Mac komp. med PC
Fra : Zach

Dato : 29-10-04 22:09

Hej

Jeg er igang med at investere i en laptop, der primært skal bruges til
videoredigering (Avid Xpress Pro). Systemet kører fint på både PC og Mac,
måske med en lille fordel til Mac.
Jeg er ellers PC-bruger, men overvejer om den bærbare skal være en Mac.
Hvilke problemer/overraskelser kommer jeg til at løbe ind i hvis jeg købe
Mac? Ud over redigeringen er det blandt andet meningen, at den nye maskine
skal kunne udveksle dokumenter (Word, Excel, Access) med mine PCer.
Jeg er udemærket klar over at der er en masse dejlige ting ved en Mac, så
dem behøver I ikke at fremhæve. Jeg leder efter de eventuelle minusser og
negative overraskelser.

På forhånd tak.

Henrik Zachariassen

Fra : Jesper

Dato : 29-10-04 22:44

Zach <zach(sletdette)@privat.dk> wrote:

> [...]
> dem behøver I ikke at fremhæve. Jeg leder efter de eventuelle minusser og

Spil: Der er ikke ret mange til Mac sammenlignet med PC
Hardware: Ikke al PC hardware kan bruges på en Mac, nyere macer kræver
at firmwaren i udvidelseskort er OpenFirmware kompatibel.
Access findes ikke til Mac.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Karl Antz

Dato : 30-10-04 08:54

> [...]
> Hardware: Ikke al PC hardware kan bruges på en Mac, nyere macer kræver
> at firmwaren i udvidelseskort er OpenFirmware kompatibel.

øehhhhhhhh ... vuddn er det liiige man anbringer et udvidelseskort i en
laptop?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 30-10-04 10:10

Karl Antz wrote:

> øehhhhhhhh ... vuddn er det liiige man anbringer et udvidelseskort i en
> laptop?

PCMCIA kort. Der findes mange slags.

--Martin

Fra : Karl Antz

Dato : 30-10-04 10:13

Martin Agersted Jarl <martin@sletmigjarl.dk> wrote:

> PCMCIA kort. Der findes mange slags.

ooooooooops - åsså har jeg endda selv et af slagsen

Moral: skud fra hoften ender let med at ramme én selv ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 13:02

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ooooooooops - åsså har jeg endda selv et af slagsen

Jeps det er den slags man ikke behøver at ejecte for at f(l)å ud.

Fra : Karl Antz

Dato : 30-10-04 17:09

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Jeps det er den slags man ikke behøver at ejecte for at f(l)å ud.

nemlig
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper

Dato : 30-10-04 10:14

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> øehhhhhhhh ... vuddn er det liiige man anbringer et udvidelseskort i en
> laptop?

Du benytter dig af PCMCIA kort, du kan selvsagt ikke bruge PCI og AGP
kort. For de nyeste PowerBooks vedkommende er det CardBus Single Type I
eller II der skal benyttes. Der er ingen PCMCIA slots i iBook.
--
There is no place like 127.0.0.1

Fra : Zach

Dato : 30-10-04 16:50

> Access findes ikke til Mac.

Kan man på nogen måde læse og eller konvertere en Microsoft Access database
til et tilavarende program på Mac?

Zach

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 30-10-04 20:38

Zach <zach(sletdette)@privat.dk> wrote:

> Kan man på nogen måde læse og eller konvertere en Microsoft Access database
> til et tilavarende program på Mac?
>
> Zach

SVJV er Access meget Excel-kompatibelt. En oplagt måde er at gemme
tabellerne i Excel, købe FileMaker og så droppe Excel-filerne herpå.
FileMaker er nemlig særdeles Excel-kompatibelt, og vil tilbyde at lave
Excel-arkene om til FileMaker-baser. Scripts, beregninger og andet fancy
stuff skal du nok ikke regne med at kunne konvertere. Alt efter behov og
omfang kan dette være en fin løsning.

HTH,
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 19:18

Zach <zach(sletdette)@privat.dk> wrote:

> Kan man p? nogen m?de l?se og eller konvertere en Microsoft Access database
> til et tilavarende program p? Mac?

muligvis, men der er nok større sansynlighed for at du kan hitte et
konverteringsprogram til windows, som kan exportere til filemaker, 4D
eller måske mysql.