Ark..Tiden rinder ud!!!
Fra : iver

Dato : 14-05-01 19:41

Hej..

Sidste NOTE!

Øv.. Jeg skrev for noget tid siden om mine hoppede sværddreagere, de er nu
blevet tydlige syge. Forkølelses-pletter, tror jeg de bliver kaldt, små
hvide sukker korn på finner. Først blev jeg alarmeret da 2 sværddragere døde
samme dag uden nogen synlige tegn om årsag. 5-6 timer senere havde mine
Øksefisk disse hvide pletter. ØV!!! Dagen derpå måtte jeg i hast ned til
fiskebutikken og købe medicin. Nu 3 dage efter start af behandling er det
absolut ikke gået bedre, snare værrer!( skulle være den rigtige medicin,
Fauna mor)
ALLE fisk er nu smittet, incl. mallerne. ØV!! Jeg håber på det bedste og
håber at folket vil bede lidt for mine fisk.

PÅ forhånd tak!

Hilsen Jimmi

Fra : Aardvark

Dato : 14-05-01 20:36

Hvilken medicin fik din akvariepusher påduttet dig ?!?

/Brian

Fra : Madsen

Dato : 15-05-01 01:58

"Aardvark" <aardvark@aardvark.dk> skrev:

> Hvilken medicin fik din akvariepusher påduttet dig ?!?

Det har han skrevet. Faunamor.
Jeg tror ikke det er forkølelsespletter, men nærmere fiskedræber
Jimmi har fået. Man kan læse lidt om sygdommen på følgende
link: <URL: http://users.cybercity.dk/~bkb5381/art15.html >

Faunamor skulle være en af de gode produkter til denne sygdom
og jeg har ofte helbredt fisk med fiskedræber med dette produkt.

Man skal selvfølgelig følge vejledningen og så ellers vente de
dage det nu tager at slippe af med parasitten. Opvarmning af
akvariet som er beskrevet på et af ovenstående links har jeg nu
aldrig haft behov for, men det er muligt at det får bugt med para-
sitten på kortere tid. Jeg ved det ikke.

Det kan selvfølgelig godt være forkølelsespletter, men oftest er
det fiskedræber man får i akvariet. Forkølelsespletter er mindre
og sidder ofte tættere sammen end fiskedræber gør. Jeg mener
at man oftest bruger det medicin der hedder Odimor til forkølel-
elsespletter, hvorimod det som regel er Faunamor man bruger til
fiskedræber. Om Faunamor kan helbrede forkølelsespletter også,
tør jeg ikke at sige. Forkølelsespletter kaldes for "Oodinium" på
latin, hvorimod fiskedræber hedder "Ichtyophthinus Multifilis" eller
også "Ichthyophtirius"

Afslutningsvis fandt jeg følgende:

Fiskedræber (Ichthyopthirius) :
Ca. 1 mm store, skarpt afgrænsede pletter særligt synlige i finnerne
hos alle fisk (også tetraarter)

Oodinium (Forkølelsespletter) :
Ca. 1/10 mm store gullige tætsiddende prikker, særligt på finner og
på fiskens øvre del (ikke hos tetraarter)

Kan du ikke ud fra det bedømme om det er forkølelsespletter eller
fiskedræber du har i akvariet?

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : iver

Dato : 15-05-01 05:26

Hej..

> Kan du ikke ud fra det bedømme om det er forkølelsespletter eller
> fiskedræber du har i akvariet?

Jeg må desvære nok sige at det ligner Fiskedræber, jeg forklarede det til
Fiskemanden, som mente at det forkølelsespletter, men på trods af dette, gav
mig Fauna Mor*?

> Fiskedræber (Ichthyopthirius) :
> Ca. 1 mm store, skarpt afgrænsede pletter særligt synlige i finnerne
> hos alle fisk (også tetraarter)
Men pletterne er nok ikke 1mm store endnu. Men tilgengæld har alle fisk
det!

> Faunamor skulle være en af de gode produkter til denne sygdom
> og jeg har ofte helbredt fisk med fiskedræber med dette produkt.
Så håber jeg det er det samme. Ellers må jeg bare ud og købe det andet!

Vi må jo bare vente og se.

Tak for respons.

Hilsen Jimmi

Fra : Niels Thrane

Dato : 15-05-01 13:33

> [...]
>
> Oodinium (Forkølelsespletter) :
> Ca. 1/10 mm store gullige tætsiddende prikker, særligt på finner og
> på fiskens øvre del (ikke hos tetraarter)

Man kan med andre ord være sikker på, at hvis ens tetraer er angrebet, så er
det fiskedræber?

--
Mvh.
Niels Thrane

Fra : Madsen

Dato : 15-05-01 16:38

"Niels Thrane" <niels@freeway.dk> skrev:

> Man kan med andre ord være sikker på, at hvis ens tetraer er angrebet, så er
> det fiskedræber?

Det må man jo gå ud fra. Jeg har ikke erfaring med tetraer.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-05-01 22:42

Niels Thrane <niels@freeway.dk> skrev i en news:9dr7fo$gkd$1@sunsite.dk...

> Man kan med andre ord være sikker på, at hvis ens tetraer er angrebet, så
er
> det fiskedræber?

Der er andre sygdomme der også giver pletter. De fleste fisk der får
pletter får ikke "fiskedræber"
men forkøleses pletter. Og det er ikke helt det samme som den oodinium
som er beskrevet her.
Faktisk er der en masse sygdomme som men ikke ved ret meget om.

De pletter som dine fisk har fået kan sandsynligvis kureres med Faunamor.

Carsten

Fra : iver

Dato : 16-05-01 05:34

Hej.

Jeg håber da på det bedste.
Men de har det stadig, jeg starter anden etape på fredag.

Hilsen Jimmi

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-05-01 23:22

Hej.
Håber at du får redet dine kære små..... Det er ikke sjovt når der bliver
sygdom i akvariet.
Krydser fingre og tær.
Hilsen Ditte

Fra : iver