/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Om at købe Mac
Fra : Steen


Dato : 24-10-04 12:21

Davs, en smule OT:

Jeg står og skal bestemme mig for at købe en bærbar computer.

Jeg har kigget på både en Acer og en iBook.
Mac's svage punkt er vel nok, at det er meget få steder, man kan gå ind i
en forretning, for at tage en iBook nærmere under behandling.
I Randers fx, er det umuligt at købe en iBook - enten skal man til Århus,
eller osse skal man bestille den på nettet.

En anden ting er, at sammenligner man en bærbar pc og en iBook, har
iBook'en ikke meget maskinkraft i forhold til pc'en - er det fordi en
standard iBook bare er lille, eller kræver den ikke så store resourcer som
en pc?

Med venlig hilsen - en mulig fremtidig mac'er

--
Steen
danmark = dk




 
 
Terje Rydland (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 24-10-04 12:31

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> En anden ting er, at sammenligner man en bærbar pc og en iBook, har
> iBook'en ikke meget maskinkraft i forhold til pc'en - er det fordi en
> standard iBook bare er lille, eller kræver den ikke så store resourcer som
> en pc?

Skjønner ikke helt hva du mener?
En iBook har en 1,2 (eller 1,33) GHz G4.
Dette tilsvarer vel ca. en 1,5 GHz Centrino.
Den er langt raskere enn en 2 GHz Celeron (som man vel ofte finner i
billige bærbare PCer). Og standard P4-prosessorer fungerer ikke som
bærbare prosessorer (bruker for mye strøm).

Hvor får du en bærbar PC med vesentlig raskere prosessor enn en 1,5 GHz
Centrino til 10 000 kr?

Terje

Michael Petersen (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Michael Petersen


Dato : 24-10-04 12:44

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Davs, en smule OT:
>
> Jeg står og skal bestemme mig for at købe en bærbar computer.
>
> Jeg har kigget på både en Acer og en iBook.
> Mac's svage punkt er vel nok, at det er meget få steder, man kan gå ind i
> en forretning, for at tage en iBook nærmere under behandling.
> I Randers fx, er det umuligt at købe en iBook - enten skal man til Århus,
> eller osse skal man bestille den på nettet.
>
> En anden ting er, at sammenligner man en bærbar pc og en iBook, har
> iBook'en ikke meget maskinkraft i forhold til pc'en - er det fordi en
> standard iBook bare er lille, eller kræver den ikke så store resourcer som
> en pc?
>
> Med venlig hilsen - en mulig fremtidig mac'er

Hej - du behøver såmænd ikke se en ibook live før du bestiller den
(http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore/). Når du modtager
pakken med posten og oplever at selv indpakningen er designet fra
inderst til yderst af Apple vil du vide at du har gjort det rigtige. Og
når du så kommer ned til selve maskinen og tager den op i hænderne - ja,
så vil du undre dig over at du overhovedet kunne være i tvivl
(Acer/iBook)... Helt objektivt kan jeg oplyse at ibooken er et
fantastisk bekendtskab der fremover vil tiltrække sig utallige
beundrende blikke når du f.eks. sidder med den i toget. Det vil du ikke
fortryde.

Mht. teknikken - det vil mange andre sikkert kunne fortælle dig om, men
grundlæggende kommer det an på din brug af maskinen. Den er ikke optimal
til spil, men det synes jeg nu heller ikke er en bærbares 1. prioritet.
Fylder du godt med ram på den drøner den derud af til det meste. Office,
web, mail, billeder, musik etc. Du kan ikke uden videre sammenligne
specs og derfor virker den lidt 'lille'. Det er jo 'forbrugermodel' til
en god pris, (skal du bruge mere power skal du op i en powerbook, sjovt
nok).

Overvej kraftigt at få blåtand i den fra starten - den kan ikke
eftermonteres. De nye er vist bygget med wireless - ellers er det
naturligvis et must. Og husk - godt med ram - gerne 1 gb.

Summa osv. - skal du spille krævende spil, så er den nok ikke valget. I
alle andre tilfælde - glem Acer'en.

Velkommen i kirken - her har vi det herligt

Mvh, Michael Petersen

PS. Har selv 12" og synes det er en fantastisk str. til en bærbar. Skal
du også bruge den som 'stationær' er det nok klogt med mere skærmstr.

Steen (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 24-10-04 22:01

micFJERN@reflector.dk (Michael Petersen) wrote in
news:1gm5xan.1f6tnl11rbqtheN%micFJERN@reflector.dk:

> Velkommen i kirken - her har vi det herligt

Tak, og tak for de mange informationer.

--
Steen
danmark = dk




Niels Jørgen Kruse (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 24-10-04 14:08

I artiklen <1gm5x9r.p1gh961l3omsxN%terjery@idi.ntnu.no> ,
terjery@idi.ntnu.no (Terje Rydland) skrev:

> Steen <newz@pc.danmark> wrote:
>
>> En anden ting er, at sammenligner man en bærbar pc og en iBook, har
>> iBook'en ikke meget maskinkraft i forhold til pc'en - er det fordi en
>> standard iBook bare er lille, eller kræver den ikke så store resourcer som
>> en pc?
>
> Skjønner ikke helt hva du mener?
> En iBook har en 1,2 (eller 1,33) GHz G4.
> Dette tilsvarer vel ca. en 1,5 GHz Centrino.
> Den er langt raskere enn en 2 GHz Celeron (som man vel ofte finner i
> billige bærbare PCer). Og standard P4-prosessorer fungerer ikke som
> bærbare prosessorer (bruker for mye strøm).
>
> Hvor får du en bærbar PC med vesentlig raskere prosessor enn en 1,5 GHz
> Centrino til 10 000 kr?

En 12" iBook koster 8500 kr i Danmark. At sætte 1,2 G4 lig med 1,5 Centrino
gælder for Photoshop. Valg af software betyder væsentlig mere end Ghz.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Terje Rydland (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 24-10-04 14:26

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> En 12" iBook koster 8500 kr i Danmark. At sætte 1,2 G4 lig med 1,5 Centrino
> gælder for Photoshop. Valg af software betyder væsentlig mere end Ghz.

Javisst. Det vil være forskjell fra program til program. En 1,5 GHz
Centrino vil være raskere i noen sammenhenger og langsommere i andre.
Poenget mitt var at det er ikke stor forskjell i ytelse på disse
maskinene, i motsetning til det som ble nevnt i det opprinnelige
innlegget der det ble spurt om hvorfor en iBook var så mye langsommere
enn en PC.
Jeg tror den som skrev det opprinnelige innlegget har sammenlignet en
Celeron-basert billig-PC (med integrert video) med en iBook (med eget
videokort).
Da får man gjerne en 2,4 GHz Celeron PC, og man kan tro at en slik er
dobbelt så kraftig som en 1,2 GHz G4 iBook, noe som definitivt ikke er
tilfelle.
Celeron-prosessorene til Intel er håpløse (men det ser ikke så ille ut
fordi de har høy klokkefrekvens). Jeg besøkte en skole der de nettopp
hadde fått nye PCer med 2,4 GHz Celeron-prosessorer. Det gikk sørgelig
langsomt sammenlignet med min 800 MHz iMac.

Terje

Martin Bredthauer (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 24-10-04 14:47

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> er det fordi en
> standard iBook bare er lille, eller kræver den ikke så store resourcer som
> en pc?

Det er lidt forskelligt fra program til program, men som både Mac,
Windows og Linux bruger vil jeg sige at man for det meste oplever at
Mac'en "yder mere" pr. klokfrekevns.

Og så kan jeg kun være enig i de andres ros af Apples bærbare. En iBook
er lærmest luksus bærbar til discountpris. Det skal også nævnes at OS X
er et rigtig godt operativsystem, især på bærbare. Teknologier som
Expose, lange dvaletider pr. opladning, men med øjeblikkelig opvågning
(dvs. du vipper låget op på din bærbar og den kan bruges med det samme -
altså lige med det samme, nul ventetid.), trådløs net og bluetooth
integration er gode aktiver.


--
Mvh Martin
| mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
| »To err is human; to really f*ck up requires root.« - (partly) Unknown

Morten Reippuert Knu~ (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 24-10-04 14:15

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Mac's svage punkt er vel nok, at det er meget få steder, man kan gå ind i
> en forretning, for at tage en iBook nærmere under behandling.
> I Randers fx, er det umuligt at købe en iBook - enten skal man til Århus,
> eller osse skal man bestille den på nettet.

har i ikke en Fredgaard/Fona?


--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Steen (24-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 24-10-04 21:59

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in news:bfms42-
sc.ln1@G5.reippuert.dk:

> har i ikke en Fredgaard/Fona?

Jo da, men sælger de Mac?

--
Steen
danmark = dk




Morten Reippuert Knu~ (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 25-10-04 07:56

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> > har i ikke en Fredgaard/Fona?

> Jo da, men sælger de Mac?

jada.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Steen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 25-10-04 09:12

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in news:9lku42-
pr.ln1@G5.reippuert.dk:

>> > har i ikke en Fredgaard/Fona?
>
>> Jo da, men sælger de Mac?
>
> jada.

Hmm. Jeg ringede til Fona, og beskeden var:
Fona-kæden forhandler generelt ikke Apple, der er dog nogle enkelte
butikker der sælger dem (Kolding, Århus, Ålborg, KBH og Odense).
Jeg synes stadig det er skidt, at man bestille en bærbar over nettet, man
ikke har haft mulighed for at holde i sine små fede fingre.

--
Steen
danmark = dk




Christian Bech (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 25-10-04 13:30

In article <Xns958D67BFA94D1newzpcdanmark@62.243.74.163>,
Steen <newz@pc.danmark> wrote:


> Hmm. Jeg ringede til Fona, og beskeden var:
> Fona-kæden forhandler generelt ikke Apple, der er dog nogle enkelte
> butikker der sælger dem (Kolding, Århus, Ålborg, KBH og Odense).

Deter nok mest de gamle Fredgaardbutikker, der kører videre med det.
Fona i Østergade og Ryesgade i Århus ligger inde med Mac'er.

Hvis man søger efter forhandlere i Randers på Apple.dk, så ligger du
alle i Århus, så du må afsted i rutebilen Officelines nye
Applecenter på Fredens Torv er måske et besøg værd.

Forhandlere i Århus:
<http://applefn.infonow.net/bin/findNow?LIST_LIST_KEY=s1-1098707140001213
4723&CLIENT_ID=APPLE_EUROPE>

Steen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 25-10-04 14:08

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in news:christian.bech-
90C94D.14302125102004@news.net.uni-c.dk:

> Officelines nye
> Applecenter på Fredens Torv er måske et besøg værd.
>
>

Det er nok den eneste vej, jeg står nemlig og vakler mellem en 12- og en
14-tommer skærm.
Eneste måde at vælge mellem de to størrelser skærme, er nok at se dem ved
siden af hinanden...

--
Steen
danmark = dk




Kaj Christiansen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Kaj Christiansen


Dato : 25-10-04 14:49

Steen <newz@pc.danmark> wrote:


> Det er nok den eneste vej, jeg står nemlig og vakler mellem en 12- og en
> 14-tommer skærm.
> Eneste måde at vælge mellem de to størrelser skærme, er nok at se dem ved
> siden af hinanden...

Så ring lige først, for at være sikker på at de har begge stående. Det
ville være ærgerligt med en spildt tur, hvis de kun har den en af dem
hjemme...

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Christian Bech (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 25-10-04 20:58

In article <1gm7yiw.uhiy921uboyp4N%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Steen <newz@pc.danmark> wrote:
>
>
> > Det er nok den eneste vej, jeg står nemlig og vakler mellem en 12- og en
> > 14-tommer skærm.
> > Eneste måde at vælge mellem de to størrelser skærme, er nok at se dem ved
> > siden af hinanden...
>
> Så ring lige først, for at være sikker på at de har begge stående. Det
> ville være ærgerligt med en spildt tur, hvis de kun har den en af dem
> hjemme...

Og hvis en ikke har dem begge, kan man jo undersøge om der er nogen af
de andre, der ligger ind med den anden model.

Henry Lerche Madsen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 25-10-04 14:59

Steen wrote:
> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in news:christian.bech-
> 90C94D.14302125102004@news.net.uni-c.dk:
>
>
>>Officelines nye
>>Applecenter på Fredens Torv er måske et besøg værd.
>>
>>
>
>
> Det er nok den eneste vej, jeg står nemlig og vakler mellem en 12- og en
> 14-tommer skærm.
> Eneste måde at vælge mellem de to størrelser skærme, er nok at se dem ved
> siden af hinanden...
>


Hej Steen!

Det er et generelt problem at købe Mac i provinsen, en del som bor i
Kbh. har den opfattelse at alle Fona sælger Mac og det er bestemt ikke
rigtigt. Fona har nu 9 butikker som dækker hele landet når det gælder
Mac. Disse butikkeer er blevet det som Apple kalder "Shop in Shop" altså
man har i disse butikker indrettet et hjørne eller et lokale hvor
Apple's produkter er placeret i samme interiør-stil som Apples egne
butikker.
Det er vist ikke alle 9 butikker som er færdige med at indrette dette....

Nok om det, hvis du køber en 12" og en 14" iBook så er det værd at
bemærke at de kører samme opløsning altså 1024x768. Der findes godt nok
et hack som kan få iBokken til at køre større opløsning, men hvis det
anvendes så kan der blive problemer med garantien.
Så hivs du ikke har nedsat syn, så ser jeg ingen grund til at vælge 14"
frem for 12"
Da en ny bærbar er en følgesvend gennem længere tid så ville jeg nok
tage en tur til Århus hvis jeg var dig og se på de nye iBook's

Steen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 25-10-04 15:22

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote in
news:417d06b4$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Da en ny bærbar er en følgesvend gennem længere tid så ville jeg nok
> tage en tur til Århus hvis jeg var dig og se på de nye iBook's

Tak for det.
Det er da nogle flinke mennesker, der huserer her i mac-gruppen - det var
da en positiv oplevelse.

Jeg har besluttet mig til en iBook, og da jeg allerede har en stationær pc
(ikke en mac), med en adsl opkobleng, så kræver det vel kun at jeg køber en
iBook med en medfølgende airport express, hvis iBook'en osse skal kunne
bruge adsl-linien...gør det ikke?

Når tiden tillader det, daffer jeg nok en tur til Århus, og sammenligner en
14tommer med en 12tommer.

Tak for hjælpen og de gode råd til alle.

--
Steen
danmark = dk




Christian Bech (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 25-10-04 21:16

In article <Xns958DA670887F1newzpcdanmark@62.243.74.163>,
Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Tak for det.
> Det er da nogle flinke mennesker, der huserer her i mac-gruppen - det var
> da en positiv oplevelse.

det er næsten det bedste ved at have en Mac. Fællesskabet er næsten det
samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og narkoen.

> Jeg har besluttet mig til en iBook, og da jeg allerede har en stationær pc
> (ikke en mac), med en adsl opkobleng, så kræver det vel kun at jeg køber en
> iBook med en medfølgende airport express, hvis iBook'en osse skal kunne
> bruge adsl-linien...gør det ikke?

Det kræver sådan set kun, at du stikker netkablet ind i siden på
iBooken. Hvis du er ude efter det trådløse, så kan der også findes
billigere alternativer end Express. Det vigtigere er, om du i forvejen
har en router med switch?

Henrik Münster (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-10-04 21:46

In article <christian.bech-473E8A.22160525102004@news.net.uni-c.dk>,
Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <Xns958DA670887F1newzpcdanmark@62.243.74.163>,
> Steen <newz@pc.danmark> wrote:
>
> > Tak for det.
> > Det er da nogle flinke mennesker, der huserer her i mac-gruppen -
> > det var da en positiv oplevelse.
>
> det er næsten det bedste ved at have en Mac. Fællesskabet er næsten
> det samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og
> narkoen.

Sikken noget vrøvl. Det har dem med Harley'erne da også.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Steen (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 25-10-04 22:27

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in
news:christian.bech-473E8A.22160525102004@news.net.uni-c.dk:

> det er næsten det bedste ved at have en Mac. Fællesskabet er næsten
> det samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og
> narkoen.


Er det nogle mailinglister, eller hvordan finder man frem til sådan et
fællesskab?
Jeg kunne forestille mig, jeg havde nogle begynderspørgsmål, når jeg nu får
bestilt en iBook.
Alle informationer om mac fællesskaber modtaget med kyshånd herfra


> Det kræver sådan set kun, at du stikker netkablet ind i siden på
> iBooken. Hvis du er ude efter det trådløse, så kan der også findes
> billigere alternativer end Express. Det vigtigere er, om du i forvejen
> har en router med switch?


Billigere end Express.....forklar forklar.
Jeg har ikke en router med switch - bare en ganske almindelig adsl-
opkobling til min stationære pc.
Jeg gik 'bare' ud fra, at den airport express Apple reklamerer med, var den
nemmeste måde at få en iBook trådløst på samme opkobling.

Sidste spørgsmål i denne omgang, så lover jeg at være offline i 24 timer:
Er en 12tommer iBook 'for lille' til email, internet og tekstbehandling?
Man sparer jo en smule, som man kan bruge på airport i stedet.

--
Steen
danmark = dk




Henrik Münster (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-10-04 23:39

In article <Xns958DEE9EF3F86newzpcdanmark@62.243.74.163>,
Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Er det nogle mailinglister, eller hvordan finder man frem til sådan et
> fællesskab?
> Jeg kunne forestille mig, jeg havde nogle begynderspørgsmål, når jeg nu får
> bestilt en iBook.
> Alle informationer om mac fællesskaber modtaget med kyshånd herfra

Der er da nyhedsgruppen, som du er i nu. Nyhedsgrupper er noget af det
bedste. De er åbne for alle, og bruger man et godt program (modsat
f.eks. en web-baseret service), er de hurtige og nemme at bruge. Dette
er den danske Mac-gruppe. Der er massevis af udenlandske grupper om
emner, der har med Mac at gøre. De er ofte specialiserede, da der er
mange flere deltagere og dermed mange flere indlæg dagligt, end der er
mulighed for i dette lille land. Derfor har man splittet dem op i emner
som f.eks. hardware, e-mail etc. Se i din udbyders liste over grupper.
Dit program har sikkert hentet den ned. De amerikanske grupper ligger
under comp.sys.mac.*.
En anden mulighed er debatfora. Alle hjemmesider har efterhånden
sådan et. Personligt er jeg ikke så vilde med dem, da de er om ikke
lukkede, så kræver de, at man går ind og læser dem. Og det tager jo tid.
Da der er mange fora, er antallet af deltager i hvert enkelt mindre, og
så er muligheden for at få hjælp til et problem også mindre. Der er jo
mindre sandsynlighed for, at der lige er en ekspert. Endelig er det
tungere at bruge, da de er web-baserede. Udviklingen går dog mod dem.
Mange nye internetbrugere kender ikke nyhedsgrupper. De bliver aldrig
promoveret af udbyderne af en eller anden grund. De to mest kendte
danske sider om Mac er <http://mediamac.dk> og <http://macnyt.dk>. Der
er naturligvis et hav af udenlandske hjemmesider om Mac, og de har også
debatfora, hvor man kan hente hjælp. Prøv at søge på Google.

> Billigere end Express.....forklar forklar.

Express er en trådløs basestation. Apple kalder teknologien for AirPort,
men i andre kredse er den kendt som wi-fi. Andre firmaer laver billigere
basestationer end Apple. Apples er til gengæld nemme at konfigurere (de
andre er nu heller ikke svære), og AirPort Express har stik til
USB-printer og til stereoanlæg eller højttalere med forstærker. Så kan
man printe trådløst til en almindelig printer og streame lyd trådløst
fra iTunes til sit stereoanlæg eller forstærkede højttalere. Det er ret
lækkert, at en bærbar computer er stå trådløs som muligt. Om du har brug
for det, er op til dig selv.

> Jeg har ikke en router med switch - bare en ganske almindelig adsl-
> opkobling til min stationære pc.
> Jeg gik 'bare' ud fra, at den airport express Apple reklamerer med,
> var den nemmeste måde at få en iBook trådløst på samme opkobling.

Trådløse opkoblinger følger næsten alle den samme standard. Det er
således ligegyldigt, hvilket mærke din basestation er. Men du skal
naturligvis have en trådløs basestation, der kan sende signaler til din
iBook. Og den skal på en eller anden måde kunne forbindes til din
internetforbindelse med en ledning.
Har du et simpelt kabelmodem, er der kun én ethernetport i det,
og man kan kun forbinde én computer. Har dit kabelmodem indbygger
router, er der flere porte, og du kan sætte din computer til den ene og
en AirPort Express base til en anden.
Hvis du kun har et simpelt kabelmodem, kan du ikke klare dig med
en AirPort Express base. Den har nemlig kun én ethernetport. Apples lidt
dyrere AirPort Extreme har to porte, så den kan du bruge. Du skal sætte
AirPort Extreme basen mellem dit kabelmodem og computeren. Den router så
forbindelsen dels til trådløse signaler og dels gennem ledningen til din
nuværende computer. Stort set alle andre basestationer kan dette, så du
kan gøre det billigere end ved at købe Apples udstyr.
AirPort Express basen er lidt speciel. Den er lille og fiks,
hvilket ofte er en fordel. Man kan tage den med på hotelværelser og den
slags. Den har som sagt stik til USB-printer samt lydudgang. Det er der
vist ikke andre, der har. Og den er ikke så dyr. Til gengæld har den
altså kun én ethernetport, og den skal du jo bruge til indgang for
internettet. Og så mangler du et sted at slutte din pc til.
Du kan også købe en løs router og sætte den mellem kabelmodemmet
og Express-basen, hvis du har brug for de stik til printer og lyd, der
er i AirPort Express. Der er mange muligheder, når man laver netværk, og
andre ved sikkert mere end jeg om den slags. Det billigste vil nok være
at købe en trådløs base med indbygget router af et andet mærke end Apple.

> Sidste spørgsmål i denne omgang, så lover jeg at være offline i 24
> timer: Er en 12tommer iBook 'for lille' til email, internet og
> tekstbehandling? Man sparer jo en smule, som man kan bruge på airport
> i stedet.

Bestemt ikke, hvis du ikke har dårligt syn og specielle behov for en
stor skærm. Opløsningen er den samme på de to iBook, så der er ikke mere
med, hvis man vælger en 14". Vi har en 14" iBook, og sammenligner man,
så er tingene på skærmen faktisk ret store. De samme ting er noget
mindre på min 15" PowerBook og min mors 17" iMac, fordi opløsningerne på
disse skærme er betydeligt større end på iBooks skærm. Jeg vil derfor
tro, at tingene er omtrent lige så store på en 12" iBook som på de to
andre, jeg nævner. Der er bare lidt mindre med, da skærmen er lille. Det
er jo et spørgsmål om, hvor mange pixels der er pr. cm skærm. Jeg har
kun hørt godt om skærmen på 12" iBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-10-04 13:55

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Du kan også købe en løs router og sætte den mellem kabelmodemmet
> og Express-basen, hvis du har brug for de stik til printer og lyd, der
> er i AirPort Express.

Det vil være fjollet, Expressen har indbygget router - man skal bare
have en switch/hub som mnan kan plugge Express, modem og stationær
computer på.
--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Henrik Münster (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 26-10-04 22:55

In article <v1u152-ho.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:
>
> > Du kan også købe en løs router og sætte den mellem kabelmodemmet
> > og Express-basen, hvis du har brug for de stik til printer og lyd, der
> > er i AirPort Express.
>
> Det vil være fjollet, Expressen har indbygget router - man skal bare
> have en switch/hub som mnan kan plugge Express, modem og stationær
> computer på.

Nå ja. Jeg tænkte, at de forskellige stik skulle sidde i routeren, som
så routede til de forskellige computere. Men du har selvfølgelig ret i,
at AirPort Express router mellem det kablede og det trådløse netværk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Morten Reippuert Knu~ (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-10-04 01:07

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> Nå ja. Jeg tænkte, at de forskellige stik skulle sidde i routeren, som
> så routede til de forskellige computere. Men du har selvfølgelig ret i,
> at AirPort Express router mellem det kablede og det trådløse netværk.

Den kan også router mellem to kablede net - internet og lokalnet
(omfatter såvel trådløse som kablede klienter)

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Christian Bech (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 26-10-04 08:30

In article <Xns958DEE9EF3F86newzpcdanmark@62.243.74.163>,
Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote in
> news:christian.bech-473E8A.22160525102004@news.net.uni-c.dk:
>
> > det er næsten det bedste ved at have en Mac. Fællesskabet er næsten
> > det samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og
> > narkoen.
>
>
> Er det nogle mailinglister, eller hvordan finder man frem til sådan et
> fællesskab?
>
> Jeg kunne forestille mig, jeg havde nogle begynderspørgsmål, når jeg nu får
> bestilt en iBook.

Du er meget velkommen her. Min erfaring siger mig, at det er i denne
gruppe, man får den bedste hjælp.

En anden mulighed er brugergrupper. Vores lokale (jeg bor i Århus)
hedder MacØstjylland. Jeg har dog aldrig brugt den, så jeg ved ikke om
den er noget værd. MacBruger på Sjælland er den største og mest aktive.

> > Det kræver sådan set kun, at du stikker netkablet ind i siden på
> > iBooken. Hvis du er ude efter det trådløse, så kan der også findes
> > billigere alternativer end Express. Det vigtigere er, om du i forvejen
> > har en router med switch?
>
>
> Billigere end Express.....forklar forklar.

Henrik har allerede givet et bedre svar end jeg kan, men pointen er, at
Apple ikke er de billigste på det marked. Jeg har ikke selv trådløst
hjemme, men andre i gruppen kan give dig råd om de bedste mærker til den
bedste pris.

> Jeg har ikke en router med switch - bare en ganske almindelig adsl-
> opkobling til min stationære pc.
> Jeg gik 'bare' ud fra, at den airport express Apple reklamerer med, var den
> nemmeste måde at få en iBook trådløst på samme opkobling.

Det er det sikkert også, men Express skal jo have netadgang et eller
andet sted fra, så den nupper kablet fra opkoblingen. Medmindre der er
flere udgange, skal du altså have din pc på på en anden måde. En
mulighed kunne være at investere i et trådløst netkort til pc'en. Et
PCI-kort koster ikke det store.

> Sidste spørgsmål i denne omgang, så lover jeg at være offline i 24 timer:

Spørg endelig løs. Vi elsker at blære os med det vi ved. Og vi er altid
glade for at få en ny ind i flokken.

> Er en 12tommer iBook 'for lille' til email, internet og tekstbehandling?
> Man sparer jo en smule, som man kan bruge på airport i stedet.

Nej. jeg har haft 12" i halvandet år og vil ikke skifte op i
skærmstørrelse. For mig betyder det en del, at maskinen er handy.

Morten Reippuert Knu~ (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 25-10-04 23:49

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Er det nogle mailinglister, eller hvordan finder man frem til sådan et
> fællesskab?

fælleskabet hedder i vid udstrækning dk.edb.mac.

> Jeg kunne forestille mig, jeg havde nogle begynderspørgsmål, når jeg nu får
> bestilt en iBook.
> Alle informationer om mac fællesskaber modtaget med kyshånd herfra

> Jeg har ikke en router med switch - bare en ganske almindelig adsl-
> opkobling til min stationære pc.
> Jeg gik 'bare' ud fra, at den airport express Apple reklamerer med, var den
> nemmeste måde at få en iBook trådløst på samme opkobling.

du skal have mere end én IP adresse eller en router for at du kan have
to maskiner på samtidig. (expressen og mange andre aceesspoints
indeholder router)

> Sidste spørgsmål i denne omgang, så lover jeg at være offline i 24 timer:
> Er en 12tommer iBook 'for lille' til email, internet og tekstbehandling?

nej, men dens skærm kan være for lille til dine øjne. opløsningen
(indholdet) af 12 og 14 tommer udgaverne er den samme.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Terje Rydland (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 26-10-04 10:26

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> Steen <newz@pc.danmark> wrote:
>
> > Er det nogle mailinglister, eller hvordan finder man frem til sådan et
> > fællesskab?
>
> fælleskabet hedder i vid udstrækning dk.edb.mac.

Vi er ikke så vanskelige i

no.it.os.mac.diverse

heller. Dansk forstår vi også :)

Terje

Jens Rasmussen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Jens Rasmussen


Dato : 26-10-04 09:00

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Fællesskabet er næsten det
> samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og narkoen.

Ja, hvor får man fat i våben og narko i Mac-miljøet?

- En skuffet Harley-switcher.


Michael Petersen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Michael Petersen


Dato : 26-10-04 14:41

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <Xns958DA670887F1newzpcdanmark@62.243.74.163>,
> Steen <newz@pc.danmark> wrote:
>
> > Tak for det.
> > Det er da nogle flinke mennesker, der huserer her i mac-gruppen - det var
> > da en positiv oplevelse.
>
> det er næsten det bedste ved at have en Mac. Fællesskabet er næsten det
> samme som at køre Harley - bortset fra lædervestene, våbnene og narkoen.
>
Det er noget vrøvl - jeg har da tidligere købt både våben og narko af
mac-mennesker. Eksempelvis får jeg abstinenser hvis jeg ikke ser min Mac
i mere end 24 timer og derfor blev jeg nødt til at købe en bærbar. Jeg
har også en gammel LC stående som jeg har banket en mus med der ikke var
helt død i fælden. Jeg har gemt den (altså LC'en) hvis jeg skal slå min
kæreste ihjel for nu er der jo alligevel blod på...

Morten Reippuert Knu~ (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 25-10-04 23:45

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Jeg har besluttet mig til en iBook, og da jeg allerede har en stationær pc
> (ikke en mac), med en adsl opkobleng, så kræver det vel kun at jeg køber en
> iBook med en medfølgende airport express, hvis iBook'en osse skal kunne
> bruge adsl-linien...gør det ikke?

nej, den kan sagtens nøjes med et kabel i røven (såfremt du har en
router eller får flere DHCP adresser fra din udbyder)

en ordinært linksys accesspoint til den halve pris af Expressen kan
iøvrigt osse fint bruges.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Morten Reippuert Knu~ (25-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 25-10-04 23:43

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Nok om det, hvis du køber en 12" og en 14" iBook så er det værd at
> bemærke at de kører samme opløsning altså 1024x768. Der findes godt nok
> et hack som kan få iBokken til at køre større opløsning

nej, nej Henry. hacket kan få ibook'en til at køre større opløsninig
på en EKSTERN skærm. såvel 12" som 14" kan kun vise 1024*768 på den
indbyggede skærm.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Henry Lerche Madsen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-10-04 15:33

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:
>
>
>>Nok om det, hvis du køber en 12" og en 14" iBook så er det værd at
>>bemærke at de kører samme opløsning altså 1024x768. Der findes godt nok
>>et hack som kan få iBokken til at køre større opløsning
>
>
> nej, nej Henry. hacket kan få ibook'en til at køre større opløsninig
> på en EKSTERN skærm. såvel 12" som 14" kan kun vise 1024*768 på den
> indbyggede skærm.
>
Ok, jamen så ser jeg da slet ingen grund til at vælge 14" iBook frem for
14" medmindre man har nedsat syn !

Martin Ammentorp (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 27-10-04 16:21

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> Ok, jamen så ser jeg da slet ingen grund til at vælge 14" iBook frem for
> 14" medmindre man har nedsat syn !

Det kommer med alderen! (ligesom nedsat hørelse)

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Steen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 27-10-04 16:43

martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote in
news:1gmbs6p.fk563nr08vbjN%martin@xyzammentorp.org:

> Det kommer med alderen! (ligesom nedsat hørelse)

Lissom noget andet - der bliver 'for nedadgående' med alderen.

Jeg tror jeg napper mig en 12-tommer, lidt lettere at flytte rundt på...og
alderen trykker ikke - endnu

Nogen der kender batteri-tiden på en 12-tommer...altså hvor længe man kan
køre uden opladning?

--
Steen
danmark = dk




Henry Lerche Madsen (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Henry Lerche Madsen


Dato : 27-10-04 20:50

Steen wrote:
> martin@xyzammentorp.org (Martin Ammentorp) wrote in
> news:1gmbs6p.fk563nr08vbjN%martin@xyzammentorp.org:
>
>
>>Det kommer med alderen! (ligesom nedsat hørelse)
>
>
> Lissom noget andet - der bliver 'for nedadgående' med alderen.
>
> Jeg tror jeg napper mig en 12-tommer, lidt lettere at flytte rundt på...og
> alderen trykker ikke - endnu
>
> Nogen der kender batteri-tiden på en 12-tommer...altså hvor længe man kan
> køre uden opladning?
>
Jeg ved ikke med de seneste iBooks men da de første G4 iBooks kom, så
var den faktiske tid over 5 timer, hvis man skruer lidt ned for "back light"

Morten Reippuert Knu~ (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-10-04 19:22

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Nogen der kender batteri-tiden på en 12-tommer...altså hvor længe man kan
> køre uden opladning?

mindre tid end 14"'eren som har et motherfuckbatteri, hvilket osse er
grunden til den vejer hele 900g mere.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Steen (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 29-10-04 13:15

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in news:tj5552-
qu.ln1@G5.reippuert.dk:

> mindre tid end 14"'eren som har et motherfuckbatteri, hvilket osse er
> grunden til den vejer hele 900g mere.

Hvis 12tommer udgaven klarer 4-5 timer, hvad klarer 14tommer udgaven så?

--
Steen
danmark = dk




Henrik Lindskou (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Lindskou


Dato : 29-10-04 20:26

Steen wrote:

> Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote in news:tj5552-
> qu.ln1@G5.reippuert.dk:
>
>
>>mindre tid end 14"'eren som har et motherfuckbatteri, hvilket osse er
>>grunden til den vejer hele 900g mere.
>
>
> Hvis 12tommer udgaven klarer 4-5 timer, hvad klarer 14tommer udgaven så?
>

Det samme ca. 5 timer med lav lysstyrke, moderat brug dvs. ikke video.

G4 14" 933Mhz med det hele. næsten 1 år gammel og den holder stadig ca 5
timer, maskinen er blevet brugt dagligt. Jeg har dog stortset altid
ventet med at lade til den behøvede det, for så at lade den helt op, det
er et princip jeg har med alle mine batteri drevne ting og jeg har
aldrig haft problemer med dem (batteriet). Jeg ved godt at de nyere
batterier skulle være ligeglade med om man lader helt op eller ej, men
det er en vane og det skade bestemt ikke

--

Mvh

Henrik Lindskou

Martin Ammentorp (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 29-10-04 22:46

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har dog stortset altid
> ventet med at lade til den behøvede det,

klogt: Så vidt jeg ved, er det antallet af opladninger der afgør et
batteris (af de nye) levetid. Men levetiden er jo altid max ca 3 år.

Min iBook G4 1.2 fra april bruges også dagligt, og lades op hver aften -
så er det fladt efter en hel dags brug. Den holder fra 4,5 til 5,5/6
timer afhængig af brug: BT + Airport bruger jo noget. Desuden bruger jeg
en Wacom tablet, som trækker strøm fra usb'en (altså iBook'en).
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Morten Reippuert Knu~ (29-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 29-10-04 20:23

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> > mindre tid end 14"'eren som har et motherfuckbatteri, hvilket osse er
> > grunden til den vejer hele 900g mere.

> Hvis 12tommer udgaven klarer 4-5 timer, hvad klarer 14tommer udgaven så?

iflg Apple ca 6 timer, ganskle som de gamle damestasker.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

René Frej Nielsen (28-10-2004)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 28-10-04 17:49

Steen <newz@pc.danmark> wrote:

> Nogen der kender batteri-tiden på en 12-tommer...altså hvor længe man kan
> køre uden opladning?

Min 12" G4 1 GHz kan køre op mod 6 timer med processoren på laveste
blus og skærmen skruet godt ned. Det er helt perfekt til at skrive om
aftenen, hvor der ikke behøves meget lys på skærmen.

Ellers kan du nok regne med mindst 3-4 timer med ret intensivt brug.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT

Morten Reippuert Knu~ (27-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-10-04 19:21

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> > nej, nej Henry. hacket kan få ibook'en til at køre større opløsninig
> > på en EKSTERN skærm. såvel 12" som 14" kan kun vise 1024*768 på den
> > indbyggede skærm.
> >
> Ok, jamen så ser jeg da slet ingen grund til at vælge 14" iBook frem for
> 14" medmindre man har nedsat syn !

se det er logik jeg kan forstå.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Hanne Hertzog (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 26-10-04 13:13

terjery@idi.ntnu.no (terje rydland) writes:
>
>Vi er ikke så vanskelige i
>
>no.it.os.mac.diverse
>
>heller. Dansk forstår vi også :)
>
>Terje

Det kan du sagtens prale med. men kom med en adresse der fungerer
Og så kan jeg jo prale med at vi er rigtig flinke i Macbruger:

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark

hilsen Hanne




Terje Rydland (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 26-10-04 14:03

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> terjery@idi.ntnu.no (terje rydland) writes:
> >
> >Vi er ikke så vanskelige i
> >
> >no.it.os.mac.diverse
> >
> >heller. Dansk forstår vi også :)
> >
> >Terje
>
> Det kan du sagtens prale med. men kom med en adresse der fungerer

Det er en news-gruppe, ikke en web-adresse.

Terje

Hanne Hertzog (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 26-10-04 20:13

terjery@idi.ntnu.no (terje rydland) writes:
>
>Det er en news-gruppe, ikke en web-adresse.
>
>Terje

Tak, det tænkte jeg ikke på. Jeg er på her igennem First Class
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark




Morten Reippuert Knu~ (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-10-04 23:48

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Tak, det tænkte jeg ikke på. Jeg er på her igennem First Class

glimrende grund til at oveveje at komme rigtigt på newsnet.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Christian Bech (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 01-11-04 13:22

In article <hq0352-oc.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
>
> > Tak, det tænkte jeg ikke på. Jeg er på her igennem First Class
>
> glimrende grund til at oveveje at komme rigtigt på newsnet.

Ja, er det ikke ved at være på tide at vi mobber Hanne med FC igen?

Morten Reippuert Knu~ (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 01-11-04 22:30

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> > > Tak, det t?nkte jeg ikke p?. Jeg er p? her igennem First Class
> >
> > glimrende grund til at oveveje at komme rigtigt p? newsnet.

> Ja, er det ikke ved at v?re p? tide at vi mobber Hanne med FC igen?

jo

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Steen (26-10-2004)
Kommentar
Fra : Steen


Dato : 26-10-04 23:12

Mange tak for alle de gode og brugbare svar.
Jeg glæder mig til at få mig en 12tommer iBook, og komme videre med
projektet.

Fedt med den venlige modtagelse...tak for det

--
Steen
danmark = dk




Hanne Hertzog (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 01-11-04 17:38

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:
>In article <hq0352-oc.ln1@G5.reippuert.dk>,
> Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:
>
>> Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:
>>
>> > Tak, det tænkte jeg ikke på. Jeg er på her igennem First Class
>>
>> glimrende grund til at oveveje at komme rigtigt på newsnet.
>
>Ja, er det ikke ved at være på tide at vi mobber Hanne med FC igen?

Det er da OK Jeg har såmen tænkt på at nu, hvor jeg-endelig- er begyndt
at bruge OSX som mit daglige styresystem, så kunne det godt være jeg
skulle prøve MacSouppen igen. Jeg skulle jo nødig ha' jer til at sige, at
jeg er gammel og affældig

Men jeg skal først have Mail til at fungere, hvilket jeg ikke kan få
til
Der er timeout på port 25.
Jeg har ringet til Apple support, men de sagde at det var min udbyder TDC,
der skal åbne porten. OK, med møje og besvær finder jeg et telefonnr, jeg
kan ringe til hos TDC. Damen fortæller mig, at det skal jeg anmode om
skriftligt fra deres hjemmeside.

Da jeg siger at det kan jeg ikke finde ud af, lover hun at sende mig en
mail om hvordan. Det gør hun også og jeg gør fuldstændig, som der står i
mailen. (Man skal tilmelde sig med ID og password og f.. og hans
pumpestok, jeg bliver så drønirriteret over sådan noget)

Nå, men det gør jeg så.. Jeg prøver 3 gange og hver gang siger den,- vent
et øjeblik. Hvilket jeg gør ca. en halv times tid. Uden resultat

Jeg sender mailen tilbage og siger at det ikke fungerer. Intet svar, det
er en uge siden


Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark




Kaj Christiansen (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Kaj Christiansen


Dato : 01-11-04 21:19

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Nå, men det gør jeg så.. Jeg prøver 3 gange og hver gang siger den,- vent
> et øjeblik. Hvilket jeg gør ca. en halv times tid. Uden resultat


Er det på deres hjemmeside at du bliver hængende?
Nu kender jeg ikke personligt TDC, men jeg har hørt om andre der havde
et lignende problem med TDC's hjemmeside og Safari: At den siger vent et
øjeblik, og så kommer man ikke videre.
De løste problemet ved at bruge Firefox i stedet for Safari.

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Christian Bech (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 01-11-04 22:51

In article <fc.0073fb6b0689fa793b9aca0084eb15d0.689fd6d@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:

> >Ja, er det ikke ved at være på tide at vi mobber Hanne med FC igen?
>
> Det er da OK Jeg har såmen tænkt på at nu, hvor jeg-endelig- er begyndt
> at bruge OSX som mit daglige styresystem, så kunne det godt være jeg
> skulle prøve MacSouppen igen. Jeg skulle jo nødig ha' jer til at sige, at
> jeg er gammel og affældig

Det kunne jeg da aldrig finde på

> Men jeg skal først have Mail til at fungere, hvilket jeg ikke kan få
> til
> Der er timeout på port 25.
> Jeg har ringet til Apple support, men de sagde at det var min udbyder TDC,
> der skal åbne porten. OK, med møje og besvær finder jeg et telefonnr, jeg
> kan ringe til hos TDC. Damen fortæller mig, at det skal jeg anmode om
> skriftligt fra deres hjemmeside.

TDC har lukket port 25, så det er sådan set korrekt nok det der sker.
Men port 25 er smtp. Det burde kun være afsendelse af post, der bliver
ramt så.

> Da jeg siger at det kan jeg ikke finde ud af, lover hun at sende mig en
> mail om hvordan. Det gør hun også og jeg gør fuldstændig, som der står i
> mailen. (Man skal tilmelde sig med ID og password og f.. og hans
> pumpestok, jeg bliver så drønirriteret over sådan noget)
>
> Nå, men det gør jeg så.. Jeg prøver 3 gange og hver gang siger den,- vent
> et øjeblik. Hvilket jeg gør ca. en halv times tid. Uden resultat
>
> Jeg sender mailen tilbage og siger at det ikke fungerer. Intet svar, det
> er en uge siden

Jeg har desværre ikke nogen løsning. Du har selvfølgelig dobbeltchecket
alt med brugernavne og passwords. Er det forresten TDC-konti, du checker?

Frank E. N. Stein (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 01-11-04 23:13

On Mon, 01 Nov 2004 22:50:57 +0100, Christian Bech wrote:

>> Men jeg skal først have Mail til at fungere, hvilket jeg ikke kan få
>> til
>> Der er timeout på port 25.
>> Jeg har ringet til Apple support, men de sagde at det var min udbyder TDC,
>> der skal åbne porten. OK, med møje og besvær finder jeg et telefonnr, jeg
>> kan ringe til hos TDC. Damen fortæller mig, at det skal jeg anmode om
>> skriftligt fra deres hjemmeside.
>
> TDC har lukket port 25, så det er sådan set korrekt nok det der sker.
> Men port 25 er smtp. Det burde kun være afsendelse af post, der bliver
> ramt så.

Man skal bare bruge TDC's mailserver til udgående post, så er man fri
for at tænke på porte.

--
MVH
osv...



Christian Bech (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 01-11-04 23:30

In article <pan.2004.11.01.22.13.06.150399@mail.invalid>,
"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> wrote:

> > TDC har lukket port 25, så det er sådan set korrekt nok det der sker.
> > Men port 25 er smtp. Det burde kun være afsendelse af post, der bliver
> > ramt så.
>
> Man skal bare bruge TDC's mailserver til udgående post, så er man fri
> for at tænke på porte.

Det er vist også det, jeg selv gør: smtp.mail.dk, men det er vist ikke
det, der er Hannes problem.

Morten Reippuert Knu~ (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-11-04 00:50

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> > Man skal bare bruge TDC's mailserver til udg?ende post, s? er man fri
> > for at t?nke p? porte.

> Det er vist ogs? det, jeg selv g?r: smtp.mail.dk, men det er vist ikke
> det, der er Hannes problem.

jeg mener at mail.app tjekker om såvel imap/pop/mapai OG smtp
informationer er valide når man sætter en konto op. Hvis hanne har
indtastet den smtp hun har i forbindelse med sit mailhotel vil hun få
en timeout.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Hanne Hertzog (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 01-11-04 23:05

kajc@ofir.dk (kaj christiansen) writes:
>
>> Nå, men det gør jeg så.. Jeg prøver 3 gange og hver gang siger den,-
>vent
>> et øjeblik. Hvilket jeg gør ca. en halv times tid. Uden resultat
>
>
>Er det på deres hjemmeside at du bliver hængende?
>Nu kender jeg ikke personligt TDC, men jeg har hørt om andre der havde
>et lignende problem med TDC's hjemmeside og Safari: At den siger vent et
>øjeblik, og så kommer man ikke videre.
>De løste problemet ved at bruge Firefox i stedet for Safari.
>
>mvh.
>Kaj.
Tak for dit svar. Jeg har selv haft samme tanke, at jeg ville prøve med
Explorer, der er den eneste alternative browser jeg har, da den var med
computeren. De er jo så forlovede med Microsoft hos TDC.
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark




Christian Bech (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 01-11-04 23:28

In article <fc.0073fb6b068a2ec03b9aca0084eb15d0.68a2eeb@net.dialog.dk>,
"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote:


> Tak for dit svar. Jeg har selv haft samme tanke, at jeg ville prøve med
> Explorer, der er den eneste alternative browser jeg har, da den var med
> computeren. De er jo så forlovede med Microsoft hos TDC.

Ahh, nu forstår jeg, det problem havde jeg også, da jeg skulle have
lavet noget webmail-stads. Safari dutter ikke hos TDC. Jeg tror nok min
løsning var at bruge Windows.

Flemming Mahler Lars~ (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Flemming Mahler Lars~


Dato : 02-11-04 07:49

Christian Bech wrote:
>
> Ahh, nu forstår jeg, det problem havde jeg også, da jeg skulle have
> lavet noget webmail-stads. Safari dutter ikke hos TDC. Jeg tror nok min
> løsning var at bruge Windows.

Nu er jeg foreløbigt kun gæst her i gruppen, ikke mac bruger, men os,
der (teknisk) laver tdc.dk og tdconline.dk, gør faktisk en dyd ud af at
lave websites, der overholder webstandarder:

tdconline.dk er Valid HTML 4.01
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//tdconline.dk/

og CSS filerne er også valide.
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//tdconline.dk/


Hvis der er nogle konkrete, generende problemer, må du meget gerne smide
mig en mail med en URL + beskrivelse, så kigger vi på det.

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 (339)94634
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC.

Christian Bech (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 02-11-04 14:20

In article <41872de9$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Flemming Mahler Larsen <mahler@tdconline.dk> wrote:

> Christian Bech wrote:
> >
> > Ahh, nu forstår jeg, det problem havde jeg også, da jeg skulle have
> > lavet noget webmail-stads. Safari dutter ikke hos TDC. Jeg tror nok min
> > løsning var at bruge Windows.
>
> Nu er jeg foreløbigt kun gæst her i gruppen, ikke mac bruger, men os,
> der (teknisk) laver tdc.dk og tdconline.dk, gør faktisk en dyd ud af at
> lave websites, der overholder webstandarder:


Du er meget velkommen - dejligt at I gider respondere.

> tdconline.dk er Valid HTML 4.01
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//tdconline.dk/
>
> og CSS filerne er også valide.
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3
> A//tdconline.dk/
>
>
> Hvis der er nogle konkrete, generende problemer, må du meget gerne smide
> mig en mail med en URL + beskrivelse, så kigger vi på det.

URl'en må være
https://registrering.tdconline.dk/eservice/webmailSelectOK.do;jsessionid=
7ED43CEC09D4AF15AEADC4F563E8D206

Når jeg skal oprette nyt login taster jeg alle oplysninger ind når den
så skal registrere, står Vent et øjeblik bjælken og kører i en
uendelighed. Testet under OS X 10.3.5 i Safari. Men det virker i Mozilla
Firefox, så evt. kan I henvise folk til den.

Hanne Hertzog (01-11-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 01-11-04 23:09

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> writes:
>
>Jeg har desværre ikke nogen løsning. Du har selvfølgelig dobbeltchecket
>alt med brugernavne og passwords. Er det forresten TDC-konti, du checker?

Ja, alt er tjekket 50 gange. Jeg har ingen mailkonto hos TDC. Men ADSL, da
de er de eneste udbyder her ude, hvor kragerne har madpakke med, uden for
Fårevejle i Oddsherred.
En ven har lige sendt et link fra Mediamac, hvor der har været andre med
samme problem, men det løste ikke mit
Hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark




Morten Reippuert Knu~ (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 02-11-04 00:32

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> >Jeg har desværre ikke nogen løsning. Du har selvfølgelig dobbeltchecket
> >alt med brugernavne og passwords. Er det forresten TDC-konti, du checker?

> Ja, alt er tjekket 50 gange. Jeg har ingen mailkonto hos TDC.

Derfor kan (og skal) du alligevel bruge deres smtp til at sende fra,
jeg tvivler på at du kan hitte ud af at sætte sendmail op så du kan
slippe gennem TDC's port 25 spærring.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+80GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Thorbjoern Ravn Ande~ (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 02-11-04 09:45

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:

> Derfor kan (og skal) du alligevel bruge deres smtp til at sende fra,
> jeg tvivler på at du kan hitte ud af at sætte sendmail op så du kan
> slippe gennem TDC's port 25 spærring.

Det er jo også "de andres" sendmail der skal flyttes fra port 25.

Sitter man hos TDC skal man bruge deres egen smtp-server. Det er lidt
irriterernde på en bærbar.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Hanne Hertzog (02-11-2004)
Kommentar
Fra : Hanne Hertzog


Dato : 02-11-04 01:12

Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> writes:
>
>> >Jeg har desværre ikke nogen løsning. Du har selvfølgelig
>dobbeltchecket
>> >alt med brugernavne og passwords. Er det forresten TDC-konti, du
>checker?
>
>> Ja, alt er tjekket 50 gange. Jeg har ingen mailkonto hos TDC.
>
>Derfor kan (og skal) du alligevel bruge deres smtp til at sende fra,
>jeg tvivler på at du kan hitte ud af at sætte sendmail op så du kan
>slippe gennem TDC's port 25 spærring.
>
>--
Selvfølgelig kan jeg ikke det. Jeg har heller ikke tænkt at prøve
Jeg prøver at bruge TDC udgående server.
hilsen Hanne

WWW.macbruger.dk
____________________
Største og ældste forening
for MacBrugere i Danmark




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste