MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows billede og fax fremviser
Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 30-09-04 20:44

Hej NG

Efter opdatering til XP-SP2 har jeg fået et problem med at starte grafik
filer som jeg ønsker det.
Tilligere var det sådan at når jeg trykkede på en JPEG fil startede det i
Windows billede og fax fremviser. Hvis jeg så ville editere billedet kunne
jeg trykke på et icon der hed 'Lukker dette program og åbner billedet for
redigering', i mit tilfælde Paint Shop Pro. JPEG filerne var associeret til
dette program.

Denne måde at starte filerne på kunne jeg godt lide og vil gerne tilbage til
den. Hvis jeg dobbeltklikker på en fil nu starter den direkte i Paint Shop
Pro.
Går jeg ind under egenskaber og siger at den skal starte med Windows billede
og fax fremviser gør det godt nok, men når jeg trykker på 'Lukker dette
program og åbner billedet for redigering' starter programmet 'Paint'
Hvordan kommer jeg tilbage til min gamle konfiguration ?

Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 30-09-04 21:07

Peter Albrechtsen skrev:

> [...]
>program og åbner billedet for redigering' starter programmet 'Paint'
>Hvordan kommer jeg tilbage til min gamle konfiguration

Prøv i kontrolpanel => mappeindstillinger => filtyper => find
jpg/jpeg => marker rediger og ændre det der.

Det ser lidt anderledes ud i XP end i 98, jeg husker helt præcist
hvordan, men det er nogenlunde, som jeg skriver.
--
Knud

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 30-09-04 21:32

> Prøv i kontrolpanel => mappeindstillinger => filtyper => find
> jpg/jpeg => marker rediger og ændre det der.

Det ændre desværre ikke noget. Fil associeringen har altid stået til Paint
Shop Pro, men alligevel åbnet først i billedefremviseren. Jeg har kigget i
en XP uden SP2 opdatering og kan ikke se forskel på fil associeringen.
Det må være en anden 'mekanisme' end fil associering der tænder
billedefremviseren først.

Hvis jeg højreklikker på en JPG fil og vælger 'Åbn med' og derefter 'Windows
billede- og fax fremviser, så tænder den rigtig og kan godt finde ud af at
åbne billedet for redigering i Paint Shop Pro. - Men altså ikke ved
dobbeltklik længere.

Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-10-04 13:11

Peter Albrechtsen skrev:

> Fil associeringen har altid stået til Paint Shop Pro, men
> alligevel åbnet først i billedefremviseren.

Er det så ikke fordi at du både har en 'Åben' og 'Rediger'-kommando for
filtypen JPEG, som begge skal rettes til så de passer?

Åbningen skal pege på Windows billede og fax fremviseren og redigeringen
skal pege på Paint Shop Pro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-10-04 09:46

> Er det så ikke fordi at du både har en 'Åben' og 'Rediger'-kommando for
> filtypen JPEG, som begge skal rettes til så de passer?

Desværre ikke. Jeg har kun en 'open' handling som skal udføres. Går jeg ind
i avancerede indstillinger under 'open' står der nøjagtig det samme i en
installation med SP2 og en installation med SP1.
Så problemet ligger sanssynligvis ikke i fil associeringen men et eller
andet sted i registreringsdatabasen.
Det er sikkert fordi Microsoft har lukket et af deres berømte sikkerheds
huller.

Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-04 12:47

Peter Albrechtsen skrev:

> Jeg har kun en 'open' handling som skal udføres. Går jeg ind
> i avancerede indstillinger under 'open' står der nøjagtig det
> samme i en installation med SP2 og en installation med SP1.

Nå, men så prøv at gå ned i Start > Kør og start: regedit

Find følgende nøgle:
HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\image\shell\edit\command

Højreklik på Default-værdien inde i Command-nøglen og vælg Edit.
Det kunne tyde på, at stien pt. står til Mspaint.exe hos dig.
Hvis du ændrer stien til Paint Shop Pros EXE-fil, så burde det
virke.

Altså, hvis jeg f.eks. vil ændre fra Mspaint til Photoshop 7, så
ændrer jeg det fra: "%systemroot%\system32\mspaint.exe" "%1" til
"C:\Program Files\Adobe\Photoshop 7.0\Photoshop.exe" "%1" og der
behøves ingen genstart. Ændringen træder i kraft med det samme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 02-10-04 14:11

> Nå, men så prøv at gå ned i Start > Kør og start: regedit

Hej Thomas
Det var lige det som skulle til. Nu virker skidtet som før. Mange tak for
indsatsen

Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-04 14:27