Virus på Mac?
Fra : Steen

Dato : 30-10-04 16:08

Hey

På en pc må man konstant tænke over virus i diverse filer.
På en Mac - har man brug for et anti-virus program, og virker en windows-
virus på en Mac?

--
Steen
danmark = dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-10-04 17:16

Steen wrote:
> Hey
>
> På en pc må man konstant tænke over virus i diverse filer.
> På en Mac - har man brug for et anti-virus program, og virker en windows-
> virus på en Mac?

Vi taler vel om Mac OSX? Nej, der er ikke behov for et
antivirus-program. Der er selvfølgelig en sandsynlighed for at man får
tilsendt en windows-virus og man derefter sender den videre til venner
og bekendte. Men de kan bare tage sig sammen og køre et styresystem som
ikke er så sårbart .

Nej, en Windows-virus virker ikke på en Mac. Onde tunger ville tilføje:
Intet virker på en Mac.

--Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-10-04 20:30

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> Vi taler vel om Mac OSX? Nej, der er ikke behov for et
> antivirus-program.

Prøv at google på Renepo.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-10-04 14:46

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det viser sig, at en hel del Windows NT/2K/XP-brugere, der
> bliver smittet har kørt som Administrator. Er der noget der
> forhindrer, at det tilsvarende kan ske under MacOS X?

Det har jeg også spekuleret på. Jeg gik egentlig og regnede med,
at den konto man opretter under installationen af OS X, havde
begrænsede rettigheder, men det er tilsyneladende ikke tilfældet.

På OS X er man også administrator, men skal dog indtaste et kode-
ord for at installere visse ting. Det er ikke tilfældet på WinNT-
systemerne. Et man administrator dér, bliver man aldrig bedt om
at indtaste kodeordet til kontoen i forbindelse med installation
af programmer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-04 12:40

> Det har jeg også spekuleret på. Jeg gik egentlig og regnede med,
> at den konto man opretter under installationen af OS X, havde
> begrænsede rettigheder, men det er tilsyneladende ikke tilfældet.

jo, du skal skelne mellem tre typer af brugere:

root (gud) som er deaktiveret
bruger med admin rettigheder (standart)
bruger med begrænsede rettigheder

en bruger med admin rettigheder kan tilgå ting der tilhører grupopen
admin såfremt brugeren autehtificerer sig.

en bruger uden admin rettigheder kan ikke tilgå ting der tilhører
gruppen admin.

gruppen "admin" er _ikke_ = root, aka gud.

> [...]
> systemerne. Et man administrator dér, bliver man aldrig bedt om
> at indtaste kodeordet til kontoen i forbindelse med installation

administrator på windows = gud, aka root.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-11-04 18:50

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> root (gud) som er deaktiveret

Ok. Så er jeg mere rolig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-04 20:59

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Prøv at google på Renepo.

"Smitter via network shares". Spørgsmålet er vel, om det er en tilpas
stor trussel til, at man vil kaste et par hundrede kroner om året
efter et antivirus program, på grund af eksistensen af en orm. Det
kan selvfølgeligt være, at vi snart kommer til at se en hel hær af
vira/orme snart, foreløbigt er der vist ikke nogle der smitter
automatisk. Opener/renepo kræver trods alt, at man selv starter den
op for at blive smittet.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 23:01

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> [...]
> vira/orme snart, foreløbigt er der vist ikke nogle der smitter
> automatisk. Opener/renepo kræver trods alt, at man selv starter den

ja vel og mærke starter den OG indtaster root passwordet!

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-04 14:33

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

Det viser sig, at en hel del Windows NT/2K/XP-brugere, der bliver
smittet har kørt som Administrator. Er der noget der forhindrer, at det

...rotinom siht edisni deppart m'I !!esaelp em pleH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-04 12:36

> Det viser sig, at en hel del Windows NT/2K/XP-brugere, der bliver
> smittet har kørt som Administrator. Er der noget der forhindrer, at det
> tilsvarende kan ske under MacOS X?

"Administrator" på windows = "root" på OSX.

Root kontoen er deaktiveret out-of the box, istedet oprettes der en
bruger med administratorrettigheder. Dvs en bruger der såfremt denne
authentificerer sig (hængelåsen) kan få lov til at udfører nogen af de
ting root har lov til - men ikke alle.
Envidere kører alle de proceccer der startes af en bruger som denne
bruger. På windows er der mange processer der udføres som Administrator.
....og så er der jo alle sikkerhedshullerne.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-11-04 17:36

> [...]

> bruger. På windows er der mange processer der udføres som Administrator.
> ...og så er der jo alle sikkerhedshullerne.

Fungerer "hængelåsen" du nævner her, på samme måde i MacOS X, som i 8/9?

Når man f.eks i kontrolpanelet TCP/IP i 8.6 har låst visse parametre som
administrator i Rediger -> Brugerprofil og så vil ændre noget som enten
standard eller avanceret bruger, som man altid vil være når man åbner
kontrolpanelet, så skal man igen op og vælge at brugerprofilen skal være
Administrator og indtaste det fastlagte password før hængelåsene åbnes.

Iflg den beskrivelse Thomas G Madsen giver i

kunne jeg godt få det indtryk, at når der skal installeres noget, popper
der en dialogboks op med et felt hvor man så kan skrive Root password.

Grunden til at jeg spørger er, mit eksempel i

Hvis brugeren allerede har aktiveret linket, så må dette være sket under
det indtryk hos brugeren, at han er ved at forbinde til en web-mail
tjeneste. Og det er vel så ikke overraskende for brugeren, at han skal
indtaste et password. Det er godt nok ikke et password til hans mail
konto der kræves for at installere message.scr, men afhængig af hvordan
dialogen med brugeren sker, kan han vel godt lokkes til at indtaste det
forkerte (root) password.

Skal man i øvrigt intaste root password for at installere f.eks Googles
Search Bar i Safari?

Det er iøvrigt meget forsimlet antagelser du bruger i beskrivelsen af
sikkerhedsordningerne, hvis det f.eks drejer sig om en Windows 2000 Pro
Workstation. Der er et hav af indstillingsmuligheder, men det er ikke
det rigtige sted at komme ind på det her.

Der er altid sikkerhedshuller. Og den største sikkerhedsrisiko befinder
sig ca 42cm foran skærmen. Det er det samme i alle styresystemer.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-10-04 00:21

> [...]

> stor trussel til, at man vil kaste et par hundrede kroner om året
> efter et antivirus program, på grund af eksistensen af en orm.

Det er godt nok et andet udgangspunkt, end den hos de fleste
Mac-brugere, at der slet ikke er nogen trussel.

Alt om Data havde en artikel tilbage i november 2001 i deres
Eksklusiv-udgave skrevet af Jesper Laisen der hedder: Det er jo næsten
Unix, hvor bladet havde lånt en Titanium Powerbook med Mac OS X fra
dengang til en der arbejder med UNIX og systemsikkerhed hos Orange, Ole
Michaelsen, og bagefter lavet et interview med ham om Mac OS X.

Ole Michaelsen bemærker, at Mac OS-brugere længe havde været forskånet
for mange af de problemer, som almindelige Windows-brugere har haft med
sikkerheden men nu, hvor Mac OS X basalt set er en Unix-variant, vil de
skulle til at sikre sig mod de typer af angreb, der kan rettes mod en
Unix-maskine; og at Unix fundamentalt set er langt mere sikkert end
Windows, men at der er mange typer af angreb, som brugere af Mac OS X nu
skal til at sikre sig imod. Og senere: at Mac OS X formentlig er mere
sikker end de tidligere versioner af Mac OS, men at nu var Mac-brugere
pludseligt kommet i en anden risikogruppe og at der formentlig ikke er
ret mange Mac-brugere, der før har tænkt på sikkerhed.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 19:17

Steen <newz@pc.danmark> wrote:
> Hey

> På en pc må man konstant tænke over virus i diverse filer.
> På en Mac - har man brug for et anti-virus program,

strengt nødvendigt: nej, men såfremt du distribuerer andres filer
videre til PC brugere, vil de nok sætte pris på om du tjekker filerne
for vira inden da.

> og virker en windows- virus på en Mac?

nej

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 22:46

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> strengt nødvendigt: nej, men såfremt du distribuerer andres filer
> videre til PC brugere, vil de nok sætte pris på om du tjekker filerne
> for vira inden da.

Findes der et antivirusprogramm til MacOS, som kan dedektere
PC-viruser...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-10-04 22:49

"Niels Riis Ebbesen" skrev 30.10.2004 23:46:

> Findes der et antivirusprogramm til MacOS, som kan dedektere
> PC-viruser...?

Virex påstår, at den også detekterer PC-vira (så man ikke spreder dem).

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 22:54

Kristian Storgaard wrote:

> Virex påstår, at den også detekterer PC-vira (så man ikke spreder dem).

Det kræver jo daglige opdateringer, hvis et antivirusprogram skal
være på forkant med PC-viruser, og så vidt jeg husker, så opdateres
Virex kun en gang om måneden...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard

Dato : 31-10-04 00:03

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:
> [...]

Lige en lille kommentar til dette. Det er ikke alle PC vira, Virex 7.2
til OS X, og næsten ingen med Virex 6.1 til klassisk Mac OS, som Virex
kan finde og uskadeliggøre...

> Det kræver jo daglige opdateringer, hvis et antivirusprogram skal være
> på forkant med PC-viruser, og så vidt jeg husker, så opdateres Virex kun
> en gang om måneden...

Jeg vil nu klart anbefale seneste Norton Antivirus til OS X. Den er
lynhurtig, og den er selvopdaterende, så den hele tiden er på højde også
med nye vira. Den detekterer fuldt ud alle PC vira og man kan vælge at
lade dem slette, både slette mail+virus, eller kun virus fra mailen.

For at du kan få en fornemmelse af, hvor hurtig den er, så tog det NAV
knap _4 min._ at scanne 2x 120gb harddiske! - kørt under OS X 10.3.5 og
knap 7 min. kørt under OS 9.2.2.

Du kan sætte NAV til at søge efter opdateringer daglig / ugentlig /
månedlig, - ja sågar på vilkårlige datoer inden for flere måneder...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Steen

Dato : 31-10-04 08:49

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote in

> Jeg vil nu klart anbefale seneste Norton Antivirus til OS X.

Den er forhåbentligt bedre end den Norton man kan få til Windows.

Den Norton AV man kan få til Windows, er den rene katastrofe - den klarer
alt fra at sløve en computer væsentligt, til direkte at lave kage i
styresystemet.

--
Steen
danmark = dk

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 31-10-04 11:46

Steen wrote:
> [...]
>
> Den Norton AV man kan få til Windows, er den rene katastrofe - den klarer
> alt fra at sløve en computer væsentligt, til direkte at lave kage i

Også min erfaring. Jeg tror Norton efterhånden har et meget dårligt ry.

--Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 15:03

Steen wrote:

> Den Norton AV man kan få til Windows, er den rene katastrofe - den klarer
> alt fra at sløve en computer væsentligt, til direkte at lave kage i
> styresystemet.

Det gir' da næsten sig selv, at der må opstå nogle problemer, når et
program skal holde styr på en halv mill. viruser og orme, og
beskytte et system med tusindvis af sikkerhedshuller, og et utal
åbne porte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard

Dato : 31-10-04 18:19

Steen wrote:

> Den er forhåbentligt bedre end den Norton man kan få til Windows.

Ja, den er helt klart bedre. Mine erfaringer med NAV på Wintels er også
en katastrofe.... På min Softwindows 5.09/Win98sr2US bruger jeg selv det
tjekkiske 'Avast Home Edition'. Den er fremragende, - og så er den
gratis for enkletbrugere, der ikke bruger den kommercielt.

> Den Norton AV man kan få til Windows, er den rene katastrofe - den klarer
> alt fra at sløve en computer væsentligt, til direkte at lave kage i
> styresystemet.

Ja, og det er nok også derfor, der er så mange af NAV 9 til salg rundt
omkring. NAV har ikke lavet et ordentlig antivirussystem til Windows
siden ver. 7, og den er jo ikke XP kompatibel. Dvs., den heller ikke kan
bruges på en VPC med XP.

Jeg bruger nu den ver. der følger med Norton SystemWorks X 3.0 og den er
særdeles effektiv. Såsnart den er i tvivl om en fil, får jeg besked om
filnavn, placering + flere muligheder for, hvad jeg vil gøre, - om den
skal 'huske' filen og springe over, - flytte den til papirkurven, -
placere den i en anden mappe, - forsøge at 'rense' filen osv.osv... Jeg
blev lidt overrasket over, hvor effektiv, den egentlig er. Den arbejder
næsten på samme grundige måde som AHE og VirusBarrier.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-04 10:56

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Findes der et antivirusprogramm til MacOS, som kan dedektere
> PC-viruser...?

det kan de fleste vist.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 01-11-04 07:13

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> det kan de fleste vist.

Det er vel i sagens natur næsten også det eneste de kan!
--
Michael Tysk-Andersen
Rønne, <tysk-andersen.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-04 12:30

> Det er vel i sagens natur næsten også det eneste de kan!

jeps