3Com router og TDC ADSL
Fra : Bent Jeppesen

Dato : 22-10-04 19:52

Hej NG

Jeg er lige skiftet fra Stofanet til TDC medarbejderbredbånd. Stofanet kørte
fint med min "3Com OfficeConnect Wireless Cable/DSL gateway", men denne kan
jeg ikke få til at køre længere med TDC. ADSL modemet er Speedstream 5100.
Jeg kan godt komme på nettet direkte fra PC til ADSL modem, uden brug af
PPPoE, med dynamisk allokering af ip-adresse. 3Com routeren er også sat op
til dynamisk allokering, der er lys Cable/DSL ikonet, den er ikke sat op til
PPPoE, jeg har restartet routeren flere gange, jeg har skrevet "opasia.dk"
et sted i opsætningen også, men alt sammen uden held; den får ikke tildelt
sin ip-adresse.

Nogen idéer?

M.v.h. Bent

Fra : Hans

Dato : 22-10-04 20:05

Bent Jeppesen wrote:
> [...]
> restartet routeren flere gange, jeg har skrevet "opasia.dk" et sted i
> opsætningen også, men alt sammen uden held; den får ikke tildelt sin

Du skal huske at frigive din ip-adresse inden du skifter hardware på linien.
Ellers skal du vente på næste lease fra centralen, og såvidt jeg husker
kører TDC med ret lange leases (1-2 timer).

Hans

Fra : Bent Jeppesen

Dato : 22-10-04 20:52

Hej Hans

Her er jeg ikke helt med. Jeg slukker for routeren, sætter netkabel fra TDC
i, tænder routeren igen. Skulle ip-adressen så ikke være frigivet?

Jeg kan sagtens bruge forbindelsen direkte fra PC til ADSL-modem også
umiddelbart efter, at jeg har forsøgt at få routeren til at makke ret.

Bent

Fra : Hans

Dato : 22-10-04 21:05

Bent Jeppesen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan sagtens bruge forbindelsen direkte fra PC til ADSL-modem også
> umiddelbart efter, at jeg har forsøgt at få routeren til at makke ret.

Nej - Du skal frigive ip-adressen på din arbejdsstation. Forbindelsen er
låst til netkortets MAC-adresse indtil næste DHCP-lease, så det er derfor
det sidst brugte netkort bliver husket. Hvis du kan klone MAC-adressen fra
din arbejdsstation til routeren er du ude over problemet.

Hans

Fra : Bent Jeppesen

Dato : 22-10-04 21:24

Tusind tak Hans

Jeg klonede MAC-adressen fra det netkort jeg anvendte til routeren og pling,
var jeg på. Så blev jeg så klog...

Mange tak for hjælpen!

M.v.h. Bent

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 25-10-04 23:05

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers skal du vente på næste lease fra centralen, og såvidt jeg husker
> kører TDC med ret lange leases (1-2 timer).

TDC kører med en lease tid på 1 time, hvilket ikke er noget unaturligt i.
Hvor du får 2 timer fra må guderne vide....

//Kenneth

Fra : Hans

Dato : 26-10-04 01:07

Kenneth Johansen wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> TDC kører med en lease tid på 1 time, hvilket ikke er noget
> unaturligt i. Hvor du får 2 timer fra må guderne vide....

TDC har kørt med længere leases end 1 time for nogle år siden da BB-Privat
var et nyt produkt, og da jeg ikke har været TDC kunde i et godt stykke tid
var jeg lidt i tvivl om hvor lang lease der bruges i dag. Derfor skrev jeg
1-2 timer, hvilket må være et dækkende svar, så hvorfor du undres kan jeg
ikke lige gennemskue, eller havde du bare lige noget du skulle af med?

Hans