Bedre end Linksys BEFSX41?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-10-04 15:16

Jeg skal anskaffe en lille router (med "firewall") til et kontor med tre
ansatte.

Den skal route/NATe en lille ADSL.

Jeg er stemt for en Linksys BEFSX41 til knap 600,-.
Den har en fireports switch, men ikke wireless (som der ikke er brug for).

Får jeg noget markant bedre/mere stabilt/mere pålideligt til denne pris?

Er der markante problemer med denne Linksys, der bør tages med i
overvejelserne (jeg kender ikke til nogen)?

--
Steen Suder

Fra : JH

Dato : 21-10-04 15:43

Steen Suder, privat wrote:

> [...]
>
> Er der markante problemer med denne Linksys, der bør tages med i
> overvejelserne (jeg kender ikke til nogen)?

Jeg kender ikke så frygtelig meget til routere, men lige præcis denne
router har jeg haft kørende 24/7 i mere end 2 år. Der har ALDRIG været
et eneste problem med den og jeg synes det er nem at konfigurere
(foregår via web interface).

Det eneste jeg ikke kan lide er at den er lavet af hård plast. Jeg ville
foretrække at den var pakket in i noget mere solidt materiale...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-10-04 16:03

JH wrote:
> Steen Suder, privat wrote:

<KLIP Linksys BEFSX41>

> [...]
> router har jeg haft kørende 24/7 i mere end 2 år. Der har ALDRIG været
> et eneste problem med den og jeg synes det er nem at konfigurere

OK.

> Det eneste jeg ikke kan lide er at den er lavet af hård plast. Jeg ville
> foretrække at den var pakket in i noget mere solidt materiale...

Ja, som f.eks. Netgears ældre serier: stålplade.

--
Steen Suder

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-10-04 09:06

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message news:<4177cf99$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk>...
> Linksys BEFSX41

Er der nogen af jer, der ved om den lider af den svaghed (bridge-mode
for ikke-IP trafik) som er omtalt i denne tråd:

Jeg skal nemlig bruge en stabel routere til at isolere lejligheder i
en boligforening - og så du'r det ikke med bridge-mode for alt andet
end IP.

Mvh. NKJensen

Fra : JH

Dato : 22-10-04 09:55

Niels Kristian Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg skal nemlig bruge en stabel routere til at isolere lejligheder i
> en boligforening - og så du'r det ikke med bridge-mode for alt andet

Jeg kan ikke finde tråden, og jeg kommer ikke til tråden når jeg klikker
på linket.

"bridge-mode for andet end IP" siger mig ikke rigtig noget, hvad er
problematikken?

Mvh
Jeppe

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-10-04 15:52

JH <spam@spam.com> wrote in message news:<4178caf6$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Jeg kan ikke finde tråden, og jeg kommer ikke til tråden når jeg klikker
> på linket.

Prøv dette link:

<http://www.google.dk/groups?as_umsgid=c6itke%24298j%241@news.cybercity.dk&lr=&hl=da>

> "bridge-mode for andet end IP" siger mig ikke rigtig noget, hvad er
> problematikken?

Problemet opstår, når man deler en ADSL linie (f.eks.) og har et
switchet netværk i bebyggelsen.

Hvis en beboer klumrer lidt med windows networking, så viser han
indholdet af sin harddisk frem for alle de andre - eller gør sin
printer tilgængelig over nettet.

Der findes også diverse fæle tricks, som udnytter ARP protokollen. ARP
routes ikke.

Disse ting kan undgås ved at sætte en router med firewall funktion op
foran hver lejlighed, derved bliver trafikken i lejligheden isoleret
fra resten af nettet, undtagen for den trafik, man indstiller
firewallen til at lade passere. Og inde i lejligheden kan beboerne
blot sætte en switch hvis de vil have mere end een PC,
firewall/routerens DHCP server vil så klare tildeling af IP-numre.

Da visse udgaver af firewall/routere kun bekymrer sig om IP men
bridger alt andet (se tråden), så duer de typer ikke til min opgave,
f.eks. kan Windows networking køre over NetBEUI og andre ikke-IP
protokoller.

Til Asbjorn Hojmark:

Ja, løsningen ser også lidt molboagtig ud for mig (der kommer til at
hænge mange kasser i krydsfelterne!) - du er velkommen til at foreslå
en bedre løsning, som kommer under en tusse per lejlighed, givet 4
krydsfelter og når der er 35 lejligheder i alt.

Molboløsningen giver også remote management.

Det er derfor jeg er lige på nippet til at sætte kryds på siden af
båden og smide klokken over bord

Mvh. NKJensen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 22-10-04 10:06

On 22 Oct 2004 01:06:24 -0700, news2001@e-box.dk (Niels Kristian
Jensen) wrote:

> [...]
>
> Jeg skal nemlig bruge en stabel routere til at isolere lejligheder i
> en boligforening - og så du'r det ikke med bridge-mode for alt andet

Er du *helt* sikker på "en stabel routere" er den bedste løsningsmodel
i den situation? Det lyder mildest talt atypisk, og jeg er tæt på at
sige det er direkte molbo-agtigt.

Hvor mange lejligheder drejer det sig om, og hvilket miljø skal det
passe ind i? (Evt. svar i dk.edb.netvaerk.stort, der nok er mere
passende).

-A

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 23-10-04 13:23

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

Hej Asbjørn,

> Hvor mange lejligheder drejer det sig om, og hvilket miljø skal det
> passe ind i? (Evt. svar i dk.edb.netvaerk.stort, der nok er mere
> passende).

Jeg svarede i:

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail

Fra : Coach [4130]

Dato : 21-10-04 16:04

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Jeg kan varmt anbefale den omtalte Linksys BEFSX41.
Jeg har kørt med den i ½ år uden problemer.

Dog skal den lige ha' lov til at starte, hvis den er koblet fra strøm, inden
du booter din PC op.
Ellers kan du komme ud for at computeren ikke kan se netværket.

Og så er det synd at den ikke er til at vægmontere.
Men alt i alt en meget stabil løsning med webinterface og firewall.
Meget nem at konfigurere.

mvh
Bri@n