V-Lan switch
Fra : BJ Denmark

Dato : 01-11-04 21:57

Jeg har ikke lige arbejdet med V-lan før, og har lige et spørgsmål til en
V-lan switch:

(Som denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=85568 )

Når jeg skal lave ip-adressering, skal V-lan portene have deres egen LAN ip?

Mit umiddelbart gæt var nej, men så kom jeg til at tænke på, om den alene
laver lan på baggrund af MACadressen eller IP adresen?

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot" får
nogen til at indse at de ikke har ret.

Fra : BJ Denmark

Dato : 02-11-04 12:30

BJ Denmark wrote:
> Jeg har ikke lige arbejdet med V-lan før, og har lige et spørgsmål
> til en V-lan switch:

Tror I jeg skal prøve netværk.stort istedet?

Fra : Martin Damberg

Dato : 02-11-04 12:29

"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> BJ Denmark
>
> Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot" får

Prøv at læs følgende :
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vlan samt
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dot1q

mvh

Martin Damberg
UNI-C

Fra : BJ Denmark

Dato : 02-11-04 13:27

Martin Damberg wrote:
> "BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at læs følgende :
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=vlan samt
> http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dot1q

Tak for svaret!

Jeg har kigget det igennem, og kan konkludere, at en VLAN switch også laver
routning. Jeg tager deraf, at hver port skal have sin egen LAN IP-adresse.
Vil det sige, at jeg kan dele ud af private IP-adresser fra en ende, og så
efterfølgende blot konfigurere switchen til, hvilke IP, der ligger på samme
segmenterede LAN?

Fra : Martin Damberg

Dato : 02-11-04 14:13

"BJ Denmark" <news@klog.dk> skrev i en meddelelse
> Martin Damberg wrote:
"klip"

> [...]
>
> Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
> får nogen til at indse at de ikke har ret.

Nej, en sådan typisk switch kan kun holde én IPadresse, managment IPadressen
på native vlan f.eks.
Jeg tror ikke switchen kan route trafik imellem de forskellige vlan's ,
udover hvis den er >= layer3 (se OSI modellen på net-faq.dk)

mvh

Martin Damberg
UNI-C

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-11-04 20:27

BJ Denmark wrote:

> Jeg har kigget det igennem, og kan konkludere, at en VLAN switch også laver
> routning. Jeg tager deraf, at hver port skal have sin egen LAN IP-adresse.

Nogle switche laver routning (Lag 3) - andre gør ikke (Lag 2). Hvis
switchen ikke understøtter routning (altså en lag 2 switch) er
IP-adressen udelukkende til management. Nogle lag 2 switche understøtter
netop én IP-adresse som ligger i management VLAN, andre understøtter
(SVJV) flere IP-adresser så man kan konfigurere dem fra flere VLAN uden
at bruge en router.

> Vil det sige, at jeg kan dele ud af private IP-adresser fra en ende, og så
> efterfølgende blot konfigurere switchen til, hvilke IP, der ligger på samme
> segmenterede LAN?

Typisk vil du tildele IP-adresser fra et foruddefineret range på det
enkelte VLAN.

Det kunne fx være:

VLAN 1 - 192.168.1.0/24
VLAN 2 - 192.168.2.0/24
VLAN 3 - 192.168.3.0/24
:
:
VLAN n - 192.168.n.0/24

Så giver du switchen følgende IP-adresser på de enkelte VLAN:

VLAN 1 - 192.168.1.1 mask 255.255.255.0
VLAN 2 - 192.168.2.1 mask 255.255.255.0
VLAN 3 - 192.168.3.1 mask 255.255.255.0
:
:
VLAN n - 192.168.4.1 mask 255.255.255.0

En maskine tilsluttet i VLAN 2 kunne så være konfigureret med IP-adresse
192.168.2.2 maske 255.255.255.0 og default gateway 192.168.2.1.

Afhængig af størrelsen på din installation kan det være fornuftigt at
kikke på ting som:

- VLAN tagging (802.1Q)
- DHCP helper (hav en DHCP server i ét VLAN til at servicere flere VLAN)
- Spanning tree (802.1D, 802.1w, 802.1s)
- Routningsprotokol (RIP, RIP2, OSPF, ISIS, BGP)
- VRRP, CARP

Knus
Regnar

Fra : BJ Denmark

Dato : 02-11-04 21:44

Regnar Bang Lyngsø wrote:
[Snip en masse nyttig information]

Bingo. Præcis hvad jeg søgte af info. Tak for hjælpen!

Fra : Gustaf Serve

Dato : 02-11-04 23:36

BJ Denmark skrev:

>Jeg har kigget det igennem, og kan konkludere, at en VLAN switch også laver
>routning.

Nej. Du skal sætte noget routing op imellem dine VLANs. Det kan f.eks.
være en traditionel router eller en layer 3 switch. Du kan sagtens
have en switch der kan håndtere flere VLANs men som ikke router
imellem disse.

>Jeg tager deraf, at hver port skal have sin egen LAN IP-adresse.

Nej, hver port bliver tildelt et VLAN.

>Vil det sige, at jeg kan dele ud af private IP-adresser fra en ende, og så
>efterfølgende blot konfigurere switchen til, hvilke IP, der ligger på samme
>segmenterede LAN?

Du deler et RFC1918 ('privat') ip adresse segment ud til hvert VLAN.

F.eks. kan du dele 172.27.0.0/16 op således:

VLAN 11 - 172.27.11.0/24
VLAN 12 - 172.27.12.0/24
VLAN 13 - 172.27.13.0/24
osv.