To sprog i Word2000
Fra : KASPER

Dato : 14-01-01 10:50

Jeg sidder med en opgave, hvor nogle afsnit er på dansk og nogle er på
norsk. Kan man (ved at installere understøttelse for norsk) opnå, at
orddeling m.v. virker for begge sprog i samme dokument?

Hvis ikke, hvad kan man ellers gøre i den situation?

--
KASPER

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-01-01 10:56

On Sun, 14 Jan 2001 10:50:21 +0100, "KASPER" <kd42@hotmail.com> wrote:

>nogle afsnit er på dansk og nogle er på norsk. Kan man [...] opnå, at
>orddeling m.v. virker for begge sprog i samme dokument?

Ja. Jeg kan i det mindste med tysk og dansk.

Bruger du 2 sprog i *samme* afsnit, må du nok markere og angive sprog
manuelt. Også ved sprogskift sammen med afsnit *kan* det være
nødvendigt, formentlig især ved så tætte sprog.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Per Andersen

Dato : 14-01-01 14:05

Det er væsentligt at Autodetect Language er aktiveret. Det er praktisk,
hvis du i KontrolPanel/Tastatur lægger Norsk ind som ekstra sprog OG
vælger at det aktuelle sprog vises på proceslinien OG vælger en af de to
genvejs-muligheder for at skifte.

Men problemet kunne være, at du ikke har de fornødne ordbøger?
I så fald hedder løsningen Proofing Tools, som har alle MS's 30 sprog -
inkl. Norsk, med synonymer,retskrivning, orddeling, men ikke grammatik.

--
Venlig hilsen
Per Andersen

Fra : KASPER

Dato : 15-01-01 12:16

"Per Andersen" <slxavxic@image.dk> wrote in message
> Det er væsentligt at Autodetect Language er aktiveret.

Det havde jeg (og det hele var installeret OK), men Word er altså et spøjst
program* til tider. Enten så ville Word behandle hele dokumentet som norsk
eller dansk - ikke begge dele. Dette resulterede, at orddeling dynamisk stod
og slog til og fra, med det resultat at den kun fungerede i enten den danske
eller norske del...

Dette var bare eet af problemerne, men opgaven blev da færdig med et
rimeligt resultat.

* [Godt man bruger StarOffice til hjemmebrug ]

--
KASPER

Fra : Per Andersen

Dato : 15-01-01 19:44

Så skynd dig at bytte Word ud med Star. Her et (logisk) citat fra
vejledningen for Proofing Tools:

What to Do If Word Formats Text in the Wrong Language

Word's new Automatic Language Detection feature isn't perfect. It can
especially encounter
problems if you write sentences in multiple languages in the same
paragraph or short document;
or if you have enabled two very similar languages.

Svjh. var du selv i tvivl om, hvor vide det overhovedet kunne lade sig
gøre.