MS Windows
briani 27239
Problemer med editor
Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 18:07

Hej NG!

Jeg forsøger lige én gang til:

Mon nogen har et godt bud til at løse følgende problem:
Efter at have fået min laptop med Windows XP Pro retur fra reparation
får jeg, når jeg starter editoren i commandprompten, eneste forkerte
tegn ved indtastning, men kun i editoren. Tegnene vises korrekt ved
indtastning i commandprompten. Jeg prøvede samme øvelse på min
desktop, også med Windows XP Pro, men her fungerede alt normalt.
Derimod var problemet det samme på en desktop med W2K installeret!
Mon nogen har en god idé? Forhandleren har desværre ikke været i stand
til at hjælpe.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Birger

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-09-04 18:39

Birger wrote:
> [...]
> Derimod var problemet det samme på en desktop med W2K installeret!
> Mon nogen har en god idé? Forhandleren har desværre ikke været i stand

Hvilken editor?

Kan du bruge en anden editor til det samme formål?

Er det alle tegn eller... (jeg forsår ikke "eneste forkerte tegn")?

Hvordan ser dokumentet ud når hvis du åbner det i et andet program?
Prøv at lave et nyt dokument/fil og skriv nogle tegn i "editoren"
og åben så dokumentet/filen i et andet program

Hvilken type dokument/fil?

--
What's in a name?
That which we call a rose by any other name would smell as sweet.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-04 19:58

Birger <> wrote:

>Efter at have fået min laptop med Windows XP Pro retur fra reparation
>får jeg, når jeg starter editoren i commandprompten, eneste forkerte
>tegn ved indtastning, men kun i editoren.

Der er en række muligheder - Men det ville lette hvis du fortalte hvilke
tegn prøver du at indtaste - og hva' er der kommer i stedet for ?

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 18-09-04 23:36

On Sat, 18 Sep 2004 20:58:20 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Der er en række muligheder - Men det ville lette hvis du fortalte hvilke
>tegn prøver du at indtaste - og hva' er der kommer i stedet for ?

Ja, nu er jeg jo nok et levn fra de gamle DOS-dage og måske nok tager
for givet, at alle ved, hvad jeg taler om. Men problemet er følgende:

Når jeg kører kommandoen "cmd" starter jeg, hvad der minder om det
gamle DOS-system. Når jeg efterfølgende skriver "Edit", starter jeg
noget, som er næsten magen til den gamle DOS-editor. Denne editor har
jeg gennem årene vænnet mig til at bruge som et stykke værdifuldt
værktøj i mit daglige arbejde. Problemet er bare, at når jeg er i
denne editor, korresponderer indtastningen ikke længere med tegnene,
som vises på skærmen. F.eks. bliver a til P, b til kontroltegnsymbolet
for lodret tabulering, backspace til ï osv. Før jeg sendte min laptop
til rep., fungerede dette, som det skulle.

Håber stadig, nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Birger

Fra : Bertel Brander

Dato : 18-09-04 23:38

Birger wrote:

> [...]
> for lodret tabulering, backspace til ï osv. Før jeg sendte min laptop
> til rep., fungerede dette, som det skulle.

Jeg tror du har fået snavs på din maksine. Er du opdateret
med virus scanner osv?

Prøv at tage en edit.com fra en PC hvor det virker og læg den
over på din pc. På min XP ligger edit.com i \windows\system32
mappen.

Jeg selv har altid et par cmd vinduer åbne, men jeg har aldrig
brugt edit.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-09-04 09:51

Birger wrote:

> [...]
> for lodret tabulering, backspace til ï osv. Før jeg sendte min laptop
> til rep., fungerede dette, som det skulle.

Brug Notepad.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bertel Brander

Dato : 19-09-04 14:14

Erik Olsen wrote:

> Brug Notepad.

Notepad er normalt ikke noget godt alternativ til edit,
de bruger f.ex. forskellige tegnsæt.
Skulle man anbefale et alternativ må det være qedit
version 2.1x, fra ca. 1990.

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 19-09-04 14:58

<Birger> wrote in message news:mnqok05q9q19cghsg7s9lmjcvu1ca2nklo@4ax.com...

> [...]
> Derimod var problemet det samme på en desktop med W2K installeret!
> Mon nogen har en god idé? Forhandleren har desværre ikke været i stand

Du skal ændre sprog for "non-unicode" programmer i
kontrolpanel/internationale.../avanceret til dansk.

/klaus