AppleWorks kartotek til andet format
Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 20:27

Jeg har en mindre database nærmest nogle kartotekskort. Den vil jeg
gerne have lavet om til et andet format, så en Windowsbruger, der bruger
Access, kan læse den. Et eller andet mellemformat vil også være fint.
Jeg har brugt AppleWorks i årevis og der har altid været en lang
række fil-formater at gemme i. Jeg har derfor regnet med, at jeg nok
kunne finde et eller andet fælles format, vi begge kunne bruge. Jeg ser
nu til min gru, at jeg kun kan gemme et AppleWorks kartotek som
AppleWorks 4, 5 eller 6 (foruden AppleWorks Kids) samt som ASCII-tekst.
Det sidste er vel en ret udbredt standard, men ikke videre let at læse.
Er der en smart måde, så jeg kan få kartoteket over i f.eks.
OpenOffice og derefter gemme det til Windowsbrugeren?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Sebastian

Dato : 25-10-04 21:15

> [...]
> AppleWorks 4, 5 eller 6 (foruden AppleWorks Kids) samt som ASCII-tekst.
> Det sidste er vel en ret udbredt standard, men ikke videre let at læse.

At gemme det i ASCII text og helst comma seperated file (csv) er det
bedste. På den måde undgår du de værste alle problemer og taber aller
formatteringer. Jeg har porteret kundebaser med 100.000+ posts på den
måde.
Det allerbedste vil dog være at du giver din Windowsbruger din
AppleWorks file og vedkommende åbner den bare i FileMaker.
Access kan ved den lejlighed slettes.
(Access er IMHO bare det værste, selv FoxPro var bedre)

hilsen

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-10-04 22:01

In article <1gm8ga1.15jscgjm3memuN%thorfinn@ofir.dk>,
thorfinn@ofir.dk (Sebastian) wrote:

> [...]
> bedste. På den måde undgår du de værste alle problemer og taber aller
> formatteringer. Jeg har porteret kundebaser med 100.000+ posts på den

OK, men jeg skal vel lave en database i det nye program, som data så
hentes ind i. Men det skal man måske altid? Jeg er ikke så erfaren i
brug af databaser. Jeg forestillede mig jo, at man ligesom med
tekstbehandling åbnede dokumentet, og så var det der bare. En
kommasepareret fil er jo bare en samling data. Navnene på de enkelte
felter mangler jo.

> Det allerbedste vil dog være at du giver din Windowsbruger din
> AppleWorks file og vedkommende åbner den bare i FileMaker.
> Access kan ved den lejlighed slettes.
> (Access er IMHO bare det værste, selv FoxPro var bedre)

Det vil jeg godt tro, men det er til noget forskning på sygehuset. Jeg
tvivler på, at EDB-afdelingen kender andre databaser. "Manden fra
Microsoft sagde jo også, at det var den bedste". Hos os kommer
personalet ikke på kursus i at lave hjemmeside. De kommer på
Frontpage-kursus. Sådan er det hele vejen igennem. De er ved at skifte
fra Corell med WordPerfect-suiten til Microsoft Office, så der er
hektisk uddannelsesaktivitet blandt sekretærer og den slags. Det er
ti-femten år siden, resten af verden skiftede til MS Office. Nu er de på
vej væk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster