iBook vs. PowerBook
Fra : Anders Mørk

Dato : 26-10-04 07:16

Hvad er de væsentligste forskelle mellem iBook og PowerBook? Jeg kunne godt
tænke mig en bærbar til lidt let videoredigering.

../Anders

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 26-10-04 07:23

Anders Mørk <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> Hvad er de væsentligste forskelle mellem iBook og PowerBook?

skærm (bedre på PowerBook)
ind- + udgange (PowerBooken har lyd ind + bedre mulighed for ekstern
skærm)
hastighed (med de ny modeller iBooks er PB kun en anelse hurtigere)
vægt (PB er lettere)
batterilevetid: Her vinder iBook
modtagelse af trådløst signal: Også her iBook bedst
robusthed: De påstår iBook'en kan klare lidt mere landevejsliv - jeg kan
ikke dokumentere

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-04 13:50

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> skærm (bedre på PowerBook)

nope! 12" TFT'erener den samme.

men PB'en /kan/ mere i idet den ikke er berænset til mirroring (og
demed kan vise højere opløsning end 1024*768 på den eksterne). Desuden
har den DVI indgang.

> vægt (PB er lettere)

Under 100g.

> batterilevetid: Her vinder iBook

Jeg mener at 12"'eren i dag har samme batteri. iBog G3 havde et større
batteri og brugte mindre strøm, men det er ikke gældende for iBog G4.

Fra : Anders Mørk

Dato : 27-10-04 08:17

> men PB'en /kan/ mere i idet den ikke er berænset til mirroring (og
> demed kan vise højere opløsning end 1024*768 på den eksterne). Desuden
> har den DVI indgang.

Aha... Vil det sige at en iBook 'kun' kan vise laptopskærmen på en ekstern
skærm, hvorimod en PowerBook har 'kræfter' til både at køre egen skærm og
desuden f.eks. en ekstern 19" skærm? Kan man i øvrigt tilslutte en
almindelig CRT-skærm til en PowerBook eller skal det være en fladskærm?

Hvad kan man bruge en DVI-indgang til?

../Anders

Fra : Christian Bech

Dato : 27-10-04 08:46

In article <417f4b4d$0$18216$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]

> skærm, hvorimod en PowerBook har 'kræfter' til både at køre egen skærm og

Det kan iBooken også - hvis man hacker den. at den ikke gør det fra
fabrikken er prispolitik. Der skal være en eller anden grund til at købe
en PowerBook.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-04 09:08

"Anders M?rk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> Aha... Vil det sige at en iBook 'kun' kan vise laptopsk?rmen p? en ekstern
> sk?rm, hvorimod en PowerBook har 'kr?fter' til b?de at k?re egen sk?rm og
> desuden f.eks. en ekstern 19" sk?rm?

jeps. PB = 2 skærmbilleder på 2 skærme, iBog = 1 skærmbillede på 2
skærme.

> Kan man i ?vrigt tilslutte en almindelig CRT-sk?rm til en PowerBook
> eller skal det v?re en fladsk?rm?

Ja en DVI -> VGA adapter medfølger.

> Hvad kan man bruge en DVI-indgang til?

skærme med DVI (digitale) indgange, typisk fladskærme. DVI betyder at
der ikke er signaltab i transmissionen mellem computere og skærm samt
at grafikkortets RAM-DAC ej heller benyttes og dermed kan forvrænge.
I PC verdenen er det kendt at eks Matrox grafikkort har bedre
billedkvalitet end eks ATI og Nvidia grafikkort, især ved høje
opløsninger - det skyldes at Matrox kortene har rurtigere og bedre
RAM-DAC.

Fra : otnfjern@stofanet.dk

Dato : 27-10-04 18:00

Hej Martin
På hvilken måde er skærmen bedre??

Ole

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 27-10-04 18:33

<otnfjern@stofanet.dk> wrote:

> På hvilken måde er skærmen bedre??

Mange synes, at billedet er skarpere - jeg kan forstå, at det skulle
være samme TFT, så måske er det en myte. Selv har jeg en 14" iBook:
Fandt 12" for lille til mine 52-årige øjne (Og da jeg er lærer rakte
budgettet ikke til en PB) - og da jeg sammenlignede i butikken fandt jeg
også PB'en en anelse klarere.

Jeg købte min med indbygget Bluetooth - det kan varmt anbefales såfremt
du vælger iBook. Husk at bestille det med.

Og jeg synes den klarer de opgaver jeg sætter den til fint - laver også
video + musik uden at generes af hastigheden.

-- and don't forget to boogie

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-10-04 12:12

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> [...]
> billedkvalitet end eks ATI og Nvidia grafikkort, især ved høje
> opløsninger - det skyldes at Matrox kortene har rurtigere og bedre

Skal det tolkes således, at hvis man anvender DVI-D forsvinder den
sidste af Matrox's fordele?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-04 13:01

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Skal det tolkes således, at hvis man anvender DVI-D forsvinder den
> sidste af Matrox's fordele?

jeps.

Fra : Per Dalum Jensen

Dato : 27-10-04 12:19

Og hvordan hacker man lige sin dejlige iBook til at vise højere
opløsning på en ekstern skærm?

Fra : Christian Bech

Dato : 27-10-04 12:38

In article <1098875910.468754.86730@z14g2000cwz.googlegroups.com>,
"Per Dalum Jensen" <perdalum@gmail.com> wrote:

> Og hvordan hacker man lige sin dejlige iBook til at vise højere
> opløsning på en ekstern skærm?

Der findes et hack, der hedder ScreenSpanningDoctor, men jeg har ikke
selv turdet prøve det. Der er et webforum, der diskuterer stadsat og
erfaringerne var overvejende positive, da jeg kiggede på det, men der
var også enkelte, der rapporterede om problemer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-04 13:03

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Der findes et hack, der hedder ScreenSpanningDoctor, men jeg har ikke
> selv turdet pr?ve det. Der er et webforum, der diskuterer stadsat og
> erfaringerne var overvejende positive, da jeg kiggede p? det, men der
> var ogs? enkelte, der rapporterede om problemer.

vær opmærksom på at garantien går fløjten! samt at det ikke er alle
Ibook's hardware (grafikkort) der understøtter spanning.

Fra : Christian Bech

Dato : 27-10-04 13:57

In article <ddf452-js.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> vær opmærksom på at garantien går fløjten! samt at det ikke er alle
> Ibook's hardware (grafikkort) der understøtter spanning.

jeg burde have understreget, at det er derfor, jeg ikke tør - selv om
mit grafikkort er understøttet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-10-04 19:20

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> jeg burde have understreget, at det er derfor, jeg ikke t?r - selv om
> mit grafikkort er underst?ttet.

bangebuks!

Fra : Christian Bech

Dato : 29-10-04 20:48

In article <vf5552-qu.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> bangebuks!

Og nej, Morten. Du får ikke lov til at lege med min iBook.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 00:21

> Og nej, Morten. Du f?r ikke lov til at lege med min iBook.

det kan ellers gøres remote, hvis du slår ssh adgang til.
/usr/sbin/nvram er en smart lille ting

Fra : Christian Bech

Dato : 01-11-04 13:08

In article <asva52-rf.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> det kan ellers gøres remote, hvis du slår ssh adgang til.
> /usr/sbin/nvram er en smart lille ting

Jeg ville faktisk blive endnu mere bekymret, hvis du var indenfor en
armslængde af den - og hånden på armen var bevæbnet med en skruetrækker.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-04 23:21

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg ville faktisk blive endnu mere bekymret, hvis du var indenfor en
> armsl?ngde af den - og h?nden p? armen var bev?bnet med en skruetr?kker.

vds at du ikke tager den med når du aflevere de tre falsker vin
(betaling for at overtage en PB5300)

Fra : Christian Bech

Dato : 02-11-04 13:47

In article <lepi52-l61.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> vds at du ikke tager den med når du aflevere de tre falsker vin
> (betaling for at overtage en PB5300)

Du skal nok få falsk vin næste gang jeg ser dig, men du får ikke 5300.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-11-04 15:37

> Du skal nok f? falsk vin n?ste gang jeg ser dig, men du f?r ikke 5300.

hvis jeg slipper for din PB5300 behøver jeg da ingen vin

Fra : Tom

Dato : 27-10-04 12:52

On 27/10/04 13:18, in article

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 29-10-04 20:16

In article <417debb8$0$18215$14726298@news.sunsite.dk>,
"Anders Mørk" <anders@moerk-nozohour.dk> wrote:

> Hvad er de væsentligste forskelle mellem iBook og PowerBook? Jeg kunne godt
> tænke mig en bærbar til lidt let videoredigering.
>
> ./Anders

Tastaturet er en HELT anden historie på en PowerBook.

Du finder heller ikke:
PCMCIA port
FireWire 800
indbygget Blåtand
lys i tasterne
bredskærm
1GBit ethernet
lyd ind
- osv osv...

Mvh
Gunnar

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-04 00:19

Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Tastaturet er en HELT anden historie p? en PowerBook.

på 12" PB er det anderledes, om man kan lide det ene eller det andet
er en smagsag. Jeg har altid vææret pjattet med tastaturet på
dametasken og dual USB G3 modellen, min erfaring med tstaturet på iBog
g4 er for lille til at kunne udtale mig om det.

> Du finder heller ikke:
> PCMCIA port

ej heller på PB 12"

> FireWire 800

ej heller på PB 12"

> indbygget Bl?tand

kan bestilles for 400kr

> lys i tasterne

ej heller på PB 12"

> bredsk?rm

ej heller på PB 12"

> 1GBit ethernet

ej heller på PB 12"

> lyd ind

korrekt... lyd ind, DVI og monitor spanning er dog den eneste reelle
forskel på 12"'erne, prisforskellen er dog hamper.