Netkort modtager ikke DHCP informationerne~
Fra : IzNoGoUd

Dato : 30-09-04 22:43

Hi Alle
Jeg har en computer/netkort som ikke vil modtage dhcp informationeren
fra en gammel zyxel bredbåndsrouter med ip nummer 192.168.1.1.
Dvs. at den får et tilfældigt IP nummer. og ingen gateway nummer.

Men når jeg konfigurere netkortet manuelt med 192.168.1.34 og gateway
med 192.168.1.1, så kan jeg fint pinge netværket på lan siden og også
pinge en internetadresse 209.133.47.12.

Jeg måtte lige afinstallere kazaa, plus at jeg har kørt adaware,
spybot, hijackthis og avg. renset HOSTS filen, så der kun er localhost
tilbage.

En ren maskine fungere perfekt på kablet.

Maskinen er en xp pro.
Hvor skal jeg begynde at lede på maskinen for at få skidtet til at
virke?

best regards IzNoGoUd a.k.a. Claes Nielsen, DK-5700 Svendborg, Denmark.
*
"All your base are belong to us"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-09-04 23:33

IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk> wrote:

>Jeg har en computer/netkort som ikke vil modtage dhcp informationeren
>fra en gammel zyxel bredbåndsrouter med ip nummer 192.168.1.1.
>Dvs. at den får et tilfældigt IP nummer. og ingen gateway nummer.

Tja, det kan både være routeren (den har måske ikke flere ledige
ip-adresser ?) og din windows opsætning der driller...

Prøv at køre IPCONFIG /ALL på en kommandolinie med netkortet opsat til
automatisk ip / DNS adresser, og vend tilbage hertil med resultatet....

<mlr>

Fra : IzNoGoUd

Dato : 01-10-04 09:23

On Fri, 01 Oct 2004 00:32:48 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:
>Prøv at køre IPCONFIG /ALL på en kommandolinie med netkortet opsat til
>automatisk ip / DNS adresser, og vend tilbage hertil med resultatet....
yes det har jeg selvfølgelig gjort
ipconfig /all
Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Ethernet Adapter
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : mac adressen
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 169........
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

mere står der ikke, der skal selvfølgelig stå noget ved gateway og dns
snask, men der kommer aldrig noget frem!

Jeg har forsøgt med onboard netkort, incl gennemtvunget insstallring
af driver.

Så er der også forsøgt med et ekstra PCI netkort med samme nedslående
resultat.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-10-04 11:07

> [...]

>mere står der ikke, der skal selvfølgelig stå noget ved gateway og dns
>snask, men der kommer aldrig noget frem!

Du burde nok vise en fuld skærmdump hvis du vil ha' kvalificeret hjælp.
Der er f.eks ingen grund til at sløre din ip-adresse, det er en lokal
ip-adresse som vi aldrig kan nå her fra nettet

Viser IPCONFIG kun dette ene netkort, eller er der flere kort i
udskriften ??

>Jeg har forsøgt med onboard netkort, incl gennemtvunget insstallring
>af driver.
>
>Så er der også forsøgt med et ekstra PCI netkort med samme nedslående
>resultat.

Problemet ligger ikke i netkortet / netkort driveren - Det er enten
bredbåndsrouteren eller TCP/IP-protocollen i windows.

Check din router opsætning: Er der opsat MAC-filtre der udelukker dit
netkort ? Kører DHCP-serveren og har den tilstrækkeligt med IP-adresser
til rådighed ? Hvad viser status side og loggen ?

Check også din Windows opsætning: Kører tjenesten 'DHCP-klientprogram' ?
Hvad viser Windows logbogen ??

-----

Endelig: Kan det betale sig at spilde tid på det problem: Opsæt maskinen
med fast ip-adresse.

<mlr>

Fra : IzNoGoUd

Dato : 01-10-04 12:26

On Fri, 01 Oct 2004 12:07:24 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Du burde nok vise en fuld skærmdump hvis du vil ha' kvalificeret hjælp.
>Der er f.eks ingen grund til at sløre din ip-adresse, det er en lokal
>ip-adresse som vi aldrig kan nå her fra nettet

Ja det er jeg godt klar over! Det var et hjemmelavet dump, maskinen er
ikke pt. ved siden af mig så det var ud fra hvad jeg kunne huske!

>Viser IPCONFIG kun dette ene netkort, eller er der flere kort i
>udskriften ??

Jo det var der, når jeg satte det ekstra NIC i, selv om jeg disablede
onboard netkort! ellers kun et NIC

>Problemet ligger ikke i netkortet / netkort driveren - Det er enten
>bredbåndsrouteren eller TCP/IP-protocollen i windows.

Den er jeg med på, det er nu dejligt at få det bekræftet fra anden
side! Så vil jeg arbejde vidre med Routeren og protokollen!

>Check din router opsætning: Er der opsat MAC-filtre der udelukker dit
>netkort ? Kører DHCP-serveren og har den tilstrækkeligt med IP-adresser
>til rådighed ? Hvad viser status side og loggen ?

Det må jeg heller gøre, tjekke routeren. Bedre end jeg gjorde!

>Check også din Windows opsætning: Kører tjenesten 'DHCP-klientprogram' ?
>Hvad viser Windows logbogen ??

Det vender jeg tilbage med, men jeg tror at den er fikset, da jeg har
fået god hjælp herfra gruppen, og dig

>Endelig: Kan det betale sig at spilde tid på det problem: Opsæt maskinen
>med fast ip-adresse.

Den løsning hælder jeg også mere og mere til!

Jeg bukker og takker, for nu ved jeg hvad jeg skal gå igang med når
jeg sidder ved maskinen igen!

Over and out god weekend

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-10-04 12:47

On 2004-10-01, IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk> wrote:

> Den løsning hælder jeg også mere og mere til!

Hæld en knoppix linux live cd i cdrom drevet og boot. Hvis du kan komme på
nettet med den ved du at det ikke er din bredbåndsrouter, men windows der er
fubar. Kan du ikke komme på nettet kan du ikke slutte dig til noget.

knopper.net (640 Mb ca.)

Thomas

Fra : IzNoGoUd

Dato : 04-10-04 07:14

On 01 Oct 2004 11:47:20 GMT, "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>nettet med den ved du at det ikke er din bredbåndsrouter, men windows der er
>fubar. Kan du ikke komme på nettet kan du ikke slutte dig til noget.

HEHE det var en kanon god ide, jeg har selvfølgelig sådan en liggende,
som jeg viser for andre som er interesseret i Linux.
Nu vil den følge mig ligesom Hirens boot cd

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 01-10-04 04:12

IzNoGoUd <iznogoud@iznogoud.dk> wrote:

>Maskinen er en xp pro.
>Hvor skal jeg begynde at lede på maskinen for at få skidtet til at
>virke?

Jeg ville starte med at fjerne evt. software, der kan tænkes at
interagere med netværket. F.eks. personlig firewall, vpn client,
sniffere o.l. Hvis det ikke hjælper ville jeg reinstallere netværk /
drivere.

På et tidspunkt ville jeg nok også sætte en sniffer på for at se DHCP
udvekslingen og for at bekræfte at DHCP serveren fungerer korrekt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : IzNoGoUd

Dato : 01-10-04 09:38

On Fri, 01 Oct 2004 05:12:02 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> [...]
>interagere med netværket. F.eks. personlig firewall, vpn client,
>sniffere o.l. Hvis det ikke hjælper ville jeg reinstallere netværk /
Ja jeg mener at jeg har fjernet alt, men sikker kan man selvfølgelig
ikke være! så jeg vil se på det igen, og se om der er mere der kan
fjernes!

>På et tidspunkt ville jeg nok også sætte en sniffer på for at se DHCP
>udvekslingen og for at bekræfte at DHCP serveren fungerer korrekt.

Hmm routeren har været til ombytning før, og jeg er ikke klar over om
den er sat rigtigt op!
Men den har jo fungeret intil at maskinen blev udsat for en
installation af kazaa og nogle ukyndige personer har haft fat i den på
en festlig aften
Jeg ville bare undgå en geninstallation.