CORBA
Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 14-05-01 21:39

Hej!

Jeg har (med en del besvær) fået noget simpelt CORBA til at køre, der
overføres henholdsvis et array med 50 pladser og en struktur indeholdende 2
int og et array med 13 pladser. Det virker fint men det varer omkring 20
sek. før klienten får svar på sit request. Er det normalt? Hvis ja, er der
så en der har en forklaring på den lange ventetid?
På forhånd tak!

Thomas Sejr Jensen
Thomassj@worldonline.dk
www.worldonline.dk/~thomassj

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-05-01 20:03

Hej Thomas,
"Thomas Sejr Jensen" <thomassj@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> sek. før klienten får svar på sit request. Er det normalt? Hvis ja, er der

Det er _meget_ lang fra hvad jeg ville forvente - hvis serveren ikke skal
foretage en masse processering.
I da læste jeg 1000 records (en dato og et tal) i en database, via en CORBA
server og opdaterede en grafisk brugergrænseflade på klienten. Det tog
mindre end 1 sekund - nærmere ½ sekund. Profileren sagde at den væsentligste
del af tiden gik med at opdatere brugergrænsefladen - altså ikke noget CORBA
relateret.
Det var dog C++ hele vejen igennem - men alligevel syntes jeg det lyder
underligt med 20 sekunder.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-05-01 20:04

PS.
Hvilken ORB bruger du ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Sejr Jensen

Dato : 15-05-01 20:25

Det var et godt spørgsmål! Hvor kan jeg se det?
Koden er et modificeret "Hello world" eksempel.
IDL-compileren er en early-beta af IDLTOJAVA.
Name servicen er et lille dos-program kaldet TNameServ.

Foreløbig tak for hjælpen!

Fra : Steffen Enni

Dato : 15-05-01 21:44

> Det var et godt spørgsmål! Hvor kan jeg se det?

I dokumentationen til den software som totalt set udgør ORB'en. Da du ikke
har installeret nogen speciel ORB, så kom den med din Java installation.

> IDL-compileren er en early-beta af IDLTOJAVA.
> Name servicen er et lille dos-program kaldet TNameServ.

Du bruger den ORB som kommer med JDK 1.2. Den er for de fleste praktiske
problemstillinger ubrugelig. Blandt andet har den vanskeligt ved at tale
med andre ORB'er. IDL compileren har problemer med #pragma prefix, hvilket
betyder at der genereres en forkert streng for idl interfacets navn i java
skeletterne. Etc...

I J2SE 1.3, som Sun tilsyneladende kalder J2SE 1.3, har en ny udgave af
ORB'en. Dens IDL compiler hedder idlj. Du kan læse mere om J2SE 1.3's ORB
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/guide/idl/index.html. Den er dog
stadig ret primitiv, blandt andet er de ovennævnte ting ikke ændret.
Derudover er der en træls fejl, som umuliggører interoperabilitet med mange
andre ORB'er, du kan læse om den her:
http://developer.java.sun.com/developer/bugParade/bugs/4360254.html. Så den
er også ret ubrugelig i mine øjne.

Jeg vil anbefale dig at have et kik på JacORB, en opensource java orb. Du
finder den på http://www.jacorb.org. Den indeholder noget mere af hvad man
kan forvente af en ORB. Jeg har arbejdet med et projekt hvor JacORB har
opført sig eksemplarisk. (Og vi så også fordelen ved opensource, da en af
projekdeltagerne kunne rette i JacORB så ovennævnte JDK ORB bug kunne
klares. Vi kom også forbi #pragma problemet ved at håndrette i de generede
java skeletter, men det er utilfredsstillende.)

Venlig hilsen,

Steffen Enni
http://www.zachosw.dk