MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Word-dokument er "låst"
Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-09-04 20:37

Hej med jer,

Jeg håber det er den rigtig gruppe, da jeg tror, at det er en
"Windows-ting", snarere end en Word-problematik.

Jeg har nogle Word 97 dokumenter, som nu ikke kan åbnes fra min Windows
2000-klient hvorpå dokumenterne også er oprettet.

Først og fremmest kan jeg ikke åbne dokumenterne i Word, men jeg kan heller
ikke flytte filerne, åbne filerne i andre programmer eller lign. Hver gang
meldes, at filerne er i brug eller lign. Jeg har forsøgt "take ownership"
mv. (trods den korrekte bruger står som ejer). Alle muligheder i
fil-egenskaber melder om, at filen er i brug eller at jeg ikke har adgang
hertil.

Mappen, hvori filerne ligger, har jeg krypteret - blot til information.

Er der nogle af Jer der kan hjælpe - også "uortodokse" metoder.

På forhånd tak.

Martin

Fra : Michael

Dato : 30-09-04 21:15

> Er der nogle af Jer der kan hjælpe - også "uortodokse" metoder.

Nok mere i den uortodokse retning: har du prøvet at åbne dem i WordPad?

Hilsen Michael

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-09-04 21:44

Jeg får (desværre) samme svar som hvis jeg prøver i andre "editorer":
"Adgang til FIL nægtet."

Martin

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 30-09-04 21:58

"Martin Nielsen" <mn@hostmigselv.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg får (desværre) samme svar som hvis jeg prøver i andre "editorer":
> "Adgang til FIL nægtet."

1. Kan du kopiere filerne ?
2. Kan du omdøbe filerne ?
3. Hvor mange filer drejer det sig om ?

Jeg har en idé om at det er en HD fejl, og kan måske hjælpe dig med at redde
dem delvis.

Peter

Fra : Martin Nielsen

Dato : 30-09-04 22:08

> 1. Kan du kopiere filerne ?
Nej, 'Adgang næget'. Sjovt nok kan jeg klippe filen andetsteds på
harddisken.

> 2. Kan du omdøbe filerne ?
Ja, ingen problemer.

> 3. Hvor mange filer drejer det sig om ?
3 Word 97 filer og en jpg-fil. Alle oprettet på næsten samme tidspunkt.

Fra : Peter Albrechtsen

Dato : 30-09-04 22:19

> Ja, ingen problemer.
> 3 Word 97 filer og en jpg-fil. Alle oprettet på næsten samme tidspunkt.

Okay. Det tyder på en lille HD fejl.
Gå til denne computer. - find det relevante drev. - Højreklik, og gå til
egenskaber.
Tryk på fanebladet 'Funktioner' og derefter på knappen 'Undersøg nu'
Sæt flueben i 'Ret fejl i filsystem automatisk' og i 'Søg efter/genopret
beskadigede sektorer'

Start og gå i seng, så er den færdig i morgen tidlig. (Det kan godt tage et
par timer)

Peter

Fra : Martin Nielsen

Dato : 01-10-04 21:28

> [...]
> beskadigede sektorer'
>
> Start og gå i seng, så er den færdig i morgen tidlig. (Det kan godt tage

Prøver jeg ovenstående, meldes, at jeg ikke har adgang til ressourcen, og om
det skal sættes i kø til næste gang maskinen startes op. Ja, svarer jeg, og
genstarter. Så afvikles chkdsk i 3 trin, og det kører fint. Problemet er der
dog stadig.

Jeg har stadig mistanke om, at krypteringen (Windows' egen) af min ene
mappe, hvori filerne ligger, gør problemer. Alle andre filer har det dog
fint. Prøver jeg at fjerne krypteringen af mappen, så meldes der at der ikke
kan opnåes adgang til de pågældende filer.....

Øv, øv, andre forslag, så ville jeg være glad