MS Windows
briani 27239
Formatere HD (FAT32) i Win XP
Fra : Kim Schroeder

Dato : 20-09-04 21:03

Jeg vil gerne formatere mit D-drev (Win XP ligger på C-drevet), da Norton
Ghost af en eller anden grund kløjs i nogle filer, som jeg ikke kan slette.
Jeg er tidligere her i gruppen blevet tilrådet at formatere - men er lidt i tvivl om,
hvordan jeg rent konkret gør det ?
Jegt har en Me startdiskette som jeg bruge til at starte til en A-promt, når jeg
skal køre Ghost.
Er det blot et spørgsmål om at finde en startdisk med Format (f.eks. fra Win 98)
og så kopiere den over på Me disken eller hur ?
Hvis ikke - findes der så et sted, hvor jeg kan downloade det, der skal til ?

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-09-04 21:12

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> wrote:

>Jeg vil gerne formatere mit D-drev (Win XP ligger på C-drevet), da Norton
>Ghost af en eller anden grund kløjs i nogle filer, som jeg ikke kan slette.

Mon ikke det er systemfiler der ikke bør slettes hvis XP skal fungere
efter hensigten ?

>Jeg er tidligere her i gruppen blevet tilrådet at formatere - men er lidt i tvivl om,
>hvordan jeg rent konkret gør det ?

Enklest gøres dette fra XP's 'Diskhåndtering...

<mlr>

Fra : Palle

Dato : 20-09-04 23:20

> Mon ikke det er systemfiler der ikke bør slettes hvis XP skal fungere
> efter hensigten ?

> Enklest gøres dette fra XP's 'Diskhåndtering...

Ja, eller endnu lettere fra Denne computer eller Stifinder...

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 20-09-04 21:14

Kim Schroeder wrote:
> Jeg er tidligere her i gruppen blevet tilrådet at formatere - men er
> lidt i tvivl om, hvordan jeg rent konkret gør det ?

Brug Diskhåndtering i Windows XP til at formattere, det er absolut det
nemmeste. Den finder du under Computeradministration, som du kommer
til med Start->Kør og taster compmgmt.msc.

Alternativt via kontrolpanelet. Hvis du bruge XP's måde at vise kontrolpanel
på så er det:

Ydelse og vedligeholdelse->Administration->Computeradministration->Diskhåndtering

Bruger du klassisk visning af kontrolpanelet:

Administration->Computeradministration->Diskhåndtering

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Anders Lund

Dato : 20-09-04 21:32

Kim Schroeder wrote:
> Jeg vil gerne formatere mit D-drev (Win XP ligger på C-drevet), da Norton
> Ghost af en eller anden grund kløjs i nogle filer, som jeg ikke kan slette.

chkdsk?

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-09-04 21:41

Kim Schroeder skriver:

> [...]
> Jeg er tidligere her i gruppen blevet tilrådet at formatere - men er lidt i tvivl om,

Start en stifinder, højreklik på drevet og rul ned i menuen til
formater....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Schroeder

Dato : 20-09-04 21:55

Tak for svarene.
Inden jeg skrev indlægget prøvede jeg funktionen 'formater',
- problemet er bare, at den kun åbner mulighed for en NTFS-formatering,
og det er FAT32 jeg kører med.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-04 22:06

Kim Schroeder wrote:
> [...]
> - problemet er bare, at den kun åbner mulighed for en
> NTFS-formatering, og det er FAT32 jeg kører med.

Det er også rigtigt - XP vil af en eller anden underlig grund kun formattere
partitioner over svjh 32 gb med NTFS - men den kan godt bruge FAT32 når
først de er formatteret.

Brug en ME boot-diskette med format på til at formattere den - jeg kan ikke
huske om en alm 98 også kan eller det skal være mindst 98SE udgaven ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim Schroeder

Dato : 20-09-04 22:29

"Jan Vestergaard" <jan.jve.invalid> skrev i en meddelelse news:414f4648$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[snip]
> Brug en ME boot-diskette med format på til at formattere den - jeg kan ikke
> huske om en alm 98 også kan eller det skal være mindst 98SE udgaven ?

Jeg har en 98SE startdiskette - den indeholder desværre ikke format.
Hvor hitter man den henne ?

Kim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-09-04 22:51

Kim Schroeder skrev:

>Jeg har en 98SE startdiskette - den indeholder desværre ikke format.

Jo, den gør, den er bare ikke synlig, den ligger i edb.cab.

Når du smider en win98 startdiskette i maskinen, så pakker den
filerne ud på et midlertidigt drev og blandt de udpakkede er
format.com.
--
Knud

Fra : Kim Schroeder

Dato : 21-09-04 19:31

[snip]
> Når du smider en win98 startdiskette i maskinen, så pakker den
> filerne ud på et midlertidigt drev og blandt de udpakkede er
> format.com.

Tak for svaret - skæbnen ville at jeg sprang hele dos-æraen over, så jeg er
lige nødt til at spørge:
Når jeg starter op på 98se startdiskketten kan jeg bl.a vælge en dos-promt
(shift-f5) - herefter havner jeg ved en a-promt. Så langt så godt.
Er det ikke rigtigt, at jeg herefter skal skrive format d: ?
Hvis jeg skriver ovenstående får jeg blot en meddelelse om, at det er en forkert
kommando.

Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-09-04 20:06

Kim Schroeder wrote:
> Tak for svaret - skæbnen ville at jeg sprang hele dos-æraen over, så
> jeg er lige nødt til at spørge:

Det var ellers gode tider

Hvis din boot-diskette har det hele med, så danner den også en ram-disk,
hvir den lægger nogle diagnostic-programmer - og bl.a. også format.com

Så prøv om du ikke har fået et D: eller E: drev hvor den ligger ?

> Er det ikke rigtigt, at jeg herefter skal skrive format d: ?
> Hvis jeg skriver ovenstående får jeg blot en meddelelse om, at det er
> en forkert kommando.

Det er så fordi den ikke kan finde format.com på drev A: - se om den ikke
ligger på D: E: eller andet drev.....

Fra : Palle

Dato : 21-09-04 20:53

"Kim Schroeder" <nospamtome@myorange.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er det ikke rigtigt, at jeg herefter skal skrive format d: ?
> Hvis jeg skriver ovenstående får jeg blot en meddelelse om, at det er en

Så er det nok ikke rigtigt.

Fra : Anders Lund

Dato : 22-09-04 06:45

Kim Schroeder wrote:
> Er det ikke rigtigt, at jeg herefter skal skrive format d: ?

Pas på med det - det kan godt være at det er den forkerte disk du har
fat i. Det er ikke sikkert at de hedder samme begge steder.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kim Schroeder

Dato : 23-09-04 18:03

"Anders Lund" <anders@andersonline.dk> skrev i en meddelelse news:41511152$0$39262$14726298@news.sunsite.dk...
> Pas på med det - det kan godt være at det er den forkerte disk du har
> fat i. Det er ikke sikkert at de hedder samme begge steder.
[snip]

Tænkte på, om det ikke findes et windowsbaseret program, der kan klare
at formatere, så jeg er sikker på at gøre det rigtigt ?
PartionMagic bliver altid rost - kan det klare opgaven med at formatere en
disk i fat32 under win xp eller er der noget der er bedre egnet her ?
I så fald vil jeg købe det og lade dos være dos.

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-04 18:21

> [...]

>PartionMagic bliver altid rost - kan det klare opgaven med at formatere en
>disk i fat32 under win xp eller er der noget der er bedre egnet her ?

Jo, det kan Partition Magic. Men det kan XP såmæn også, bare du holder
dig til partitioner under 32 GB...

Nok kan FAT32 i teorien bruges på meget store diske, men filsystemet
performer så dårligt at det i praksis ikke fungerer. Derfor har
Microsoft meget fornuftigt indlagt en begrænsning på 32 GB.

Har du brug for en FAT partition, f.eks til dataudveksling mellem
forskellige operativ systemer, bør du holde partitionen under 32 GB.
Resten af pladsen bør du lægge ud som en NTFS partition hvis den skal
anvendes under XP....

<mlr>

Fra : Kim Schroeder

Dato : 23-09-04 19:07

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse news:gp06l0lnuhun9h7qvsaclh37h0h02omfn4@4ax.com...
[snip]
> [...]
> performer så dårligt at det i praksis ikke fungerer. Derfor har
> Microsoft meget fornuftigt indlagt en begrænsning på 32 GB.

Det har du sikkert ret i. Udgangspunktet for 2 år siden, da jeg anskaffede
computeren var 2 stk 60 GB diske, hvoraf den ene skulle fungere som lager
for bl.a et ghostimage af det første drev - og sådan har det kørt ganske udmærket.
Så vidt jeg ved fungerer Ghost ikke med NTFS (?) og det var den primære
årsag til at vælge FAT32 dengang.

mvh
Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-04 19:20

> [...]

>Så vidt jeg ved fungerer Ghost ikke med NTFS (?) og det var den primære

Længe siden jeg har rodet med Ghost, og dengang blev jeg ikke imponeret

Men Symantec skriver da på hjemmeside at Ghost 9 understøtter NTFS....

<mlr>

Fra : Kim Schroeder

Dato : 23-09-04 19:37

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse news:8r46l09vasff96afrgth826tfo4nlkchuq@4ax.com...
[snip]
> Men Symantec skriver da på hjemmeside at Ghost 9 understøtter NTFS....

Ok - så er det kommet med nu. Tak for info i øvrigt - jeg vil overveje NTFS
fremover.

mvh
Kim

Fra : Palle

Dato : 24-09-04 07:18

> Længe siden jeg har rodet med Ghost, og dengang blev jeg ikke imponeret
>

> Men Symantec skriver da på hjemmeside at Ghost 9 understøtter NTFS....

Min Ghost 2003 har det fint med NTFS. Men om 2003 = 9 aner jeg ikke...

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 23-09-04 20:14

On Thu, 23 Sep 2004 20:07:11 +0200, "Kim Schroeder"
<nospamtome@myorange.dk> wrote:

[klip]

>Så vidt jeg ved fungerer Ghost ikke med NTFS (?) og det var den primære
>årsag til at vælge FAT32 dengang.

De gamle Ghost-versioner kunne ikke gemme et image på en
NTFS-partition; men de kunne godt tage backup af en NTFS-partition -
image skulle blot gemmes på en FAT32-partition.

Med Ghost 2003 er dette ikke mere et problem. Et image kan nu gemmes
på NTFS-partitioner. Desuden understøttes eksterne USB- og
Firewire-tilsluttede harddiske.
(Ghosts USB1-understøttelse fungerer, men er langsom.
USB2-understøttelsen er efter mine erfaringer ikke stabil.
Firewire-understøttelsen virker perfekt her hos mig)

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Kim Schroeder

Dato : 24-09-04 22:31

Lige et sidste ubegavet spørgsmål: Er der ikke noget med, at man med sindsro
kan konvertere sit drev fra FAT32 til NTFS uden at miste data ?
Har lige købt Partition Magic, og det er jo lige til at gå til - vil bare lige være
sikker inden jeg evt. vælger NTFS på begge drev.

I parantes bemærket - problemet mht Ghost er, at den stopper enten i starten
eller ved 70-80 pct med meddelelsen om, at "Writing to Image failed - error 29089"
Fejlmeddelelsen er ikke at finde på siden over error-codes, men jeg har tilskrevet
Symantec, og de vil vende tilbage i løbet af nogle dage.
Jeg havde nogle Recy]led $ - mapper liggende, som jeg ikke kunne slette på
anden måde end ved at formattere - prøvede lige FAT32 og en ny Ghost
- problemet er der dog stadig, men det er alt i alt en anden historie.
(Laver et image af c-drevet over på d-drevet. Begge drev er på 60 GB.
C-drevet er fyldt med 32 GB data og D-drevet er næsten tomt.)

Kim

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-04 08:06

Kim Schroeder wrote:

> Lige et sidste ubegavet spørgsmål: Er der ikke noget med, at man med
> sindsro kan konvertere sit drev fra FAT32 til NTFS uden at miste data

Lav altid backup inden du leger med CONVERT og Partition Magic. Men jo,
Windows kan godt selv konvertere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-09-04 09:13

Jan Vestergaard wrote:

> Det er også rigtigt - XP vil af en eller anden underlig grund kun

Grunden er nu ikke så underlig. FAT32 performer elendigt (for meget
slack) når partitionerne bliver større end 32GiB.

Jesper G. Poulsen