Ingen iTMS foreløbig :-(
Fra : Michael Petersen

Dato : 28-10-04 19:15

Har I set denne her artikel i Computerworld i dag:
http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=25778

Ser ud til at det kan vare rigtig længe med en dansk iTMS.

Sur røv.

Men hvis vi nu alle sammen skriver om vores frustrationer til Apples
danske chef Kenneth Nielsen (nielsen.k@euro.apple.com) så kan det være
han fyrer sig selv og ansætter en ny der kan bringe DK på
iTMS-verdenskortet

Mvh, Michael Petersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-04 19:59

In article <1gmdur7.nojnbw135hji8N%micFJERN@reflector.dk>,
micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote:

> [...]
> danske chef Kenneth Nielsen (nielsen.k@euro.apple.com) så kan det
> være han fyrer sig selv og ansætter en ny der kan bringe DK på

Jeg synes nu, at Computerworlds konklusion om, at det er den manglende
euro, der er skyld i, at vi ikke får ITMS, er noget forhaste. Det siger
Kenneth Nielsen overhovedet ikke. Direkte adspurgt indrømmer han bare,
at de ni nye lande er euro-lande. Der er jo heller ikke ITMS i Irland,
der bruger euro.
En ting er, at vi ikke har fået ITMS. Det kan jeg sådan set godt
leve med. Det, der ærgrer mig, er, at vores forventninger var skruet så
højt op. Hvis Apple hele tiden har vidst, at ITMS ikke kom til Danmark,
så kunne de jo bare have sagt det. I stedet hed det sig i næsten alle
rygter, at Danmark helt sikkert var med. Om Apple har antydet det, eller
om det er rent opspind fra rygtemagerne, ved jeg ikke. Det er bare værre
at blive skuffet, end at have kendt den triste sandhed hele tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 20:27

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Kenneth Nielsen overhovedet ikke. Direkte adspurgt indrømmer han bare,
> at de ni nye lande er euro-lande. Der er jo heller ikke ITMS i Irland,

Det kunne jo også skyldes, at Danmark er et af de europæiske lande,
hvor Microsnøfts monopol slår aller tydeligst igennem.

Set udefra, så virker det faktisk som om det er en overordnet
politisk beslutning, at Danmark er et windåse-land, der findes
f.eks. ikke nogen steder i staten, amterne og kommunerne, hvor der
anvendes Macintosh, og så vidt jeg ved, så er der heller ikke nogen
sygehuse eller undervisningsinstitutioner, som har valgt Mac'er.

Og et stort antal officielle danske hjemmesider, har i mange år
været PC-only sites, som kun delvis virker på en Mac med IE, og på
nær et enkelt, så har alle de danske pengeinstitutter kun tilbudt
on-line banking til windåser.

Så jeg forstår egenlig godt, at Apple ikke prioterer Danmark særligt
højt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 28-10-04 20:37

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> undervisningsinstitutioner, som har valgt Mac'er.

Instut for Antropologi har :)

Det nye it universitet på amager har også valgt mac'er til deres video
redigering :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-10-04 14:42

In dk.edb.mac, Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> Det nye it universitet på amager har også valgt mac'er til deres video
> redigering :)

Og deres lydredigering (:

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"The ability to enslave a planet is insignificant
next to the power of the Macintosh" - Darth Vader

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 17:44

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Og deres lydredigering (:

er det dig der er derude ?!
Snakkede med en studerende hvor hun mailede til en Jonas og mig, så vi
havde hinandens mailadresse, har bare ikke fået fulgt op endnu

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-10-04 00:35

In dk.edb.mac, Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> er det dig der er derude ?!

Det er korrekt.

> Snakkede med en studerende hvor hun mailede til en Jonas og mig, så vi
> havde hinandens mailadresse, har bare ikke fået fulgt op endnu

Det har jeg. Jeg skrev at vi kendte hinanden i forvejen, men at det var
fint af hende at pege forbindelsen ud. Har du tid en dag? Kunne være
sjovt med en rundvisning både her og hos dig.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-04 11:56

> [...]

> fint af hende at pege forbindelsen ud. Har du tid en dag? Kunne være
> sjovt med en rundvisning både her og hos dig.

klart! har blot lagt med med 38,7 i feber lige nu, så det bliver ikke
mandag

Fra : Christian Bech

Dato : 01-11-04 13:21

In article <1gmdynv.1wwjzu69vzrexN%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> Instut for Antropologi har :)
>
> Det nye it universitet på amager har også valgt mac'er til deres video
> redigering :)

IMV, Aarhus universitet har også en stor del Mac'er.

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-04 20:46

In article <4181480E.4000500@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> on-line banking til windåser.
>
> Så jeg forstår egenlig godt, at Apple ikke prioterer Danmark særligt

Omvendt burde det jo netop være her, Apple satsede. ITMS og iPod
henvender sig jo også til Windows-brugere. Og her i landet er der netop
stort potentiale på det område. Og der er jo rigtig mange, man måske kan
få til at gå over til Mac.
Det er normalt sådan, at hvis det går godt for et produkt, så
behøver man ikke reklamere for det. Der er f.eks. aldrig reklamer for
tamponer i fjernsynet, for de sælges alligevel. En af de mest købte
biler her i Danmark er Peugeot. Jeg kan heller ikke huske, at Peugeot
nogensinde har haft en reklame i fjernsynet.
Hvis et produkt derimod ikke går godt, så skal man have gang i
reklamerne. Ellers sælger man jo slet ikke noget. Men der er naturligvis
også mange andre ting, der spiller ind. Fjernsynet bugner jo heller ikke
af reklamer for Maserati, selv om der vist ikke sælges mange af den
slags biler her i landet.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 21:54

Henrik Münster wrote:

> [...]
> henvender sig jo også til Windows-brugere. Og her i landet er der netop
> stort potentiale på det område. Og der er jo rigtig mange, man måske kan

Nej det ville netop være spild af resoucer, hvis Apple kastede en
formue efter en marginal gevindst 0.1% af markedsandelen i Danmark,
lige nu vinder de mest på, at satse i de lande, hvor M$ ikke har et
så dybt forankret monopol.

Og det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor køber I ikke bare
musikken hos iTMS i udlandet, s.v.j.v. så kan man da betale
wold-wide i euro og dollars med et Visakort...?

Og eller, findes der ikke software, så I selv kan lave jeres samling
af CD'er og LP'er om til de der MP3'er...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-04 23:44

In article <41815C4D.6020903@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> formue efter en marginal gevindst 0.1% af markedsandelen i Danmark,
> lige nu vinder de mest på, at satse i de lande, hvor M$ ikke har et

Både og. Det er jo nemmere at fordoble en lille markesandel end en stor.
Men jeg har selvfølgelig ikke forstand på marketing.

> Og det kan godt være jeg spørger dumt, men hvorfor køber I ikke bare
> musikken hos iTMS i udlandet, s.v.j.v. så kan man da betale
> wold-wide i euro og dollars med et Visakort...?

Man kan ikke købe musik på ITMS i udlandet. Jeg er ikke helt klar over
den nøjagtige teknik, der ligger bag. Den accepterer i hvert fald ikke
en dansk adresse eller et dansk kreditkort. Og det gælder også Visa- og
Mastercard udstedt i Danmark. Det forekommer mig også, at jeg et sted
har set, at den også ser på, hvilket IP-nummer, man er på. Det er da
muligt, det kan omgås, men jeg synes bare ikke, man hører om nogen, der
gør det.

> Og eller, findes der ikke software, så I selv kan lave jeres samling
> af CD'er og LP'er om til de der MP3'er...?

Jo da. Det kan iTunes såmænd selv gøre. I hvert fald cd'er. Dem kan man
jo bare smide i computeren. LP'er er noget mere bøvlede. Og det gør jeg
da også selv. Jeg har lagt alle vores cd'er ind på computeren, og jeg
gør det samme med de få nye, vi køber. Jeg tør ikke rigtig tro på, at
det bliver meget billigere, når og hvis vi får en ITMS. Det bliver nok
kr. 9,- eller måske 9,95 pr. nummer. Så jeg venter ikke med at købe den
musik, jeg gerne vil have.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 10:50

> [...]
> har set, at den også ser på, hvilket IP-nummer, man er på. Det er da
> muligt, det kan omgås, men jeg synes bare ikke, man hører om nogen, der

Det Visa kort man bruger skal være reg. i det land man ønsker at købe
fra (iTMS) - altså hvis du vil bruge USA iTMS skal du havde et VISA kort
med adresse i USA.
Så hvis man har noget familie i et af de lande der har iTMS er det bare
at overtale dem til at få lov til at bruge der kort og adresse!

Den er ligeglad med IP-nr. - det er blot et rygte :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 13:11

Michael Holm wrote:

> [...]
> at overtale dem til at få lov til at bruge der kort og adresse!
>
> Den er ligeglad med IP-nr. - det er blot et rygte :)

Jeg tror ikke på, at bankerne oplyser deres kunders adresse, og i
hvilket land de er bosiddende, når iTMS ønsker at få trukket penge
på en konto.

Systemet kører med garanti på kontoens registreringsnummer, og så
det er vel bare et spøgsmål om, at man opretter en bankkonto i et
andet EU-land som har iTMS, hvilket er helt lovligt, bankforretning
er også omfattet af EU's åbne indre marked.

Og hvis det handler om IP-adresser, så kan man bare bruge en proxy i
det pågældne land...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 14:35

> [...]

> andet EU-land som har iTMS, hvilket er helt lovligt, bankforretning
> er også omfattet af EU's åbne indre marked.

Din "billing adress" skal være i det land hvis iTunes MS er - jeg ved da
jeg selv køber via iTunes :) og har prøvet div. først. Hvor meget
væddede vi da du sagde med garanti

> Og hvis det handler om IP-adresser, så kan man bare bruge en proxy i
> det pågældne land...

Af samme grund (at jeg bruger iTMS) ved jeg at den er ligeglad med IP -
addresser.

Har foriøvrigt lige købt Alanis Morissette iTunes Originals !

<http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=
15197492>

Og når jeg kommer hjem ryger Ray Charles, "Genius Loves Company"

<http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=
20335512>

også ned på PB'en

Fra : Michael Petersen

Dato : 29-10-04 14:48

> [...]

> 15197492>
>
> Og når jeg kommer hjem ryger Ray Charles, "Genius Loves Company"

Vil det sige at du har familie/venner som du har overbevist om at måtte
bruge deres kort - heller har du en hemmelig smutvej (som du naturligvis
straks fortæller os andre om

Mvh, Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 17:44

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Vil det sige at du har familie/venner som du har overbevist om at måtte
> bruge deres kort - heller har du en hemmelig smutvej (som du naturligvis
> straks fortæller os andre om
>
> Mvh, Michael

en god ven, så der er ikke så meget at fortælle (mhs. til smutvej :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 15:03

Michael Holm wrote:

> Din "billing adress" skal være i det land hvis iTunes MS er - jeg ved da
> jeg selv køber via iTunes :) og har prøvet div. først. Hvor meget
> væddede vi da du sagde med garanti

Jeg har ikke vildt meget tjek på "plastikpenge", så jeg ved desværre
ikke hvad en "billing adress" er, det skulle vel ikke bare være en
oplysning, der svarer til reg. nummeret.

Men jeg har til gengæld hørt, at man kan købe et iTMS gavekort og
gi' som en gave, og så kan modtageren hente musik for beløbet.

Og så må det jo være muligt, at lave en iTunes-proxy i et land med
iTunes, hvor vi først køber et gavekort til os selv gennem proxy'en,
som vi bagefter kan hente musik for...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-10-04 15:17

> [...]

> ikke hvad en "billing adress" er, det skulle vel ikke bare være en
> oplysning, der svarer til reg. nummeret.

Der kan _kun_ betales med kontonumre, som er registreret på en adresse i
det aktuelle ITMS-land.

Måske skulle du sætte dig ind i fakta istedet for at gætte.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 16:07

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Der kan _kun_ betales med kontonumre, som er registreret på en adresse i
> det aktuelle ITMS-land.

Og en dansker kan godt oprette en konto i engelsk bank, og derpå et
plastikkort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 17:52

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og en dansker kan godt oprette en konto i engelsk bank, og derpå et
> plastikkort...
og du kan bruge det mange steder blot ikke i UK iTMS med mindre den
adresse der er tilsluttet plastik kortet er i UK.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 30-10-04 10:05

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og en dansker kan godt oprette en konto i engelsk bank, og derpå et
> plastikkort...

Du får alså ikke en engelsk adresse af at oprette en konto i engelsk
bank.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Michael Holm

Dato : 29-10-04 17:52

> [...]

> ikke hvad en "billing adress" er, det skulle vel ikke bare være en
> oplysning, der svarer til reg. nummeret.

"Billings adress" er betalingsadresse, altså den adresse der er
tilknyttet kortet.
Du kan sikkert godt taste dit kortnr. ind, med en falsk adresse i f.eks.
USA, det tror jeg ikke iTMS opdager før de trækker betalingen,som så
tilgengæld ikke går igennem :(

> Men jeg har til gengæld hørt, at man kan købe et iTMS gavekort og
> gi' som en gave, og så kan modtageren hente musik for beløbet.

Det kan du også, F.eks. har jeg lige givet hende med visa kortet, 80 kr.
det svare til ca. 13 dollar, har købt 3 sange (af 99 cent) og købt et
gavekort til mig selv (hvilket vil sige til hende) på 10 $, som jeg så
bruger af (og allerede har brugt :)

> Og så må det jo være muligt, at lave en iTunes-proxy i et land med
> iTunes, hvor vi først køber et gavekort til os selv gennem proxy'en,
> som vi bagefter kan hente musik for...

som sagt nu for 3 gang, er iTMS ligeglad med hvor du sidder rent fysisk,
hvis jeg kom hjem til dig og indtastede den email (som foriøvrigt er en
dansk email) jeg bruger i forbindelse med iTMS og mit kodeord, ville vi
kunne købe musik over din mac.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 18:36

Michael Holm wrote:

> [...]
> hvis jeg kom hjem til dig og indtastede den email (som foriøvrigt er en
> dansk email) jeg bruger i forbindelse med iTMS og mit kodeord, ville vi

Så må der kunne laves en business på, at en bruger i et iTMS-land
køber gavekort på samlebånd og vidersælger dem til brugere i ikke
iTMS-lande.

Og hvis der er mange lande, hvor der ikke kommer iTMS foreløbig, så
kunne der laves en on-line markedsplads, hvor folk kunne sælge og
købe iTMS-gavekort...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Jensen

Dato : 29-10-04 21:24

> [...]

> Og hvis der er mange lande, hvor der ikke kommer iTMS foreløbig, så
> kunne der laves en on-line markedsplads, hvor folk kunne sælge og

Og så går der ikke lang tid inden den fidus bliver blokeret, kunne man
frygte.
Men idéen er da værd at prøve.
Er der mon nogen der kender en udenlandsdansker der kunne være med til
at forsøge?

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Michael Holm

Dato : 30-10-04 08:42

> [...]

> Og hvis der er mange lande, hvor der ikke kommer iTMS foreløbig, så
> kunne der laves en on-line markedsplads, hvor folk kunne sælge og

dutter ikke... så vidt jeg kan gennemskue da modtageren også skal være
bosiddende i USA (og være over 13 år selv om det ikke har noget med
sagen at gøre :)

Fra : Christian Bech

Dato : 29-10-04 08:33

In article <41815C4D.6020903@niels-ebbesen.net>,
Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og eller, findes der ikke software, så I selv kan lave jeres samling
> af CD'er og LP'er om til de der MP3'er...?

Det hjælper jo ikke stort på ny musik. Desuden gider jeg ikke investere
i hele cd'er - jeg vil langt hellere købe enkelte numre..

Nå ja, indtil videre har vi da Bilka, Biliotekernes Netmusik og
Phonofile. Der er også chance for at Microsoft er mere danskervenlige
end Apple.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 29-10-04 09:36

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Nå ja, indtil videre har vi da Bilka, Biliotekernes Netmusik og
> Phonofile. Der er også chance for at Microsoft er mere danskervenlige
> end Apple.

Ih, ja med DRM og hele molevitten, så musikken ikke kan bruges på mac

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Christian Bech

Dato : 01-11-04 13:18

In article <1gmeyik.1qq8tt2f49x9kN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Ih, ja med DRM og hele molevitten, så musikken ikke kan bruges på mac

Ja da. Jeg oplever i stigende grad, at det er min win-pc, der opfylder
Jobs' vision om "digital hub". Så må jeg jo nøjes med at bruge mac'en
til seriøst arbejde.

Fra : Christian Bech

Dato : 29-10-04 19:40

In article <news-3F4A48.21462628102004@news.tele.dk>,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> henvender sig jo også til Windows-brugere. Og her i landet er der netop
> stort potentiale på det område. Og der er jo rigtig mange, man måske kan

Derudover er vi et land med stor købekraft og med den fremfærd, som
Antipiratgruppen har, er der også et marked for netmusikbutikker.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 19:57

Christian Bech wrote:

> Derudover er vi et land med stor købekraft og med den fremfærd, som
> Antipiratgruppen har, er der også et marked for netmusikbutikker.

Der er jo nok nogle forhindringer, som vi ikke har kendskab til, det
kan f.eks. være KODA eller GRAMEX, der har været inde over med nogle
krav om skyhøje afgifter, som er komplet urimmelige, og som vil gøre
det uinteressant, at drive en dansk iTunes.

Og de unge har jo for længst løst alle problemerne med APG, de
bruger ikke fildeligstjenesterne, de har lukkede FTP-servere, og på
skoler og undervisningssteder udveksler de hjemmebrændte CD'er og
DVD'er, med alt det nyeste...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Bech

Dato : 29-10-04 21:19

In article <41829298.5030706@niels-ebbesen.net>,
> [...]

> krav om skyhøje afgifter, som er komplet urimmelige, og som vil gøre
> det uinteressant, at drive en dansk iTunes.

I så fald burde Apple have ladet deres papfigur af en dansk direktør
komme med den forklaring. At det ligger i luften at vi får ITMS og vi så
bliver efterladt uden ordentlig forklaring er ikke godt for Apple - det
virker endda en lille smule arrogant.

> [...]
> bruger ikke fildeligstjenesterne, de har lukkede FTP-servere, og på
> skoler og undervisningssteder udveksler de hjemmebrændte CD'er og

Det er lige før, jeg forstår dem. Jeg står lige for at skulle købe min
årlige cd og opdagede i dag at de sørme koster 149,95 igen - ligesom før
punktafgiften blev fjernet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-04 21:47

Christian Bech wrote:

> [...]
> komme med den forklaring. At det ligger i luften at vi får ITMS og vi så
> bliver efterladt uden ordentlig forklaring er ikke godt for Apple - det

Hmmm... der er jo politik i alting, og man kunne også få den tanke,
at de ovre i USA har bemærket, at Danmark er et meget Bush-venligt
land, s.v.j.v. så er Apple ikke blandt republikanernes støtter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 00:24

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og de unge har jo for længst løst alle problemerne med APG, de
> bruger ikke fildeligstjenesterne, de har lukkede FTP-servere

lukkede ftp servere er sjældent lukkede ret længe af gangen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 10:07

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> lukkede ftp servere er sjældent lukkede ret længe af gangen.

Det kommer jo helt an på brugerkredsen, men det er umiddelbart mit
indtryk, at de unge godt er klar over, at det er fatalt at sløse med
sikkerhedden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 13:05

> Det kommer jo helt an på brugerkredsen, men det er umiddelbart mit
> indtryk, at de unge godt er klar over, at det er fatalt at sløse med
> sikkerhedden.

du er vel klar over at ftp er notorisk usikkert? såvel password som
brugernavn sendes i klar text. AGP behøver blot at lytte og nappe én enkelt
pakke for at kunne kigge med.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-10-04 21:34

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du er vel klar over at ftp er notorisk usikkert? såvel password som
> brugernavn sendes i klar text. AGP behøver blot at lytte og nappe én enkelt
> pakke for at kunne kigge med.

Jow men de unge er jo ikke dumme, og de har hørt om de gigantiske
erstatningskrav som APG opkræver, så de ved godt, at de skal passe
på, og at en enkelt fejltagelse kan være fatal.

Og det er ikke bare sådan lige, at finde ud af hvor der er en ftp,
og hvem der driver og bruger den, og det er jo ikke permanente
servere, som bliver kendt af mange, det er derimod ftp'er med en
lukket brugerkreds, som kun er åbne efter aftale.

Og lige nu tror APG, at de sejret over fildelingstjenesterne, men
virkelighedden er, at de har hugget et hoved af dragen, og så har
den fået i hundredetusindvis af usynlige hoveder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 23:09

> [...]

> servere, som bliver kendt af mange, det er derimod ftp'er med en
> lukket brugerkreds, som kun er åbne efter aftale.

man skal da blot foirtage en portscanning på et bredt udvalg af danske
IP adresser. Eller have et fornuftigt samarbejde med ISP'erne om at
få oplyst hvilke IP numre der er mistænlelig høj trafik på.

Hidtil er det kun TDC der har meldt ud at de ikke udlevere oplysninger
til AGP og BSA uden en dommerkendelse.

> Og lige nu tror APG, at de sejret over fildelingstjenesterne, men
> virkelighedden er, at de har hugget et hoved af dragen, og så har
> den fået i hundredetusindvis af usynlige hoveder.

ja men lige netop de dem der tror de er usynlige fordi de bruger FTP
er godt dumme. Man kan ikke blot kigge på indholdet af deres trafik
men tilmed osse aflæse IP nummer, passw og brugernavn af hver pakke.
FTP trafik er langt lettere at opspore for SGP end fildelings
tjenesterne.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 00:22

On Sun, 31 Oct 2004 00:08:59 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> man skal da blot foirtage en portscanning på et bredt udvalg af danske
> IP adresser.

Hvilket alle, der har prøvet at køre en ftp-server, ved foregår.

> Eller have et fornuftigt samarbejde med ISP'erne om at
> få oplyst hvilke IP numre der er mistænlelig høj trafik på.

Det tvivler jeg nu på ISP'erne gider at ofre tid på.

> Hidtil er det kun TDC der har meldt ud at de ikke udlevere oplysninger
> til AGP og BSA uden en dommerkendelse.

Må de overhovedet det uden?

> [...]
> men tilmed osse aflæse IP nummer, passw og brugernavn af hver pakke.
> FTP trafik er langt lettere at opspore for SGP end fildelings

Det er nu ikke helt korrekt. AGP og BSA skal foretage sig noget ulovligt
for at overvåge ftp-servere. At sniffe pakker med henblik på at skaffe
sig uatoriseret adgang, er ikke lovligt. Det er til gengæld ikke ulovligt
at lade som om man er pirat og spørge om man må få lov til at komme
ind, ej heller at sætte en klient/server til et P2P-netværk op.

--
MVH
osv...

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 31-10-04 10:15

> Det tvivler jeg nu på ISP'erne gider at ofre tid på.

Det drejer sig nok ikke så meget om tid. De har en klar interesse i at være
på kundernes side her. Hvem ville være kunde hos en en ISP, der udleverede
den slags oplysninger uden en dommerkendelse?

/JD

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 11:51

On Sun, 31 Oct 2004 10:15:10 +0100, Jimmy Damsgård wrote:

> Det drejer sig nok ikke så meget om tid. De har en klar interesse i at være
> på kundernes side her. Hvem ville være kunde hos en en ISP, der udleverede
> den slags oplysninger uden en dommerkendelse?

Det var nu også det med at overvåge hvilke kunder der havde særligt
stor trafik, jeg mente.
--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 10:37

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> at lade som om man er pirat og spørge om man må få lov til at komme
> ind, ej heller at sætte en klient/server til et P2P-netværk op.

jeg er enig, og de efterforskningsmetoder som APG's hidtil har gjor
brug af, er jo ikke særligt gedigne, enhver kan jo så nemt som at
klø sig selv, oprette sig som bruger på et P2P-netværk, og se hvad
de øvrige brugere på netværket tilbyder.

Men hvis APG vil opsnappe og sniffe pakker på Internettet, så skal
de nok ansætte folk som har viden om hvordan det gøres, og dem der
kan sådan noget, og de kan deles i to grupper, den ene gruppe vil
slet ikke medvirke til sådan noget fordi det er ulovligt, og den
anden gruppe vil slet ikke arbejde for APG.

APG's dage er ved at være talte, de kommer til at dø sammen med den
musikindustri, som har sat dem i verden, fremover vil den ikke kunne
score kassen på at udgi' musik på på plader og CD'er, og musikerne
vil skulle tjene til føden ved life-optræden og koncerter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 10:12

> [...]

> få oplyst hvilke IP numre der er mistænlelig høj trafik på.
>
> Hidtil er det kun TDC der har meldt ud at de ikke udlevere oplysninger

Hvis APG begyndte at portscanne danske IP-adresser, så ville de
hurtigt få ørene i maskinen, portscanning anses for at være et
forsøg på, at skaffe sig uatoriseret adgang til en computer, og APG
vil jo ramme i titusindvis som har rent mel i posen, og som straks
vil anmelde dem for forsøg på hackning, og APG er ikke hævet over loven.

Jeg tror ikke på, at der er nogen danske ISP'er der lukker APG
indenfor eller gir' dem oplysninger uden en dommerkendelse. Dels vil
det være alt for kostbart og resoucekrævende, at finde de
oplysninger som APG kunne efterspørge, og hvis det kom frem i
offentlighedden, at en ISP meget velvilligt stiller deres system til
rådighed for APG, så vil den pågældne godt kunne lukke biksen

Og APG får kun en dommerkendelse, hvis de står med en konkret og
sansynliggjort mistanke til en person, de vil aldrig få en kendelse,
som giver dem ret til en generel overvågning af titusindvis af
Internetbrugere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 11:16

On Sun, 31 Oct 2004 10:12:02 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> vil jo ramme i titusindvis som har rent mel i posen, og som straks
> vil anmelde dem for forsøg på hackning, og APG er ikke hævet over loven.

Det var sandsynligvis ikke portscanning Morten mente, men adressescanning,
da det jo udelukkende er ftp-servere man vil finde. Hvis piraterne er
smarte, kører de derfor deres ftp-servere på alternative portnumre.
Pirater er sjældent smarte.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 11:33

Frank E. N. Stein wrote:

> Pirater er sjældent smarte.

Det skal du ikke sige, for på mange undervisningssteder er det kun
port 80 der er åben, men de unge mennesker kan da sagtens finde ud
af, at route ICQ, spil, e-mail, ftp, o.s.v. igennem port 80.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 13:33

On Sun, 31 Oct 2004 11:32:48 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det skal du ikke sige, for på mange undervisningssteder er det kun
> port 80 der er åben, men de unge mennesker kan da sagtens finde ud
> af, at route ICQ, spil, e-mail, ftp, o.s.v. igennem port 80.

Hvis der er lukket af med en firewall så det kun er port 80 der er åben
for trafik, så er det kun trafik på port 80 der kommer igennem. Så
enten er du misinformeret, eller også har du misforstået noget.

--
MVH
osv...

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-10-04 15:10

Frank E. N. Stein wrote:

> eller også har du misforstået noget.

Det kan godt ske, at jeg har misforstået noget, men jeg har med mine
egne øjne set, at der kan anvendes net-software på port 80, som
normalt bruger helt andre porte...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-10-04 15:38

On Sun, 31 Oct 2004 15:09:53 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det kan godt ske, at jeg har misforstået noget, men jeg har med mine
> egne øjne set, at der kan anvendes net-software på port 80, som
> normalt bruger helt andre porte...

En del fildelingssoftware og spil kan man selv sætte op til at køre på
en bestemt port. Det har ikke noget med routning at gøre. Samtidigt har
man sandsynligvis kun lukket af for kendte (problem)porte i firewallen,
så der er rigeligt med andre åbne porte.

--
MVH
osv...

Fra : Michael Petersen

Dato : 28-10-04 21:06

> [...]

> on-line banking til windåser.
>
> Så jeg forstår egenlig godt, at Apple ikke prioterer Danmark særligt

Spørgsmålet er om det var ægget eller hønen der kom først. Mit kendskab
til Apple startede med en classic engang i 1990 or so og igennem alle
årene har jeg altid undret mig over Apple Danmarks manglende synlighed.
De har ikke ligefrem kæmpet indædt for at vinde markedsandele i Danmark
og det er lidt det samme jeg synes jeg ser i kommentarerne fra Kenneth
Nielsen. Han har jo nærmest bare et skuldertræk til overs for den
manglende danske itms. Hvis jeg var chef for en lokal afdeling af en
international virksomhed så ville det da betyde meget for mig at få min
lille 'lokalafdeling' på verdenskortet. Jeg mener - hvis ikke engang
chefen kan være entusiatisk omkring Apples tilstedeværelse og synlighed
i DK (og dermed også udtrykke skuffelse over ikke at være med i front)
hvordan skulle man så kunne overbevise andre.

Nu kender jeg jo ikke deres budgetter i Apple Danmark, men det har for
eksempel også altid undret mig at man stort set aldrig har set en dansk
Apple-reklame? (undtaget nogle ganske få gange). Og altså - hvis Bilka
ikke sendte deres tilbudsaviser ud hver uge så omsatte de nok for lidt
mindre, mon ikke. Og igen - hvis Kenneth Nielsen har været ligeså
uentusiatisk (som Apple Danmark har optrådt de seneste 10 år) omkring at
få en dansk itms - ja, så forstår jeg da godt at de høje herrer i USA
ikke har set noget behov for at inkludere danskerne i denne eller næste
omgang. Hvis han nu råbte lidt mere op og gjorde lidt mere opmærksom på
Apple i DK - ja, så ville vi macbrugere da i det mindste da føle at
nogle taler vores lokale sag.

At han bare udtaler at han hverken er skuffet eller forundret det synes
jeg er for sløvt - så må han sgu' oppe sig og vise flaget.

Mvh, Michael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-04 21:40

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og et stort antal officielle danske hjemmesider, har i mange år
> været PC-only sites, som kun delvis virker på en Mac med IE

Herning Biblioteks hjemmeside f.eks ....

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-10-04 23:03

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> PC-only sites, som kun delvis virker på en Mac med IE, og på nær et
> enkelt, så har alle de danske pengeinstitutter kun tilbudt on-line

Den kan jeg så ikke rigtigt følge, du kan jo få iTunes til Windows så
vel som til Mac. Hvis de kun skal sælge til Macbrugere i DK ja så dør de
af sult.
Men måske er der ikke downloadet ret mange iTunes afspillere til Windows
i DK, så apple på det grundlag har valgt ikke at åbne en iTMS endnu ?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-10-04 15:13

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det kunne jo også skyldes, at Danmark er et af de europæiske lande,
> hvor Microsnøfts monopol slår aller tydeligst igennem.

KLIP

> Så jeg forstår egenlig godt, at Apple ikke prioterer Danmark særligt
> højt...

iTunes og iPod findes til såvel Macintosh som Windows, så...

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 28-10-04 20:45

> Det kan jeg sådan set godt
> leve med. Det, der ærgrer mig, er, at vores forventninger var skruet så
> højt op.

wise words!

Lige præcis min opfattelse - at vi har haft det som små børn over for
hvem forældrene ahar antydet, at de får en bestemt fødselsdagsgave, for
så at skuffe dem.

-- men det er da sjovt at læse alle konspirationsteorierne

-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-04 21:40

> Hvis Apple hele tiden har vidst, at ITMS ikke kom til Danmark,
> så kunne de jo bare have sagt det.

apple kommenterer jo aldrig på "unreleased products or services" ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-10-04 22:58

Henrik Münster wrote:

> [...]
> om det er rent opspind fra rygtemagerne, ved jeg ikke. Det er bare værre
> at blive skuffet, end at have kendt den triste sandhed hele tiden.

Henrik jeg giver dig helt ret, det er bare ikke sådan at man længere
tjener penge, hverken i DK eller andre steder. Hvis du f.eks havde vidst
at iTMS ikke ville komme før om måske lang tid så havde du og andre jo
ikke købt en ny iPod lige nu !!

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-04 23:36

In article <41816b4b$0$86982$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> vidst at iTMS ikke ville komme før om måske lang tid så havde du og
> andre jo ikke købt en ny iPod lige nu !!

Jo da
Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om andre, men jeg synes da
ikke, behovet for en transportabel afspille behøver at hænge sammen med
at kunne købe musik på nettet. Jeg købte en iPod Mini til konen, som
bruger den, når hun løber. Musikken har vi da bare hentet fra cd'er, og
er der ikke en online butik, så fortsætter jeg da med at købe cd'er. Det
kan også gøres på nettet f.eks. hos <http://cdon.dk>, hvis man ikke lige
gider cykle helt ned i byen.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 29-10-04 13:19

Michael Petersen wrote:
> [...]
> danske chef Kenneth Nielsen (nielsen.k@euro.apple.com) så kan det være
> han fyrer sig selv og ansætter en ny der kan bringe DK på

Mon ikke det skyldes at KODA holder hævd over rettigheder?

--Martin

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 29-10-04 21:54

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Hmmm... der er jo politik i alting, og man kunne også få den tanke, at
> de ovre i USA har bemærket, at Danmark er et meget Bush-venligt land,
> s.v.j.v. så er Apple ikke blandt republikanernes støtter...

Og hvis vi nu husker at både Stor-britannien og Frankrig har fået
iTMS, kan vi så ikke godt lægge den med politik i seng?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 30-10-04 13:28

> Ser ud til at det kan vare rigtig længe med en dansk iTMS.

Ved godt det ikke er optimalt (havde selv set frem til en dansk iTMS), men
kan jeg ikke købe musik i ethvert windows format via f.eks. VPC og på en
eller anden måde konvertere det til ganske alm. MP3 til iPod'en?

Hvordan gøres det smartest/lettest?

For der kan vel ikke være noget ulovligt i at konvertere den vare jeg har
købt til et format jeg kan bruge så længe jeg ikke distribuerer det videre?

/JD

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 30-10-04 14:22

"Jimmy Damsgård" skrev 30.10.2004 14:27:

> For der kan vel ikke være noget ulovligt i at konvertere den vare jeg har
> købt til et format jeg kan bruge så længe jeg ikke distribuerer det videre?

Det kan det faktisk godt være, hvis du fjerner oplysninger om digital
rettighedsforvaltning, jf. ophavsretslovens § 75e, men da der er flere krav,
så i dit tilfælde er det nok ok.

--
/kristian
@warszawa

Sony digitalkamera DSC-F717 sælges. Kontakt mig på mail!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 16:30

"Jimmy Damsg?rd" <noname@sletnospam.dk> wrote:

> Ved godt det ikke er optimalt (havde selv set frem til en dansk iTMS), men
> kan jeg ikke k?be musik i ethvert windows format via f.eks. VPC og p? en
> eller anden m?de konvertere det til ganske alm. MP3 til iPod'en?

> Hvordan g?res det smartest/lettest?

oftest gøres det ikke, DRM er netop en sikring imod kopiering og
dermed osse konvertering.

Fra : Christian Bech

Dato : 01-11-04 13:13

> [...]

> danske chef Kenneth Nielsen (nielsen.k@euro.apple.com) så kan det være
> han fyrer sig selv og ansætter en ny der kan bringe DK på

Personligt håber jeg på, at han er på resultatløn.