Keynote og PowerPoint
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 21:00

Så er Keynote endelig ankommet med TNT. Det skulle vel kunne åbne
PowerPoint-dokumenter. PowerPoint siges at være det område, hvor
Microsoft er langt mest enerådende. Stille og roligt at PowerPoint
erobret markedet for præsentationer, uden nogen rigtig har lagt mærke
til det.
Til foredrag kommer der ofte foredragsholdere, som bare har en
cd med deres foredrag med. De forventer så, at der er en computer med
PowerPoint, de kan vise deres foredrag på. Hvis man er vært ved et
foredrag, kan man blot tage sin iBook med Keynote med, og så regne med,
at Keynote kan åbne præsentationerne? Eller er der for meget bøvl med
forskellige skrifter og den slags? Har nogen erfaring med det?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Walther

Dato : 25-10-04 21:18

In article <news-D1BAA3.22000325102004@news.tele.dk>, Henrik Münster
<news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> at Keynote kan åbne præsentationerne? Eller er der for meget bøvl med
> forskellige skrifter og den slags? Har nogen erfaring med det?

Jeg har ikke den erfaring du ønsker, men jeg kan næsten garantere dig
at det ikke vil virke. FlowerPoint er en serie af så ringe
implementationer, at ikke engang forskellige versioner kan åbne alle
præsentationer korrekt.

Hvis Keynote har 'implementeret ' alle disse fejl, så har de verdens
mest tålmodige programmør!

Held og lykke,
walther

(indtil den nyeste version blev et jpeg billede oversat og gemt som
bitmap i FlowerPoint! og der findes kommercielle programmer som 'rydder
op' i FlowerPoint filer for at gøre dem mere korrekte, og det er _ikke_
M$ programmer)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-10-04 21:47

> [...]
> at Keynote kan åbne præsentationerne? Eller er der for meget bøvl med
> forskellige skrifter og den slags? Har nogen erfaring med det?

Jeg vil tilslutte mig "skuffe-koret". Keynote kan i et vist omfang
importere PowerPoint-præsentationer, men det vil ofte være nødvendigt
med efterarbejde.

Selv på tværs af platformene har vi problemer med PowerPoint - særligt
med skrifter - da der kun er et begrænset antal skrifter der er
installeret som standard under både Mac OS X og Windows. Det mest
sørgelige er at se en forelæser, som har fremstillet sin præsentation på
en Mac og samtidig har været lidt kreativ, og så skulle vise den på en
Windows-box - jammer!

(Så vi sørger dog for at eksterne folk uden egen medbragte computer - så
vidt det er muligt - kan få adgang til deres foretrukne platform.)

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Christian Bech

Dato : 26-10-04 08:14

In article <1gm8hq2.4ts3041tvrzjwN%tvegaard@*ud*myrealbox.com>,
tvegaard@*ud*myrealbox.com (Thomas Tvegaard) wrote:

> Jeg vil tilslutte mig "skuffe-koret". Keynote kan i et vist omfang
> importere PowerPoint-præsentationer, men det vil ofte være nødvendigt
> med efterarbejde.

Jeg har ikke haft importproblemer, men derimod er jeg meget skuffet
over, at keynote ikke kan klare hyperlinks. Det gør den fuldstændig
ubrugelig til mit formål. Det er der blevet brokket over længe og det
er simpelthen for ringe, at Apple ikke har fikset det.

Manglende hyperlinks kan også blive et problem for dig, Henrik. Hvis en
underviser har baseret sit foredrag på at kunne vise ting på nettet,
giver det en del bøvl og irritation at skulle skifte til en browser og
skrive adressen ind manuelt. Man kommer til at virke uprofesionel.

> [...]
> sørgelige er at se en forelæser, som har fremstillet sin præsentation på
> en Mac og samtidig har været lidt kreativ, og så skulle vise den på en

Det modsatte er også et problem. Mac-versionen ignorerer kort og kontant
de animationer der er lavet på en Windowsmaskine. Desuden er
animationsværktøjet også meget bedre i Windowsversionen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-04 09:25

In article <christian.bech-08CE13.09135926102004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> giver det en del bøvl og irritation at skulle skifte til en browser og
> skrive adressen ind manuelt. Man kommer til at virke uprofesionel.

Jeg har nu aldrig set det i brug, så jeg vil nok ikke savne det. Men det
kan selvfølgelig ændre sig, da udviklingen jo går hurtigt. Tager man en
bærbar med til et sygehus og stiller den op i auditoriet, så er der
normalt ikke internetforbindelse, og så kan det jo være det samme. Jeg
tror heller ikke, læger er så avancerede rent computermæssigt, at de kan
finde ud af de mest avancerede funktioner. Der er stadig mange, der
bruger overheads. En læge bliver jo ikke bare udstyret med en bærbar
computer. Sådan er det ikke på offentlige sygehuse. Og det er de
færreste, der vil betale kr. 20.000,- af egen lomme for at kunne holde
foredrag. Dermed ikke sagt, at der ikke også er mange læger, der har og
kan bruge computere. Men det gælder mest dem, der har en forsker- eller
undervisningsstilling. Og det er trods alt de færreste.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 25-10-04 21:50

Henrik Münster wrote:
> Så er Keynote endelig ankommet med TNT. Det skulle vel kunne åbne
> PowerPoint-dokumenter.

Ja det skulle den kunne.
http://www.apple.com/dk/keynote/compatibility.html

Jeg har lige gemt en af de skabeloner som der er i MS Office 2004. Den
kan du downloade og se om Keynote kan klare den!
http://homepage.mac.com/henrylerchemadsen/munstertest.ppt

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 23:49

In article <417d6708$0$229$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har lige gemt en af de skabeloner som der er i MS Office 2004. Den
> kan du downloade og se om Keynote kan klare den!

Jeg havde kun en .pps fil selv. Den kom med en e-mail som
fødselsdagsinvitation sidste år. PowerPoint er åbenbart så almindeligt,
at hvis man vil være sikker på, at modtageren kan læse noget, så skal
man sende det i PowerPoint. Dengang måtte jeg hente en viewer hos
Microsoft, der kun virker i OS 9. Men den fil vil Keynote ikke kendes
ved.
Dit fine dokument åbner derimod fint. Desværre virker det ikke,
for jeg prøvede at åbne det i NeoOffice/J, der åbenbart har sat sig som
standardprogram. Keynote viser punkterne på slidsene først og på én
gang. Når man så klikker, dukker overskriften op. NeoOffice/J viser
overskriften først, og derefter glider underpunkterne ind fra højre et
efter et, når man klikker. Jeg går ud fra, at det er den korrekte måde
at vise det på. Det er en slide, hvor begge programmer ikke kan have
nederste linie med. Keynote viser i øvrigt slidsene relativt små med en
bred sort ramme omkring. NeoOffice/J viser dem i fuldskærm. Så det lover
jo ikke så godt for Keynote, men man kunne måske godt møde op med en Mac
og så have OpenOffice på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-10-04 00:11

Jeg tror også at OOo er det bedste bud på en Mac venlig måde at vise
PowerPoint.

Men hva' med dig selv? Du skal vel ikke kun bruge Keynote til at
servicere andre PowerPoint brugere!? Prøv at brug lidt tid på Keynote.
Man kan lave nogle kanon flotte slideshows, som igen kan få folk op af
stolene. Endelig noget der bryder den linde strøm af dårlig clipart og
wordart. Alene Keynotes tekstvisning er en sand fryd at se på, men de
meget flotte og helt flydende overgange er også af en helt anden
kvalitet end den alm. dansker er vant til

--
Mvh Martin

Fra : Walther

Dato : 26-10-04 06:39

> Alene Keynotes tekstvisning er en sand fryd at se på, men de
> meget flotte og helt flydende overgange er også af en helt anden
> kvalitet end den alm. dansker er vant til

http://www.fledelius.com/FlowerPoint.tif

mvh,
walther

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-04 09:27

In article <261020040738340648%reply@in.group>,
Walther <reply@in.group> wrote:

> http://www.fledelius.com/FlowerPoint.tif

Ja ja, stil er vigtigere end substans.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Walther

Dato : 26-10-04 09:51

In article <news-403E7A.10272426102004@news.tele.dk>, Henrik Münster
<news@muenster.dk> wrote:

> Ja ja, stil er vigtigere end substans.

En klog videnskabsmand sagde en gang: "Dont trust anything in colors".

Selvfølgelig kan reklamefolk og lign. have brug for lidt blær til at
sælge deres varer og holde folk vågne med, men folk med budskaber skal
passe lidt mere på. (men det er jo bare min mening)

mvh,
walther

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-04 09:34

In article <1gm8ntj.hcfm5a13reg4aN%spam@talentmedia.dk>,
spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Jeg tror også at OOo er det bedste bud på en Mac venlig måde at vise
> PowerPoint.

Det var måske en mulighed. Men det er jo generelt lidt risikabelt bare
at tage en Mac med. Man risikerer vel, at folk bliver fornærmede, hvis
deres præsentationer ikke vises ordentligt. Og det stiller jo heller
ikke en Mac i et bedre lys, hvis den ikke kan vise tingene rigtigt.

> [...]
> fryd at se på, men de meget flotte og helt flydende overgange er også
> af en helt anden kvalitet end den alm. dansker er vant til

Selvfølgelig er det mest til os selv. Jeg synes ikke, det er så fedt at
lave præsentationer i AppleWorks. OpenOffice har jeg lige fået, så det
kan jeg ikke udtale mig om. Keynote så lækkert ud, og mange er glade for
det, så derfor vil jeg prøve det. I langt de fleste tilfælde har man sig
egen bærbare med, hvis man skal holde foredrag, og så kan man jo lige så
godt tage sin Mac med. Bare man husker det lille omformerkabel.
Når jeg spørger til kompatibilitet skyldes det, at min kone for
nylig var vært ved et videnskabeligt møde i Odense. Hun og flere andre
skulle holde foredrag. Som vært skulle hun stille med en computer, så
andre kunne nøjes med at tage deres foredrag med på en cd. Det havde jo
været tjekket at kunne tage iBook'en med, men dengang havde vi ikke
Keynote endnu.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Terje Rydland

Dato : 26-10-04 09:47

> [...]
> andre kunne nøjes med at tage deres foredrag med på en cd. Det havde jo
> været tjekket at kunne tage iBook'en med, men dengang havde vi ikke

Keynote er litt spesiell.
Den har en del begrensninger i funksjonalitet, men det den gjør gjør den
med stil.
Legg bl.a. merke til at filene Keynote lager er bundles, der alle data
som brukes ligger som høykvalitetsfiler. Bl.a. ligger all grafikk som
høyoppløselige TIFF filer.
Sekvensene er tekstdokumenter (alt beskrives med XML).
Filene blir følgelig store, og Keynote bruker tid på å laste dem inn,
men kvaliteten på det som vises på skjermen blir utrolig høy.

Med Keynote har Apple gjort som Apple alltid gjør - de har prøvd å
analysere hva man har bruk for i en presentasjon og implementert dette.
Alt annet har de kuttet ut. De har med andre ord gjort design av
programmet. (De kan selvfølgelig ha tatt feil og kuttet ut funksjoner
som man trenger, men det er en annen diskusjon).
I motsetning til andre firma som bare pøser på med funksjonalitet uten
tanke for om man har bruk for det eller ikke.

Kanskje de har konsultert Edward Tufte (som vel er verdens største
autoritet på grafisk presentasjon av data) som er meeeeeeget kritisk til
PowerPoint.

Terje

Fra : Christian Bech

Dato : 26-10-04 08:18

> [...]

> Microsoft er langt mest enerådende. Stille og roligt at PowerPoint
> erobret markedet for præsentationer, uden nogen rigtig har lagt mærke

Det er jeg skam bevidst om. PowerPoint er standarden. En præsentation
hedder i dag et PowerPoint-show. Der findes simpelthen ingen
alternativer, der er lige så avancerede. Corel havde et på et tidspunkt,
men det er sikert dødt.

> [...]
> at Keynote kan åbne præsentationerne? Eller er der for meget bøvl med
> forskellige skrifter og den slags? Har nogen erfaring med det?

Det er desværre spildte penge. En kollega har oplevet, at programmet er
forfærdeligt langsomt. Faktisk har de (få) af mine kolleger, der har
prøvet det, skiftet tilbage til PowerPoint. Største skuffelse for mig
var, at det ikke kan arbejde med hyperlinks i præsentationen. Det er for
sølle.