Lokalt XP Home netværk med TDC BB og ekstr~
Fra : Jens G

Dato : 30-10-04 12:14

Hej

Jeg kan se at der allerede har været stillet masser af spørgsmål til
denne problemstilling, men jeg har ikke kunnet se nogen svar der har
kunne give mig en løsning.

Vi har to maskiner med XP Home, SP2.
De er forbundet via en switch, som igen har uplink til ADSL modemet,-
altså ingen router. De to XP maskiner får hver tildelt en IP fra TDC.

Til switchen er også forbundet en printserver, som jeg var heldig at
få forærende.

For at få det lokale til at køre lidt lokalt, har jeg givet
printserveren en lokal IP adresse, 192.168.1.10, og givet de to XP
maskiner hver en ekstra IP adresse, 192.168.1.1 og 192.168.1.2, efter
opskriften her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php, og det virker.
Begge maskiner kan skrive ud på printeren.

I SP2's firewall har jeg sat portene under File and Printersharing til
kun at acceptere IP adresser der hører til 192.168.1.0/255.255.255.0,
hvilket jeg tolker til at 192.168.1.0 til 192.168.1.255 skulle have
adgang.

Men jeg kan ikke se delte mapper og filer fra den anden computer når
jeg ser på WORKGROUP, som begge maskiner er sat til at tilhøre.

Maskinerne kan pinges fra hinanden på 192 IP'en, så de kan altså se
hinanden.

Hvad mangler jeg at gøre, eller hvad gør jeg forkert? Fil og
printerdeling er efter min bedste overbevisning slået til, og der er
delte mapper på begge maskiner.

Er det meget anderledes end hvis jeg havde været bag en router?

Jeg kan tilføje at det er en dansk og engelsk XP home, men jeg kan
ikke forestille mig at det skulle give problemer af den art.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G