Netværk via el-udtag
Fra : Thomas Rokamp

Dato : 28-09-04 17:37

Hejsa!

Der var engang, hvor man vidst nok kunne købe en speciel adapter, så man
kunne bruge sine stik-kontaker derhjemme til PC-netværk. Blev det nogensinde
til noget? Og virkede/virker det? Link?

Mvh.
Thomas Rokamp

Fra : Michael Læsø

Dato : 28-09-04 17:45

"Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh.
> Thomas Rokamp
>
>Jeg har ikke prøvet det, men de sælger adapterne i Merlin

Mvh Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-09-04 17:54

"Thomas Rokamp" <nospam@crax.dk> wrote:

>Der var engang, hvor man vidst nok kunne købe en speciel adapter, så man
>kunne bruge sine stik-kontaker derhjemme til PC-netværk. Blev det nogensinde
>til noget? Og virkede/virker det? Link?

Du kan stadig få Allnet's HomePlug produkter:

http://www.allnet.dk/Nyprodukter.htm

Men det er klart en nødløsning - Rigtig netværkskabling er altid at
foretrække....

<mlr>

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-09-04 18:02

> [...]
>
> Der var engang, hvor man vidst nok kunne købe en speciel adapter, så man
> kunne bruge sine stik-kontaker derhjemme til PC-netværk. Blev det

Der ligger stadig en tre-fire sæt i min lokale Aldi til 699kr.

PH

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-09-04 18:43

On Tue, 28 Sep 2004 18:36:46 +0200, "Thomas Rokamp"
<nospam@crax.dk> wrote:

> Der var engang, hvor man vidst nok kunne købe en speciel adapter,
> så man kunne bruge sine stik-kontaker derhjemme til PC-netværk.
> Blev det nogensinde til noget? Og virkede/virker det? Link?

Det virker under et sær af forudsætninger (som 'samme gruppe'),
men det er noget skrammel.

Brug i stedet wireless, der er mindst lige så hurtigt, billigere
og meget friere, eller brug et par egentlige netkabler, der er
mange gange hurtigere.

-A

Fra : Juel/Schweiz

Dato : 29-09-04 09:07

Hej Thomas.
Mine erfaringer er lidt anderledes en de øvrige, har etableret et mindre
netværk med produkter som vist på følgende link:
http://www.devolo.de/_en_/produkte/dlan/index.html
Kan kun sige positivt, havde tidligere mange problemer med trådløs netværk,
grundet hus med megen jernbeton i etageadskillelserne, produkteren er meget
lette at indrette, god kommunikationshastighed (11-13Mbps), ingen problemer
med sikkerhed omkring trådløse netværk, og en hvilket som helt stikkontakt i
huset kan hurtigt omdannes til en netforbindelse. Overvejer netop nu at
smide den sidste del af mit trådløse netværk væk.
M.v.h
Ole

Fra : JJ

Dato : 29-09-04 13:43

>ingen problemer
> med sikkerhed omkring trådløse netværk

nej, men problemer med sikkerhed, til naboernes stikkontakter.

JJ

Fra : Juel CH

Dato : 29-09-04 16:08

Jævnfør internet side fra Devolo danner el-måleren et filter, og har prøvet
hos naboen, der er ingen forbindelse til stede selv om vi bor i rækkehus.
Ole

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-09-04 05:37

"Juel CH" <xwojuelwx@bluewin.ch> wrote in message
> Jævnfør internet side fra Devolo danner el-måleren et filter, og har
> prøvet
> hos naboen, der er ingen forbindelse til stede selv om vi bor i rækkehus.

Pladder, det er kun i USA; hvor hver bolig har en lille transformator..
transformateren virker naturligvis som filter da der ikke er fysisk
forbindelse.

hvis der ikke er forbindelse kan det jo være der er for langt, eller at
stikkontakterne kører på en anden fase om det derfor deraf ikke virker.

Fra : Juel CH

Dato : 29-09-04 16:31

Vedrørende sikkerhed, er der desuden indbygget en 56 bit sikkerhedskode i
systemet.
Ole

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 29-09-04 16:54

"Juel CH" <xwojuelwx@bluewin.ch> skrev i en meddelelse
> Vedrørende sikkerhed, er der desuden indbygget en 56 bit sikkerhedskode i
> systemet.
> Ole

Tror mere de tænker på den deciderede berørings og brands mæssige sikkerhed
ved blanding af stærk- og svag strøm.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Allan I Jensen

Dato : 29-09-04 16:17

Thomas skrev:
> Der var engang, hvor man vidst nok kunne købe en speciel adapter, så man
> kunne bruge sine stik-kontaker derhjemme til PC-netværk. Blev det
> nogensinde
> til noget? Og virkede/virker det? Link?

Efter at have læst, at det åbenbart er noget man bare køber, slutter til, og
så virker det, - er det jeg bekymres i nogen grad..

Der findes i Danmark regler for udstyr som er beregnet for 220V brug, som
sikre at forbrugerne ikke kommer til skade,
og det kræves at udstyret er godkendt i DK, så den person som henviste til
det tyske udstyr - begår en STOR fejl.

For at de virker, så kræver de alle, at de benyttes på den samme strømkreds
(samme sikring), og der er lovkrav om at man netop fordeler
forbruget på flere sikringer/faser in DK, så pga disse regler, kan man
opleve de ikke vil virker efter hensigten.

Dernæst, når man begynder at sende data via 220V nettet, så vil man
overskride de regler der for senderer,
og det er ikke let at opnå en godkendelse til de lave frekvenser som den
type anlæg plejer at benytte,
og det skyldes at de støjer med deres signaler - således at de ødelægger
forholdene andre radiotjenester.

De forsøg der har været her i Danmark, har alle haft disse ovennænvte
problemer, så hvorfor tror man nu at et billigt
tilbudsprodukt kan være en løsning, især når prisen er den parameter som
tæller mest???.

Så - lad være med at købe og benytte den slags anlæg, de udgifter man kan
løbe ind i ved forstyrrelse mv. er ikke til at overskue,
så benyt de godkendte trådløse, - så kommer man billigst til et sikkert og
godt resultat.

MVH Allan

Fra : Juel CH

Dato : 30-09-04 16:01

Om jeg gør mig skyldig i en STOR fejl skal jeg lade være usagt, men
produkterne er CE mærket for hele EU, og jeg har kun prøve at meddele min
erfaringer med det forespurgte, for trådløs netværk kan jeg glemme på grund
af et hus med for meget jernbeton.
Har også gjort erfaringer med kommunikation over alle 3 faser i huset uden
problemer. Men det kan der læses mere om via denne link.
http://www.tricom-edv.de/Home/CeBIT_2003/datenblatt_devolo_microlink_dlan.pdf

Fra : Allan I Jensen

Dato : 30-09-04 18:50

CE - mærkningen - vedrører kun den 220V mæssige del.
den radiomæssige skal godkendes i DK.

Fra : KsNa

Dato : 30-09-04 19:08

"Allan I Jensen" <OZ1DIS@MAIL.DK> skrev i en meddelelse
> [...]

> sikre at forbrugerne ikke kommer til skade,
> og det kræves at udstyret er godkendt i DK, så den person som henviste til

Udstyr der er CE mærket, er godkendt til brug i hele EU.

Mvh
Kim

Fra : Esben Tærsker

Dato : 30-09-04 19:38

KsNa wrote:

> Udstyr der er CE mærket, er godkendt til brug i hele EU.
>
> Mvh
> Kim

Nej. For udstyr der er CE-mærket gælder det, at fabrikanten står inde
for at det overholder en række standarder i henhold til et eller flere
EU-direktiver. Han _kan_ så have fået produktet testet enten hos et
firma som Force eller UL-Demko eller ligefrem fået det godkendt hos
myndighederne.
Yderligere skal man være opmærksom på, at CE-mærkningen kan betyde at
det overholder en hvilken som helst standard.
I dette tilfælde garanteres det måske at produktet ikke støjer for meget
mht. radio-signaler, men det betyder ikke at det nødvendigvis er
godkendt eller sikkert at sætte i en stikkontakt. Kun fabrikanten kan
svare på hvilke standarder hans CE-mærkning dækker.
Jeg har lige været på kursus hos Sikkerhedsstyrelsen ang.
lavvoltsinstallationer, hvor vi blev forklaret ovenstående. Her var det
blot CE-mærkning på transformere og spots vi snakkede om.

/Esben

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 07-10-04 08:38

> Udstyr der er CE mærket, er godkendt til brug i hele EU.

Producenten skal have testet sit udstyr for sikkerhed, indstråling og
udstråling for at kunne sætte CE mærket på. Der er ingen myndigheder som
behøves at godkende udstyret. Med CE mærket må udstyret bruges i hele EU.
Der er to forskellige klasser som man kan teste sit udstyr i. Den ene klasse
er til kontorbrug og den anden til fabriksbrug. Den sidste har højere
grænser for ind- og udstråling.

Niels Dybdahl