hub på hub?
Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 03-10-04 17:02

Hej,

Kan man sætte en hub efter en hub? Altså:

router -> hub -> hub

Det er fordi vi skal trække et netværks-kabel ned i stuen, og det skal
bruges til flere ting dernede. Så var det jo nemmere hvis man kunne bruge en
hub dernede. Men kablet kommer jo i forvejen fra en hub. Kan man det? Jeg
kan ikke flytte min nuværende hub ned i stuen, da den bruges til forskelligt
ovenpå i forvejen.

--
Med venlig hilsen / Best Regards - Brian J. Nielsen
To mail me in private, simply use "email.dk" after the @

Fra : Martin Arendten

Dato : 03-10-04 17:10

On 2004-10-03, [ B@CHFiRE ] <Thrash@SpamSuxBig-Time.com> wrote:
> Hej,
>
> Kan man sætte en hub efter en hub? Altså:
>
> router -> hub -> hub

Ja intet problem i det.

/Martin

Fra : jamen

Dato : 03-10-04 19:05

[ B@CHFiRE ] wrote:
> Hej,
>
> Kan man sætte en hub efter en hub? Altså:
>
> router -> hub -> hub

Ja. Det skal blot være det rigtige kabel du bruger. Der er flere scenarier:

1.
Du bruger et lige kabel fra uplink til almindelig port.

2.
Du bruger et krydset kabel fra alm. til alm. port.

3.
Udstyret er så intelliget, at typen af kabel er lige meget.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-04 20:16

In article <cjp7q6$a2o$1@news.cybercity.dk>, [ B@CHFiRE ] wrote:
> [...]
> kan ikke flytte min nuværende hub ned i stuen, da den bruges til forskelligt

Ja, men max 3 hub'er mellem 2 enheder.

Fra : Preben Holm

Dato : 03-10-04 21:34

> Ja, men max 3 hub'er mellem 2 enheder.

Hvorfor ikke flere?

Så vidt jeg ved er det et spørgsmål om afstand og ikke antal hubs. En
hub er jo en bitvis enhed, der arbejder på lag 1 og har derfor intet
delay som f.eks. en switch har (fordi den sender ud med det samme).
Desuden deler alle brugere desværre samme kollisionsområde, hvilket kan
få "fordelene" til at falde igen.

Men som svar på det originale spørgsmål! Hvis du skal ud og købe noget
nyt udstyr, så køb en switch - det koster ikke mere (kan man i det hele
taget næsten købe hubs i dag?) og det giver dig frihed til at udvide
netværket næsten som du har lyst til uden at skulle tænke på afstand
eller noget i den stil (husk dog at du får omtrent 1500 byte delay for
hver switch du sætter op - relevant hvis man ønsker at køre
realtidstrafik på netværket, hvilket det ikke lyder til du ønsker)

Med venlig hilsen
Preben Holm

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-04 21:43

On Sun, 03 Oct 2004 22:33:43 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

> Så vidt jeg ved er det et spørgsmål om afstand og ikke antal hubs.

Det har du misforstået.

En hub er en multiport repeater og for repeatere gælder '5-4-3
reglen', altså: Max 5 segmenter forbundet via max 4 repeatere
(hubs) og der må max være 3 segmenter med brugere.

-A

Fra : Preben Holm

Dato : 07-10-04 19:14

> Det har du misforstået.
>
> En hub er en multiport repeater og for repeatere gælder '5-4-3
> reglen', altså: Max 5 segmenter forbundet via max 4 repeatere
> (hubs) og der må max være 3 segmenter med brugere.

Okay, der huskede jeg galt så... mente blot det var pga. den tilladte
afstand i hvert segment man havde den regel, men åbenbart ikke.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-10-04 20:17

On Sun, 3 Oct 2004 18:02:06 +0200, "[ B@CHFiRE ]"
<Thrash@SpamSuxBig-Time.com> wrote:

> Kan man sætte en hub efter en hub? Altså:
>
> router -> hub -> hub

Ja, men det er bedre at bruge en switch.

-A

Fra : [ B@CHFiRE ]

Dato : 03-10-04 20:32

> Ja, men det er bedre at bruge en switch.

Okay, hvorfor det?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-10-04 20:46

Der står lidt her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switchhub