problem med opsætning af netværk
Fra : Jakobsen

Dato : 22-10-04 15:31

Jeg har følgende dele:

1 stk internetforbindelse (adsl), hvor jeg skal logge på via en hjemmeside
(eller telnet). Én dynamisk IP.
1 stk stationær PC med to netværkskort.
1 stk bærbar PC med et netværkskort.
1 stk. hub med 6 indgange.

Kan det lade sig gøre at lave et fornuftigt netværk af disse dele?
Det kan lade sig gøre med IPX men det er helt vildt langsomt.

Problemet er, sådan som jeg ser det, at den bærbare ikke både kan få tildelt
en dynamisk IP for at kunne komme på nettet OG have en fast IP adresse til
netværket. Nogen bud?
Det vigtige er ikke at begge PC'er er på nettet samtidigt, men der SKAL være
adgang til nettet fra den bærbare, når jeg vil have det.

Opsætning lige nu:
Stationær forbundet med begge kort til hub, adslmodem til hub, bærbar til
hub. Hubben står på 'cascade' således at alle har adgang til modem.

Kom med nogle idéer til en smart opsætning. Det er jo jer der er
eksperterne! :)

MP

Fra : Khawk

Dato : 22-10-04 21:26

"Jakobsen" <mpej-slettes-@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hub. Hubben står på 'cascade' således at alle har adgang til modem.
>
> Kom med nogle idéer til en smart opsætning. Det er jo jer der er

Sådan som jeg ville lave det med det udstyr du har på nuværende tidspunkt
er:
adslmodem til stationær, Stationær til hub, bærbar til hub.
Deling af internetforbindelse (ICS eller proxy-program) på stationær.
Jeg forudsætter at den stationære altid kører når du vil på nettet med den
bærbare. I modsat fald så må du lige skrive igen.

mvh
Kim

Fra : Jakobsen

Dato : 24-10-04 16:50

Jeg kan godt se pointen i det du skriver. Men jeg synes måske det er lidt
fjollet at jeg bliver nødt til at tænde for min stationære, hvis jeg vil på
nettet.

Kan man evt. få en router jeg kan sætte til automatisk at logge mig på min
forbindelse via telnet?

MP

Fra : Khawk

Dato : 25-10-04 10:20

> [...]

> nettet.
>
> Kan man evt. få en router jeg kan sætte til automatisk at logge mig på min

Ja, hvis den stationære ikke er tændt når du skal på nettet med den bærbare,
så er en router klart den bedste løsning.
M.h.t. om du kan få den til automatisk at logge på din forbindelse via
telnet, så bliver jeg nødt til at sige at det ved jeg ikke.
Måske er der nogle andre i gruppen der ved det.

mvh

Kim

Fra : Jakobsen

Dato : 26-10-04 17:08

Nu hvor vi snakker om routere. Tror du at det ville kunne lade sig gøre at
sætte routeren op, således at de to computere kan snakke med hinanden, og
den af dem der skal på nettet så kan logge på nettet når den har behov for
det? Bemærk at jeg har een dynamisk ip adresse til mit internet gennem ADSL
modemet.

MP

Fra : Khawk

Dato : 26-10-04 13:01

> [...]
> den af dem der skal på nettet så kan logge på nettet når den har behov for
> det? Bemærk at jeg har een dynamisk ip adresse til mit internet gennem

Ja, det er det som jeg ser som den primære opgave for en router gennem brug
af NAT.
Routeren får den dynamiske ip adresse til internettet og dine computere får
hver sin private ip adresse som routeren sørger for at videresende data
til/fra.
Du skal dog være opmærksom på opsætningen af routeren, hvis du vil køre
ftp-server, webserver, fildelingsprogrammer, mailserver o.s.v.
mvh
Kim