Lille netværk herhjemme
Fra : niels nielsen

Dato : 17-09-04 15:17

Hej
Jeg har ikke lige fattet det endnu, så nu spørger jeg om der er en der - i
let
forståelige vendinger - kan fortælle mig hvorledes jeg laver et
hjemmenetværk.

Jeg har læst hæfter og surfet rundt og tjekket winxp-hjælp og -support, men
det
virker alligevel ikke.

Jeg har tre maskiner og een printer.
Jeg har adsl hos TDC. delefilter og adsl modem.
Jeg har fire dynamiske IP-adresser.
Jeg har en switch.
Der er XP på alle maskiner.
jeg har personlig firewall - Norman.

Lige nu har jeg alle tre på nettet ved hjælp af switchen, og det kører fint.
Hjemmenetværket er fysisk forbundet med UDP-kabler.

Jeg ønsker at alle maskiner kan komme på nettet uafhængigt af hinanden,
således at een maskine kan være på nettet uden at nogen af de andre er
tændt.

Jeg ønsker at alle maskiner kan skrive ud på den samme printer - men
selvfølgelig gerne
ved at den maskine der styrer printeren, er tændt når der skrives ud.
Jeg ønsker deling af en eller flere mapper, så vi kan sende filer til
hinanden.
Og så ønsker jeg stor grad af sikkerhed.

Jeg har læst mig frem til at det kan ikke lade sig gøre.
Er det korrekt?
Kan man ikke have seperat, men alligevel delt internetadgang når man er på
internettet, men også adgang til intranettet, når dette er nødvendigt, og
samtidlig have firewall på?

Forståes spørgsmålet?

Med venlig hilsen

Niels(en)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-04 17:40

"niels nielsen" <Fake@fake.fake> wrote:

> Hej
> Jeg har ikke lige fattet det endnu, så nu spørger jeg om der er en der - i
> let forståelige vendinger - kan fortælle mig hvorledes jeg laver et
> hjemmenetværk.

Du skal ha' en bredbåndsrouter.

Som det er nu får alle dine maskiner en offentlig IP-adresse fra TDC -
De kan derfor 'ses' fra internettet og udsat fra angreb herfra.

Med bredbåndsrouteren er det kun routeren der får en offentlig
IP-adresse. Dine computere får en lokal ip-adresse der ikke 'ses' fra
internettet. Så lever du godt og trygt uden behov for yderligere
firewall.

Er du rigtig smart køber du en router med indbygget printserver, så
printeren kan tilsluttet routeren frem for en computer.

<mlr>

Fra : Anders Nielsen

Dato : 17-09-04 18:23

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse news:dg4mk0p05978phu05fj84dg6kp12tanmch@4ax.com...

> Du skal ha' en bredbåndsrouter.

Øh, hvad svarer du på ? og hvem siger han f.eks. skal på internettet
og i øvrigt mener jeg din forklaring om wan og lan IP er noget sludder.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-09-04 21:15

Anders Nielsen wrote:
> Øh, hvad svarer du på ? og hvem siger han f.eks. skal på internettet
> og i øvrigt mener jeg din forklaring om wan og lan IP er noget
> sludder.

Michaels forklaring var helt korrekt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jens

Dato : 17-09-04 23:57

"Anders Nielsen" <nej@desvaere.ru> skrev i en meddelelse

> Øh, hvad svarer du på ?........]

Spørgsmålet såvidt jeg kan se, havd svarer du på ?

<[ og hvem siger han f.eks. skal på internettet
> og i øvrigt mener jeg din forklaring om wan og lan IP er noget sludder.

Gider du uddybe det ?
Som jeg læser det, er det ret præcist, men kort fortalt hvad der skal til,
og at det kan lade sig gøre.

Mvh Jens

Fra : Bænni

Dato : 18-09-04 00:12

"Jens" <mkg@tuknet.dk> skrev i en meddelelse

> "Anders Nielsen" <nej@desvaere.ru> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet såvidt jeg kan se, havd svarer du på ?

Svarene var særdeles brugbare!

Niels

Fra : Bænni

Dato : 17-09-04 21:45

> [...]
>
> Er du rigtig smart køber du en router med indbygget printserver, så
> printeren kan tilsluttet routeren frem for en computer.

Hej og tak for svaret.

Ja - selvfølgelig. Det gik lige op for mig da jeg læste svaret, men, så et
par spørgsmål mere:

Er der indbygget en switch/hub i en router, og er der også indbygget en
firewall, eller der den firewall der er i xp nok?

Skal jeg altså beholde min switch?
Skal jeg nøjes med xp's firewall?

Og hvad med ADSL-modem og delefilter, det skal jeg vel beholde.

Routeren skal vel så sættes ind mellem modem og de 3 ("parallelforbundne")
computere? Er det korrekt?

Hvor får man en billig router med printserver? Har tdc en af slagsen - ikke
trådløs?

Læser desuden lige i dette øjeblik at NAT kan skabe problemer med nogle
programmer der kræver deres egen offentlige IP-adresse. Hvilke programmer er
det?

Niels

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-04 22:20

"Bænni" <Fake@fake.fake> wrote:

> [...]
>
>Er der indbygget en switch/hub i en router, og er der også indbygget en
>firewall, eller der den firewall der er i xp nok?

De fleste routere har indbygget 4-port switch

Firewall er et ret uspecifikt begreb - Men NAT (Network Address
Translation) funktionen fungerer i praksis som en firewall der lukker af
for al trafik udefra - Men mindre du specifikt går ind i router
opsætningen og åbner een eller flere porte....

>Skal jeg altså beholde min switch?

Hvis du har (eller får) mere end de 4 computere der kan tilsluttes
routeren supplerer du med switchen...

>Skal jeg nøjes med xp's firewall?

Den behøver du ikke i forbindelse med internettet - Men den kan
selvfølgelig bruges på lokalnettet hvis du f.eks deler ADSL forbindelse
med naboen og ikke ønsker at han skal komme ind på din maskine

>Og hvad med ADSL-modem og delefilter, det skal jeg vel beholde.

Jep, ellers ryger din internetforbindelse....

> [...]

Korrekt...

>Hvor får man en billig router med printserver? Har tdc en af slagsen - ikke

De fås allevegne (også hos TDC) i priser fra 300,- og opefter

>Læser desuden lige i dette øjeblik at NAT kan skabe problemer med nogle
>programmer der kræver deres egen offentlige IP-adresse. Hvilke programmer er
>det?

Primært server funktioner som Telnet, Ftp, Mail, WEB og lignende.
Servere på dit lokalnet kan ikke 'ses' fra internettet, med mindre du gå
ind i router opsætningen og definerer en 'virtuel server'

<mlr>

Fra : Bænni

Dato : 17-09-04 22:49

"Michael Rasmussen" skrev blandt andet:

> Primært server funktioner som Telnet, Ftp, Mail, WEB og lignende.
>
> <mlr>

Du skriver "Mail, WEB", hvilket jeg altså går ud fra er nogle specielle
funktioner, Jeg har ikke tænkt mig at have nogen som helst serverfunktioner
på mit net. Så det er uden betydning for mig? Korrekt?

Niels

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-04 23:29

"Bænni" <Fake@fake.fake> wrote:

>Du skriver "Mail, WEB", hvilket jeg altså går ud fra er nogle specielle
>funktioner, Jeg har ikke tænkt mig at have nogen som helst serverfunktioner
>på mit net. Så det er uden betydning for mig? Korrekt?

Korrekt - helt uden betydning...

<mlr>

Fra : Bænni

Dato : 18-09-04 10:51

> Korrekt - helt uden betydning...
>
> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Så langt så godt! Tak for hjælpen.

Niels

Fra : Poul Erik

Dato : 17-09-04 22:41

On Fri, 17 Sep 2004 22:44:57 +0200, "Bænni" <Fake@fake.fake> wrote:

>Hej og tak for svaret.
>
>Ja - selvfølgelig. Det gik lige op for mig da jeg læste svaret, men, så et
>par spørgsmål mere:

Jeg har lavet det du tilsyneladende vil have, godt nok med webspeed.

>Er der indbygget en switch/hub i en router, og er der også indbygget en
>firewall, eller der den firewall der er i xp nok?

I langt de fleste routere er der en switch indbygget.

>Skal jeg altså beholde min switch?

Nej, ikke hvis du får en med en switch indbygget. Priserne starter
omkring 300, alt efter hvad og hvor du køber.

>Skal jeg nøjes med xp's firewall?

Jeg har aldrig brugt en firewall efter jeg købte en router.

>Og hvad med ADSL-modem og delefilter, det skal jeg vel beholde.

Ja, modemet skal du under alle omstændigheder bruge, og med delefilter
meder du vel det der skiller telefon og ADSL. Det skal du også brugge.

>Routeren skal vel så sættes ind mellem modem og de 3 ("parallelforbundne")
>computere? Er det korrekt?

Routeren forbindes med modemet, og de 3 komputere forbindes til
routeren.

>Hvor får man en billig router med printserver? Har tdc en af slagsen - ikke
>trådløs?

Ved det ikke. Jeg har både min laser og inkjet printer sat til en af
komputererne, og skriver ud gennem denne. Det er den jeg næsten laver
alt større arbejde på. Derfor betyder det ikke ret meget for mig om
den skal være tændt, når jeg skriver ud.

>Læser desuden lige i dette øjeblik at NAT kan skabe problemer med nogle
>programmer der kræver deres egen offentlige IP-adresse. Hvilke programmer er
>det?

Ingen aning. Jeg startede med at sætte netværket op på min komputer
med XP, og lavede en netværks diskette som jeg kørte på min ME og 98
maskine.

Så behøver du også kun at have en IP-adresse.

De andre sætter du til at få en fra routeren.