettet, så var det en
udemærket ide også at have installeret en software firewall. Om ikke for
andet så fordi det tit og ofte var lettere at følge med i vedrørende
programmernes udaggående trafik. Fordi de blev registreret alt efter, hvor
restriktiv man havde sat software firewallen op!
Og jeg måske bare overført denne indstilling efter SP2 pakkens installering.
Umiddelbart kanjeg ikke se at det skulle være et problem, men jeg er heller
ikke ekspert på det område. Under alle omstændigheder kan jeg godt lide att
følge med i programmernes udadvendte trafik. Så jeg slipper ikke bare lige
ZoneAlarmen i hvert fald ikke før jeg får nogle klare argumenter for hvorfor
den ike virker sammen med Windows længere eller også en forklaring på
hvordan jeg så kan følge med i programers trafik på en let og fornuftig
måde...

Og hvad angår om de var aktiveret eller ej, så indledte jeg min første mail
med at fortælle (lidt omstændigt), at jeg havde måtte starte fra bunden og
det betød helt bogstaveligt, at HD-1 og HD-2 blev ompartitioneret og
c-drevet blevet NTFS formatteret under WinXPs installation og næsten lige
efter denne installation blev resten NTFS formatteret og da alle drivere
m.v. var på plads, således at der ikke var nogen "gule advarselstegn" i
enhedshåndteringen, så blev SP2 installeret og modsat første så genstartede
min PC denne uden problemer og så fulgte de indtil nu installerede
programmer slag i slag og med øjeblikkelig opdateringer når nødvendigheden
af sådane blev kendt af mig.
Jeg har f.eks. også en Office 2003 Pro og den er selvfølgelig også blevet
opdateret med livrem og seler. Så alt, hvad der indtil nu er installeret, er
så meget up-to-date, som det nu kan være p.t.

mvh
Bjørn

Fra : Bjorn Jensen

Dato : 02-10-04 01:35

Hej Bjørn

Du er vist ved at være for træt til at rette dine stavefejl og manglende
bogstaver, så gå du bare i seng nu.
Det har også været hårdt de sidste ca. 3 døgn med alt det SP2 vrøvl...

Og til alle andre, der læser nogen af Bjørns sidste indlæg, ved altså nu
hvorfor - han er blevet træt.

Sov godt Bjørn... TAK!

Mvh
Bjørn