Bærbar kan ikke komme på net.....
Fra : Ding-Dong

Dato : 21-09-04 18:52

Hej alle i gæve dudes og dudettes.

Min kære svigerinde har købt en spritny bærbar. Den er installeret og
kører ganske fint.......men den kan ikke komme på net.....
Det netværk som det er prøvet fra har i forvejen 2 stationære maskiner
som uden problemer er på net. Indstillingerne for netkortet er sat til det
samme som de stationære. Kablet fungerer også, det var under mistanke men da
det fungerer hos mig og jeg har samme opsætning så er det udelukket.
Forbindelse er en Tele2 512/512 og da der ikke er router med fra ISP's
side af har man købt en, med indbygget switch, og det funger som skrevet på
de 2 andre maskiner. Der er en port tilbage som vi satte den bærbare
til....dog uden positivt resultat.........
Routeren har 5 porte, WAN - 1 - 2 - 3 - 4. Forbindelsen kører fra
ADSL-modem og ind i port 1, de 2 stationære er i henholdsvis i port 2 og 3.
Jeg har taget kablet fra port 2 og sat i den bærbare uden positivt
resultat.
Der er ingen af de andre maskiner der har kontakt til hinanden.
Er der nogen der har en idé til hvad der er galt?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-09-04 18:59

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> wrote:

> Min kære svigerinde har købt en spritny bærbar. Den er installeret og
>kører ganske fint.......men den kan ikke komme på net.....

Netværket kører uden router - Det betyder maskinerne får ip-adresse fra
udbyderen. Og de fleste udbydere leverer standardmæssigt 2-ip adreser.

Der er allerede to maskiner på netværket, så jeres ip-adresser er brugt
op...

Må jeg foreslå at man investerer i en bredbåndsrouter...

Alternativt kan man købe extra ip-adresser fra udbyderen

<mlr>

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 21-09-04 19:16

On Tue, 21 Sep 2004 19:51:32 +0200, "Ding-Dong"
> [...]

> Der er ingen af de andre maskiner der har kontakt til hinanden.
> Er der nogen der har en idé til hvad der er galt?

ADSL-modemet burde vel tilsluttes WAN-porten?

De fire porte 1-2-3-4 udgør normalt LAN-siden af router/switch, og hér
skal der kun tilsluttes PC,er (og evt. andet LAN-tilsluttet udstyr)

Prøv at ændre tilslutningerne som beskrevet.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Poul Erik

Dato : 21-09-04 23:07

> [...]

> Routeren har 5 porte, WAN - 1 - 2 - 3 - 4. Forbindelsen kører fra
>ADSL-modem og ind i port 1, de 2 stationære er i henholdsvis i port 2 og 3.

Forbindelsen fra ADSL modemet skal i WAN porten. Resten skal i portene
1, 2, 3 eller 4. Selvfølgelig kun en i hver.

Fra : Ding-Dong

Dato : 22-09-04 14:42

Poul Erik skrev i en meddelelse
> Forbindelsen fra ADSL modemet skal i WAN porten. Resten skal i portene
> 1, 2, 3 eller 4. Selvfølgelig kun en i hver.
Det er forsøgt at smide forbindelsen i WAN porten og de andre maskiner i de
resterende....men der er INGEN forbindelse til INET med den løsning.....

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 22-09-04 16:50

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er forsøgt at smide forbindelsen i WAN porten og de andre maskiner i
de
> resterende....men der er INGEN forbindelse til INET med den løsning.....

Er routeren konfigureret korrekt?

Som det er nu bruger du ikke routeren men kun swtichen.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=router
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=switch

Jeg gætter så på at abonnementet er et med et begrænset antal ip-numre (2)
og derfor kan der ikke komme yderligere maskiner på.

/Brian

Fra : Ding-Dong

Dato : 22-09-04 19:14

Brian R. Jensen skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg gætter så på at abonnementet er et med et begrænset antal ip-numre (2)
> og derfor kan der ikke komme yderligere maskiner på.

M.h.t. IP så har det også været min tanke...

Dennis

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 23-09-04 07:24

> M.h.t. IP så har det også været min tanke...

Det vil sige du hele tiden har været klar over at routeren ikke var i brug?

/Brian

Fra : Ding-Dong

Dato : 23-09-04 14:54

Brian R. Jensen skrev i en meddelelse
> Det vil sige du hele tiden har været klar over at routeren ikke var i
> brug?

Både og...jeg er ikke særlig skrap til det med netværk men lærer stadig af
det jeg roder med.
Det er således at det er en ven til min svigerinde der har sat det op, og
han er noget mere kompetent end jeg er.....man har bare ikke kunne få
kontakt til ham i lang tid.
Jeg har så en kammerat som har samme ISP og har 3 maskiner på sit
netværk......så derfor ved jeg det burde kunne lade sig gøre:c) - jeg har
bare ikke fundet løsningen endnu:c)

Dennis

P.S. Problemet er ikke værre end at hun har sat et længere kabel på som hun
kan tage ud af den stationære og smide den ind i stuen når hun vil sidde der
med sin bærbare. Det har heller ikke været planlagt at der skulle være 3
maskiner på nettet men når jeg ved muligheden er der så skal den findes og
benyttes:c)

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 22-09-04 16:54

On Wed, 22 Sep 2004 15:42:24 +0200, "Ding-Dong"
<viper_1337@hotmail.com> wrote:

>Det er forsøgt at smide forbindelsen i WAN porten og de andre maskiner i de
>resterende....men der er INGEN forbindelse til INET med den løsning.....

Hvis du har brugt det samme kabel, som da ADSL-modemet sad i port 1,
er dette nok årsagen.
Så vidt jeg husker, skal kablet mellem ADSL-modemet og WAN-porten være
et cross-over-kabel.

--
<fjern to fra email-adressen>
Venlig hilsen

Fra : Ding-Dong

Dato : 22-09-04 19:05

Gert Søgaard Jensen skrev i en meddelelse
> Hvis du har brugt det samme kabel, som da ADSL-modemet sad i port 1,
> er dette nok årsagen.
> Så vidt jeg husker, skal kablet mellem ADSL-modemet og WAN-porten være
> et cross-over-kabel.

For hulen da osse....ja det er jo rigtigt.....
Ufatteligt jeg ikke har tænkt på det:c)
Det skal da prøves.

Dennis.

Fra : Jens

Dato : 23-09-04 07:40

"Ding-Dong" <viper_1337@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For hulen da osse....ja det er jo rigtigt.....

Ikke nødvendigvis...
Da du jo har reserveret 2 ipèr til de 2 første pcèr, får routeren ingen ip,
du kan enten clone macadressen fra den ene fungerende maskine til routeren,
eller vente en "leasetime"`s tid til der bliver hul igennem.

Hjælper det ikke er det fordi routeren ikke står til dhcp på wan.

Mvh Jens

Fra : Ding-Dong

Dato : 23-09-04 14:52

Jens skrev i en meddelelse
> [...]
> eller vente en "leasetime"`s tid til der bliver hul igennem.
>
> Hjælper det ikke er det fordi routeren ikke står til dhcp på wan.

Ja og så skal man garanteret ind i routeren og pille ved noget og det har
jeg hat forstand på......:c)
Men det må og så studeres og læres.

Dennis