Artikel i Søndagsavisen om hjemmesider
Fra : Henrik Münster

Dato : 24-10-04 22:55

I denne uges Søndagsavisen er der en artikel om, at Esbjerg Kommunes
hjemmeside kun vises ordentligt i MS Internet Explorer. Der er problemer
med at se den i bl.a. Firefox, Netscape og Safari. Kommunens ansvarlige
er ked af det, og de arbejder på at finde en løsning. Artiklen er
skrevet af Edmund Jacobsen, som er med i vores lille Mac-gruppe her i
byen, så der er måske også lidt lobby-virksomhed bag. Jeg ved ikke, hvor
mange af jer andre, der kan læse den, da Søndagsavisen udkommer i flere
udgaver rundt om i landet.
I hvert fald synes jeg, det er vigtigt, at den slags problemer
kommer frem i lyset. Ellers bliver politikere og hvem der nu ellers
bestemmer lullet ind i, at hvis tingene bare fungerer i Windows, så er
alt godt. Det betyder meget, at der bliver gjort opmærksom på, at der
findes alternativer, og at det ikke er en minimal gruppe excentrikere,
der bruger disse alternativer.
Det er også smart, at det ikke gøres til et Mac-problem. Det
virker lidt som en rød klud på Mange IT-folk og den slags, når man
nævner, at man også vil kunne bruge sin Mac. Det er meget bedre taktisk
set, at man i generelle vendinger nævner andre styresystemer, og i dette
tilfælde andre programmer, end de gængse fra Microsoft.
Jeg fandt artiklen på hjemmesiden. Det er lidt tragikomisk, at
Søndagsavisens egen hjemmeside kun vises ordentligt i Internet Explorer:

<http://www.sondagsavisen.dk/Site/Menu/Artikler/Regionsartikler/9554761.h
tm>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Tom

Dato : 24-10-04 23:02

On 24/10/04 23:55, in article news-FA81D4.23550724102004@news.tele.dk,
"Henrik Münster" <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> Jeg fandt artiklen på hjemmesiden. Det er lidt tragikomisk, at
> Søndagsavisens egen hjemmeside kun vises ordentligt i Internet Explorer:

Et lille trick i forhold til sådanne sider... Og safari, er at holde shift
knappen nede.. så virker det hjul du har på din mus (!?) som sidelælns !!
Det er ret heldigt når de går og laver sådan noget møj..
Tom
PS
Jeg tror at det er sjældent at jeg har set så dårlig en side..
Er i den forbindelse ret sikkert på at der også findes en del windows IE
versioner, som den heller ikke virker i.. Typisk browsere der er et år eller
mere "gammel"
Ligesom den heller ikke virker med PC netscape !!

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-10-04 00:36

In dk.edb.mac, Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Et lille trick i forhold til sådanne sider... Og safari, er at holde shift
> knappen nede.. så virker det hjul du har på din mus (!?) som sidelælns !!

Hold da Johnson, det var smart. Det har jeg savnet mange gange. Tak for
det.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-10-04 01:10

In dk.edb.mac, Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> [...]
> alt godt. Det betyder meget, at der bliver gjort opmærksom på, at der
> findes alternativer, og at det ikke er en minimal gruppe excentrikere,

Glimrende pip om, hvor grelt det står til på den front.

Umiddelbart, og med fare for MS-bashing, vil jeg sige, at dette fra
sidens kildekode:

kombineret med uvidende kodere bag programmelet er en udemærket årsag
til at det ikke virker.

Der er et hav af fejl i koden, hvis man forsøget at validere den hos
<http://w3c.org>

Jeg har tidligere på nedenstående URLer brokket mig over tilstandende i
det offentlige, på f.eks. Den Koordinerede Tilmelding:

<http://blog.verture.net/210303/koordineret_tilmelding_for_windowsbrugere>
<http://blog.verture.net/190603/kot_part_2>
<http://blog.verture.net/050703/kot_part_3>

Og i det private, med Lademanns Leksikon, sjovt nok også lavet i
Microsoft Visual Studio:

<http://blog.verture.net/220503/flot_og_smaating>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |