Meget grøn Fluefisker
Fra : Lars J

Dato : 14-05-01 19:24

Jeg har seriøst overvejet at begynde på fluefiskeri og har et spørgsmål vedr
grej.

Jeg vil begrænse udgifterne indtil det er afprøvet i et årstid. Regner med
at fiske en del ved kysten og så en sjælden gang imellem i sø, men kyst er
det primære.

Jeg har set et tilbud på et startsæt (500-600 kr.) med en 9 fods AFTM 8
stang (Ron Thomsen), et hjul vist nok i aluminimum og så skydeline WF.

Mit spørgsmål går nok mest på om stangen (længde og klasse) er det optimale
til kystfiskeri ???, har på fornemmelsen at stangen er vigtigere end hjulet
(for en begynder)

Modtager meget gerne råd fra alle jer erfarne fluefiskere

Knæk og bræk Lars

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 14-05-01 19:45

"Lars J" <lars-j@newmail.dk> wrote in message
> Jeg har seriøst overvejet at begynde på fluefiskeri og har et spørgsmål
vedr
> grej.

Pas på! Fluefiskeri er stærkt vanedannende. ;) Jeg startede på dét i januar
måned og har siden hen været godt bidt af dét - faktisk så meget at jeg
fisker med flue 90-95% af tiden ved vandet.

> [...]
optimale
> til kystfiskeri ???, har på fornemmelsen at stangen er vigtigere end

Jeg startede selv med en Ron Thomson-stang - en Cherokee 9' #6-7. Selv om
stangen bar tydeligt præg af at være en billigstang (bl.a. dårlig
korkkvalitet og hjulholder), så havde (og har) klingen faktisk udmærkede
kasteegenskaber, der passer en nybegynder godt. Jeg har endvidere spurgt
flere kendte kasteinstruktører om netop RT-klingernes kvalitet - de mener
alle, at man får en god klinge til de penge. Hvad hedder startsættes
stangserie? "Yellow Line"?

Jeg vil råde dig til at købe en stang med en langsommere aktion - dén er
nemlig langt lettere at kaste med for en begynder. En stangs aktion siger
bl.a. noget om, hvor hurtigt stangen kommer tilbage til udgangspositionen
under et frem- eller bagkast. En #8-stang er faktisk en god allround-stang
til kysten, men kan også bruges til det lidt tungere fiskeri efter havørred
i åen. Altså det er en god idé at vælge en #8 (eller en #7) hvis du primært
vil fiske ved kysten - selv de billige stænger kan uden problemer lægge en
hel WF-line ud, hvis ellers kasteren har lidt erfaring.

Mht. længden så er 9' den normale længde på kyststænger - det er også den
længde jeg foretrækker.

Go' fornøjelse med græsplænetræningen (og det senere kystfiskeri)!

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Lars J

Dato : 14-05-01 20:00

Takker mange gange.

Jeps nu er det ned og være til grin på græsplænen, har desuden hørt det
skulle være en god ide at sidde på knæ under græsøvelserne - lidt som at stå
i vandet.

Jeg kan desværre ikke huske fra hvilken serie stangen er.

Har spinne fisket i mange år så jeg håber som du siger at fluefiskeri er
lige så fængende

Lars

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 14-05-01 21:25

> Jeps nu er det ned og være til grin på græsplænen, har desuden hørt det
> skulle være en god ide at sidde på knæ under græsøvelserne - lidt som at
stå
> i vandet.

Jeg har græsplænetrænet en del (og gør det faktisk stadigvæk) i en
nærliggende park, og jeg har endnu ikke oplevet, at nogen har grinet - de
fleste mennesker aner jo ikke, hvordan man udfører et rigtigt kast. ;) Jeg
har dog oplevet, at en person kom hen til mig og fortalte om sin begejstring
for det æstetiske i det jeg lavede - hér var det mig, der måtte grine lidt.
;) Så klø du bare på.

Mht. at lave kasteøvelser på knæ så er idéen faktisk helt go'. Man bliver
ellers først klar over, hvor godt (eller dårlig ;) ) man egentligt kaster,
når man står i vand til navlen ved kysten, og fluen rammer vandet eller
bredden bagved een.

Hvis du ikke allerede har læst kastekongen Mel Krieger's "Fluekast", så
skynd dig hen på biblioteket - dén bog giver dine fluekast hele nye
dimensioner. :)

Mvh.

Fra : Christian Skands

Dato : 16-05-01 20:19

Jeg har "græsfisker" også en gang imellem. Når der kommer et vittigt hoved
og spørger om jeg fanger noget, er svaret som regel - Nej det er et dårligt
sted, jeg tror jeg ror et andet sted hen. Det plejer at hjælpe

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk