ADSL båndbredde, -hvordan styrer udbyderen~
Fra : S?ren

Dato : 21-09-04 14:30

Hej, jeg ved ikke om dette spørgsmål har været berørt før, -i så fald
er det selvfølgeligt helt ok at svare ved at referere til tidligere
tråde :)

Som baggrund kan oplyses, at jeg havde problemer med at få Skype til
at fungere (ubrugelig lyd) på en 1M/256k ADSL og efter at have
opgraderet til 2M/512k kører det nu fejlfrit.
Man kan undre sig hvorfor, -jeg målte uploadhastigheden før
opgraderingen til ~211kbps, så det kan vel dårligt være noget problem.
Spøgsmålet er så om mit roundtrip delay er blevet bedre efter
opgraderingen og hvordan sammenhængen er mellem hastighed mellem
roundtrip delay?
Det afhænger vel i bund og grund af hvordan udbyderen styrer den
båndbredde man betaler for: regulerer han antallet af pakker/sekund
for at nå ned på den ønskede hastighed (dette giver vel stort round
trip delay ved små hastigheder) eller er der en anden vej?

Kommentarer er velkomne,
hilsen Søren

Fra : Steffen Moeller

Dato : 22-09-04 16:47

On 21 Sep 2004 06:29:57 -0700, xxauetdv@hotmail.com (S?ren) wrote:

> [...]
>Spøgsmålet er så om mit roundtrip delay er blevet bedre efter
>opgraderingen og hvordan sammenhængen er mellem hastighed mellem

Jeg benytter Skype med en 512/256 ADSL forbindelse uden problemer -
Desuden kan jeg tilføje der er en satelit imellem min udbyder og dem
jeg taler med, som tilføjer et ca. 540 ms's konstant delay.

Dit problem er derfor med stor sikkerhed ikke, at der er et delay i
transmitionen, dette resulterer kun i at der går lidt tid fra du taler
til modtageren hører lyden - så længe delay er konstant, så skulle det
ikke drille dig.

Jitter (forskelle i delay) er derimod en ubehagelig ting for en
hvilken som helst VoIP forbindelse, og dette har sikkert været dit
problem.

Det er heller ikke usansynligt at enten du eller modtageren af kaldet
har siddet og downloadet en 236mb servicepack til operativsystemet,
hvilket garanteret vil give en ubehagelig fornemmelse hvis det sker
medens at du taler i telefon

> [...]
>for at nå ned på den ønskede hastighed (dette giver vel stort round
>trip delay ved små hastigheder) eller er der en anden vej?

Den ADSL dslam, som Jeg har kendskab til måler forbindelsen igennem
når du tænder dit adsl modem/router, og vælger herefter et antal
frekvenser svarende til hvor mange der kræves for at etablere den
krævede båndbredde.

En langsom forbindelse har et større round trip delay end en hurtig
forbindelse (forudsat at der måles på to forbindelser uden belastning)

Sidst men ikke mindst, så bør du verificere at skype ikke har bildt
sig selv ind at den sidder på en 100 mbit forbindelse - Og dette
gælder selvfølgelig i begge ender af forbindelsen.

Med venlig hilsen

/Steffen