DHCP probs. med Linksys Wireless router...~
Fra : Kasper

Dato : 04-10-04 08:16

Mit setup består af en Thomson Speedstream 510 ADSL router og en Linksys
Wireless router. Begge routere er opdateret med seneste firmware. Her er et
link til hvordan mit setup ser ud som er faktisk ikke er særligt
kompliseret, men jeg kan ikke helt få det til at virke efter hensigten.

http://www.specdep.dk/setup.jpg

Jeg vil gerne have at min laptop skal koble sig på den wireless router med
dhcp. Det kan den også fint, men internettet virker bare ikke, da den
rigtige gateway er 192.168.1.1 og ikke 192.168.1.100 som den får tildelt.
Hvis jeg kører med fast ip og ligger dns og det hele ind manuelt er der
ingen problemer.

Hvordan får jeg den til at køre med dhcp, er det noget med at jeg skal ind
og tilføje en statisk route?

På forhånd tak.

--
Note. Husk at fjerne "FJERN" fra min mail adresse, hvis du skal kontakte
mig.

Fra : Jens

Dato : 04-10-04 10:48

"Kasper" <info@"FJERN"specdep.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.specdep.dk/setup.jpg

Linksyssen skal have en anden ipserie på lansiden, end den får på wansiden,
giv linksyssen lanipèn 192.168.2.1 feks.

Sæt speedstreamen i Linksyssens wanport, og lanpcèrne i linksyssens
lanporte, eller via wireles og det vil virke.
Alternativt kan du få ipoplysningerne af tdc, lægge dem i linksyssen og helt
fjerne speedstreamen.
(forudsat det ikke er en af dem med indbygget modem.....)

Eller, sluk dhcpserveren i linksyssen, sæt speedstreamen til en lanport, så
uddeles alle adresser af speedstreamen.
(Linksyssen vil virke som en switch med antenner.)

Mvh Jens

Fra : Kasper

Dato : 04-10-04 11:37

> Linksyssen skal have en anden ipserie på lansiden, end den får på
wansiden,
> giv linksyssen lanipèn 192.168.2.1 feks.

Okay, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem. Dvs. WAN porten på Linksys'en
kan jeg sætte til fast IP, da jeg ikke kan få DHCP til at virke med
Speed'en? Eller hur?

> Sæt speedstreamen i Linksyssens wanport, og lanpcèrne i linksyssens
> lanporte, eller via wireles og det vil virke.

Det er fordi jeg ikke kan få DHCP'en til at virke på Speedstreamen, jeg har
en IP telefon som kun virker med DHCP og efter jeg updaterede firmwaren i
Speed'en virker DHCP ikke mere...

> Alternativt kan du få ipoplysningerne af tdc, lægge dem i linksyssen og
helt
> fjerne speedstreamen.
> (forudsat det ikke er en af dem med indbygget modem.....)

Min Linksys er nemlig uden indbygget ADSL modem, derfor er jeg nødt til at
anvende Speed'en. Jeg bor i Spanien og min adsl udbyder er Spantel, så TDC
gider nok ikke assistere mig Men ellers tak.

> Eller, sluk dhcpserveren i linksyssen, sæt speedstreamen til en lanport,

> uddeles alle adresser af speedstreamen.
> (Linksyssen vil virke som en switch med antenner.)

Tak for svaret, jeg har noget at gå videre med når jeg kommer hjem fra
arbejde.

Mvh. Kasper

Fra : Jens

Dato : 04-10-04 12:07

> wansiden,
>
> Okay, det vil jeg prøve når jeg kommer hjem. Dvs. WAN porten på Linksys'en
> kan jeg sætte til fast IP, da jeg ikke kan få DHCP til at virke med
> Speed'en? Eller hur?

Ja, hvis ikke dhcpèn fungerer i speeden er det eneste mulighed.

> Det er fordi jeg ikke kan få DHCP'en til at virke på Speedstreamen, jeg
har
> en IP telefon som kun virker med DHCP og efter jeg updaterede firmwaren i
> Speed'en virker DHCP ikke mere...

Så er spørgsmålet jo om det kun er dhcpèn der er afgået ved døden ?

[...]

> Min Linksys er nemlig uden indbygget ADSL modem, derfor er jeg nødt til at
> anvende Speed'en. Jeg bor i Spanien og min adsl udbyder er Spantel, så TDC
> gider nok ikke assistere mig Men ellers tak.

Argh...., men mon ikke de dernede har samme "politik" ?
Det er vel værd at undersøge.

[...]

> Tak for svaret, jeg har noget at gå videre med når jeg kommer hjem fra
> arbejde.

Np.
Men....., da der er en iptelefon, vil du nok få en del vrøvl med speeden
uanset hvordan, fordi den kræver nogle forwardede porte, og det kan du jo
nok ikke give den i speeden, som dermed bliver endestation for indgående
samtaler.....
Få den speedstream helt aflivet, det er såvidt jeg kan se eneste brugbare
løsning.

Mvh Jens

Fra : Kasper

Dato : 04-10-04 13:37

> Så er spørgsmålet jo om det kun er dhcpèn der er afgået ved døden ?

Det tror jeg ikke, men det er bare et spørgsmål om opsætning af den. Selve
konfigurationen er faktisk yderst ulogisk opbygget - synes jeg. Ihvertfald
iforhold til Linksys'en. Jeg prøver at tage nogle screendumps når jeg kommer
hjem og ser om der er nogen der kan hjælpe mig.

> [...]
> samtaler.....
> Få den speedstream helt aflivet, det er såvidt jeg kan se eneste brugbare

IP telefonen virkede fint før firmware upgraden, men der var en
funktionalitet i den nye firmware jeg skulle bruge, og den er desværre
nødvendig for ellers var jeg bare gået tilbage til den gamle firmware.

Jeg prøver at lege lidt med det når jeg kommer hjem, men Jens du skal have
tak for hjælpen indtil videre. Jeg poster nok nogle screendumps af Speed'
ens dhcp opsætning når jeg kommer hjem. Jeg sad til langt ude på natten igår
uden held

Fra : Lone

Dato : 04-10-04 16:00

Jens, du er en gutter mand!! Nedenstående du skrev virker bare som det
skal og IP telefonen sidder på Linksys'en nu og virker som den skal

Jeg takker og bukker

Fra : Lone

Dato : 04-10-04 16:11

Det blev lige skrevet med kærestens konto