Deling af filer imellem OSX og WinXP
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 15:27

Hej,

Jeg sidder pt. og roder med at få WinXP Pro SP2 og OSX 10.3.5 til
at se hinanden. Det går for så vidt nogenlunde, for som det ser ud
pt. kan jeg få forbindelse til WinXP fra OSX og få adgang til de
delte mapper på WinXP og jeg kan fra WinXP få adgang til OSX via
FTP, men jeg kan ikke få Mac'en til at optræde inde i Network Places
på WinXP, hvilket burde være muligt ifølge en guide som f.eks. denne
her: <http://images.apple.com/business/mac_pc/pdf/xp_osx_10.3_UK.pdf>.

I OSX har jeg koblet Windows-deling til inde i Systemindstillinger
-> Deling og der står derinde, at jeg nu kan få adgang til Mac'en
ved i Windows at skrive \\192.168.1.100\Madsen eller Madsen.local,
men jeg får bare en fejlmeddelelse når jeg prøver disse adresser i
'Add Network Place Wizard' i WinXP. Har også prøvet med adressen
192.168.1.100\Madsen, men det resulterer bare i en dialogboks som
siger, at mappen ikke er valid og at jeg derfor skal prøve en anden.
Hvad skal man mon så skrive?

Jeg kan i øvrigt heller ikke få fat i den delte printer på WinXP fra
OSX.

Begge computere kan pinge hinanden, så der er åbenbart hul igennem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-10-04 17:44

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg kan i øvrigt heller ikke få fat i den delte printer på
> WinXP fra OSX.

Når jeg opretter printeren i OS X, ser det ud til at være rigtigt:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/printer/opsaetning.png>.
Den skriver jo da 'Komplet og gyldig adresse', men når jeg så sender
noget afsted til printeren, kommer følgende dialogboks og printeren
går aldrig i gang.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/printer/printer.png>.

Jeg har koblet fil og printerdeling til på WinXP og printeren er
delt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 12:33

Thomas G. Madsen skrev:

> Har også prøvet med adressen 192.168.1.100\Madsen, men det
> resulterer bare i en dialogboks som siger, at mappen ikke er
> valid og at jeg derfor skal prøve en anden. Hvad skal man mon
> så skrive?

Nå, men 192.168.1.100\Madsen virkede. Havde bare ikke fået tændt
for Client for Microsoft Network på WinXP, da jeg ikke troede at
det var nødvendigt. Regnede med at File and Printer Sharing for
Microsoft Networks var tilstrækkelig.

> Jeg kan i øvrigt heller ikke få fat i den delte printer på
> WinXP fra OSX.

Og det kan jeg stadig ikke, selvom begge nu kan se hinandens
delte mapper og at pågældende printer er stillet til blive delt.
Har lige prøvet:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021230045509864>
- men meldingen er bare, at printeren har travlt (busy), selvom
den intet laver, så printet kommer aldrig ud. Æv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 13:29

Thomas G. Madsen skrev:

> Og det kan jeg stadig ikke, selvom begge nu kan se hinandens
> delte mapper og at pågældende printer er stillet til blive delt.

Nu virker det endelig.
I OSX, havde jeg tidligere prøvet at tilføje printeren og
lade den IP-udskrive og Windows-udskrive, men ingen af disse
to fungerede.

Så prøvede jeg at holde Alt-tasten nede, da jeg klikkede på
Tilføj-knappen i OSXs printerliste. Det gav mulighed for at
vælge et punkt ved navn Avanceret og derefter 'Windows Printer
via SAMBA'.

Derefter skulle der skrives en enhed-URI med følgende parameter:
smb://brugernavn:kodeord@arbejdsgruppe/server/navn_på_delt_printer
og til slut skulle printermodellen vælges, hvor jeg valgte 'Epson
Stylus Photo 2100, CUPS+Gimp-Print v4.2.5'.

--
Hilsen
Madsen