DHCP og faste IP-adresser
Fra : Per Rønne

Dato : 12-10-04 19:42

Jeg har netop fået en ny router hjem fra CyberCity, der gør det muligt
at køre IP-telefoni, men jeg har nogle problemer med DHCP-serveren i
routeren.

Problemet er at der er maskiner på intranettet, jeg gerne vil have har
fast IP-adresse, mens jeg for andre ønsker at DHCP-serveren giver
adressen. Specielt vil jeg gerne have at min hovedmaskine, en G4
Macintosh der kører UNIX [MacOS X 10.3.5] har IP-adressen 10.0.0.2, da
det er denne adresse der som standard vil blive »mapped« til min
eksterne, faste IP-adresse. På internettet. Da Samba som standard er
installeret under MacOS X betyder det at udefra kommende vil opfatte
denne maskine som en NT-maskine, ser jeg kun fordele i det, og alle
»ved« jo at Windows er hullet som en schweizerost. Derudover kan fast
IP-adresse på intranettet være praktisk i forbindelse dels i forbindelse
med printer, dels i forbindelse med brug af Remote Desktop Connection
fra Microsoft. Og i øvrigt når der skal etableres forbindelse med
maskinerne.

På nuværende tidspunkt er der følgende på nettet:

10.0.0.1 Routeren.
10.0.0.2 G4 Macintosh / Unix.
10.0.0.3 Windows XP Pro desktop.
10.0.0.4 Windows XP Pro laptop.
10.0.0.5 LaserJet 4050N printer.
10.0.0.6 PowerMac 6100 med MacOS 9.1 og Yellow Dog Linux.

En gammel PowerBook 5300ce [Mac] er endnu ikke sat til, da systemet
først skal reinstalleres, og en endnu ældre LCII er netop blevet foræret
væk.

Ovennævnte IP-adresser er manuelt satte, men hver gang jer vil sætte en
ny maskine til routeren, snupper den 10.0.0.2. Det samme vil naturligvis
ske med laptoppen, hvis den sættes til et andet LAN, medmindre der
bruges den trådløse adgang. Men hvem vil ikke helst bruge 1 Gb/s i
stedet for 11 Mb/s som er den trådløse hastighed?

Så det jeg efterlyser er altså en måde at reservere IP-adresser i
DHCP-serveren, så jeg slipper for at to maskiner pludselig har samme
adresse på intranettet.

I øvrigt kan jeg se at der er hele fire netværksforbindelser på
laptoppen:

1394-forbindelse 2
Bluetooth Network
LAN-forbindelse
Trådløst netværksforbindelse.

Hvad er »1394-forbindelse 2« for noget?
--
Per Erik Rønne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-10-04 21:51

"Per Rønne" wrote:
> Så det jeg efterlyser er altså en måde at reservere IP-adresser i
> DHCP-serveren, så jeg slipper for at to maskiner pludselig har samme
> adresse på intranettet.

Mon ikke der er en opsætning i routeren, der definerer hvilket
range DHCP-serveren uddeler adresser fra? Det er der ihvertfald i min
Topcom-router (også efter at den er flashet med Dlink firmware).

> Hvad er »1394-forbindelse 2« for noget?

Sådan en fik jeg også på en maskine efter at jeg havde installeret et
kombineret USB- og firewire-kort. Jeg deaktivere den igen, da den tilsyneladende
drillede, når knægten skulle spille Deer Hunter 2004 på lokalnettet.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-04 07:35

Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> wrote:

> Mon ikke der er en opsætning i routeren, der definerer hvilket
> range DHCP-serveren uddeler adresser fra? Det er der ihvertfald i min
> Topcom-router (også efter at den er flashet med Dlink firmware).

Jeg gik ind i routeren [gennem IE fra Windows-laptoppen, adresse & port:
http://10.0.0.1:2033, »Advanced Setup«], og fandt noget om
dhcp-serveren, hvis adresse-range skulle ligge med start på 10.0.0.2, og
slutte ved 10.0.0.33 [efter hukommelsen, jeg slår det op senere].

Jeg ændrede start til 10.0.0.8, men derefter tildelte den stadig
printeren 10.0.0.2, som min G4 allerede havde - og sidstnævnte var
allerede tændt, og kom så med en advarsel.

Jeg er nu igen gået ind i den side, som jeg ændrede på. Og ændringen er
der stadig, men jeg kan da lige opliste parametrene:

DHCP learning off [skal måske sættes til »on«]
WAN for learning wan1
First address of pool 10.0.0.8 [oprindelg 10.0.0.2]
Last address of pool 10.0.0.33
Address default router 10.0.0.1
Address primary DNS 212.242.40.3
Address secondary DNS 212.242.40.53
Address primary WINS 0.0.0.0
Address secondary WINS 0.0.0.0
Net mask 255.0.0.0
Default Host Life Time [(0)-(32787)] 7200
Host name PC_0
Domain name Local domain
Interface LAN1 [kan ikke ændres her]

> [...]
> kombineret USB- og firewire-kort. Jeg deaktivere den igen, da den
> tilsyneladende drillede, når knægten skulle spille Deer Hunter 2004 på

Ja, den har nu ikke drillet mig, bortset fra at jeg ikke ved hvad det er
for noget.

Det har så lige nu ændret sig. Jeg fandt følgende:

http://www.aoaforums.com/forum/archive/index.php/t-20422.html

- og lagde igen mærke til en minimal udgang på venstre side af maskinen
med teksten »1394«. Og kom så igen i tanke om at der med mit eksterne
FireWire drev på 80 G medfulgte hele to kabler, hvoraf jeg hidtil ikke
har kunnet finde anvendelse for det andet. Det passede faktisk i den ene
ende med udgangen på laptoppen. Så forstår jeg så ikke rigtigt hvorfor
det kommer frem som »netværk«?

Og jeg begynder så at finde forklaringer:

http://www.homenethelp.com/network/firewire.asp
http://www.homenethelp.com/web/explain/about-firewire-networks.asp

Og det ser minsandten ud til at man kan dele den samme eksterne
firewire-harddisk mellem flere maskiner:

http://iu.iogear.com/courses/6/SOHO%20Networking_101_3.php

Men der vil naturligvis fortsat være problemer med NTFS, som
tilsyneladende kun Windows kan skrive til [kan kun /læses/ af MacOS X og
Linux].

Men grundlæggende synes problemet at have været, at den i Windows dels
behandles som netværk, dels kaldes 1394 i stedet for FireWire, også på
udgangen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-10-04 08:02

"Per Rønne" wrote:
> Jeg ændrede start til 10.0.0.8, men derefter tildelte den stadig
> printeren 10.0.0.2, som min G4 allerede havde - og sidstnævnte var
> allerede tændt, og kom så med en advarsel.

Lyder ikke betryggende. Hvad sker der, hvis du forsøgsvis sætter en af
dine maskiner op til at hente sin IP-adresse fra DHCP-serveren?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-04 09:03

Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx> wrote:

> Lyder ikke betryggende. Hvad sker der, hvis du forsøgsvis sætter en af
> dine maskiner op til at hente sin IP-adresse fra DHCP-serveren?

Jeg forsøgte netop [CC ringede også tilbage], og resultatet var på den
pågældende Windows desktop:

Den tildelte pludselig adressen 10.0.0.0, samtidig med at den gjorde
opmærksom på at adressen var ulovlig.

På Mac'en, som jeg i mellemtiden havde genstartet, kom der hele tiden
meddelelse om IP-nummer konflikt. IP 10.0.0.2 var også tildelt maskinen
med mac-adressen 0:c:76:69:Hc:1f; jeg vil tro at adressen på den Windows
desktop jeg netop havde ændret IP-adressen på, men ved ikke hvor jeg
finder dens mac-adresse.

Når han ringede tilbage fra CC var det for at forsøge om subnetmasken
255.0.0.0 ville virke. Den virker tilsyneladende lige så godt som
255.255.255.0, som jeg i går fik besked på at sætte den til.

Han vil ringe tilbage, eller e-maile til mig, når han får snakket med
nogle af de andre. Men som sagt virker de ikke som »eksperter« på
området.
--
Per Erik Rønne

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-10-04 08:18

On Wed, 13 Oct 2004 08:34:43 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> Jeg ændrede start til 10.0.0.8, men derefter tildelte den stadig
> printeren 10.0.0.2, som min G4 allerede havde - og sidstnævnte var
> allerede tændt, og kom så med en advarsel.

Det er sikkert fordi, DHCP-serveren mener, den har en aktiv lease
for adressen.

Du kan prøve at se, om du kan finde et sted, hvor du kan cleare
det, eller om det gør en forskel, hvis routeren bliver bootet (og
printeren er slukket imens).

-A

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-04 09:46

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Det er sikkert fordi, DHCP-serveren mener, den har en aktiv lease
> for adressen.

Netop.

> Du kan prøve at se, om du kan finde et sted, hvor du kan cleare
> det, eller om det gør en forskel, hvis routeren bliver bootet (og
> printeren er slukket imens).

Lige nu er alle enheder, printer inklusive, tildelt en fast IP adresse.
Men jeg kan da slukke for alle maskiner, printer inklusive, efter at jeg
har sat dhcp-serveren tilbage til start 10.0.0.8, og så prøve med den
maskine, som endnu ikke er tilsluttet. Så skal jeg først lige have
installeret nyt system på den, hvilket hurtigt burde kunne lade sig
gøre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-10-04 08:23

Rønne) wrote:

> Men grundlæggende synes problemet at have været, at den i Windows dels
> behandles som netværk, dels kaldes 1394 i stedet for FireWire, også på
> udgangen.

"IEEE 1394" er navnet på standarden. Navnet "FireWire" er Apples
registrerede varemærke for teknologien, så det er ikke underligt,
at andre end Apple kalder det noget andet end "FireWire". (De må
principielt ikke bruge betegnelsen).

Og så det med om det er "netværk". Tja, hvad er i grunden
"netværk"? Hvis det er noget, man kan konfigurere diverse andre
protokoller som IP, IPX eller AppleTalk ovenpå, så er 1394 lige
så meget "netværk" som Ethernet.

-A

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-04 09:46

> [...]

> "netværk"? Hvis det er noget, man kan konfigurere diverse andre
> protokoller som IP, IPX eller AppleTalk ovenpå, så er 1394 lige

Ja, jeg har bare opfattet det som et alternativ til scsi og usb.
--
Per Erik Rønne

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 13-10-04 07:11

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har netop fået en ny router hjem fra CyberCity, der gør det muligt
> at køre IP-telefoni, men jeg har nogle problemer med DHCP-serveren i
> routeren.

SNIP
> [...]
> adresse på intranettet.
>
> I øvrigt kan jeg se at der er hele fire netværksforbindelser på

Du kan normalt reserve bestemte IP-numre til bestemte enheder, ved (i
DHCP-serveren) at tildele den/de specifikke numre til enhedernes
MAC-adresse. Vi bruger det her og det fungerer udemærket.
Den der "1394" med 2-tallet tyder på at du har 2 firewireporte installeret..

Jørgen

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-04 09:03

...::JMJ::.. <kalif1@privat.dk> wrote:

> Du kan normalt reserve bestemte IP-numre til bestemte enheder, ved (i
> DHCP-serveren) at tildele den/de specifikke numre til enhedernes
> MAC-adresse.

Så er det bare at finde ud af hvor. CyberCitys tekniske service virker
ikke helt kompetent. Se i øvrigt mit andet svar. Og så kontakter jeg
igen CCs tekniske service.

> Vi bruger det her og det fungerer udemærket.
> Den der "1394" med 2-tallet tyder på at du har 2 firewireporte installeret..

Hvorfor angives den så ikke i »Netværksindstillinger«? I øvrigt er der
kun én ekstern firewireport, men det forhindrer naturligvis ikke
eksistensen af en intern - men på en laptop?
--
Per Erik Rønne