DVD brænder ekstern - råd
Fra : Peter Ursin

Dato : 22-10-04 21:41

Hej,
Jeg står og skal købe mig en ekstern dvd-brænder.
Er der noget der virker bedre med Mac en andet.
Jeg har specifikt kig på et LaCie D2 DVD+/-RW Double Layer til 1561,- på
edbpriser.dk.

Går jeg helt galt i byen med dette drev?
Jeg har en lille smule problemer med at forstå skrivehastigheden,
skriver det dvd-skiver med 16x eller er det kun 4x ?

På forhånd tak for hjælpen.

mvh
Peter Ursin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-10-04 22:19

Hej Peter

Peter Ursin wrote:
> Jeg står og skal købe mig en ekstern dvd-brænder.
> Er der noget der virker bedre med Mac en andet.
> Jeg har specifikt kig på et LaCie D2 DVD+/-RW Double Layer til 1561,- på
> edbpriser.dk.

Det kan siges meget kort... Køb! Du får den ikke bedre i priwklassen
under 2500kr.! Det er og bliver en af markedets bedste. Jeg køber selv
kun LaCie i eksterne enheder, om det er SCSI eller FW...

> Går jeg helt galt i byen med dette drev?
> Jeg har en lille smule problemer med at forstå skrivehastigheden,
> skriver det dvd-skiver med 16x eller er det kun 4x ?

Jeg kan heller ikke rigtig gennemskue det. Men teknisk set vil det altid
være bedst at skrive med så lav en hastighed som muligt, da det giver
færre fejl.

Det eneste reelle alternativ til den LaCie er en NEC 2500A External FW
Drive, men den er dyrere uden at være bedre.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-04 08:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det kan siges meget kort... Køb! Du får den ikke bedre i priwklassen
> under 2500kr.! Det er og bliver en af markedets bedste. Jeg køber selv
> kun LaCie i eksterne enheder, om det er SCSI eller FW...

hvis man er glad for deres kabinetter og deres SW bundle, er LaCie da
udemærket, men de drev de stopper i er nøjagtig mage til de drev du
køber hos den lokale mac/pc forhandler.

> Det eneste reelle alternativ til den LaCie er en NEC 2500A External FW
> Drive, men den er dyrere uden at være bedre.

vrøvl. Et hvilket som helst 5.25" FW kabiet og en standart DVD brænder er
osse et alternativ - det kan bringe omkostninerne ned på 1000kr.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-10-04 23:10

Peter Ursin wrote:
> [...]
> Jeg har en lille smule problemer med at forstå skrivehastigheden,
> skriver det dvd-skiver med 16x eller er det kun 4x ?

Hvá med denne her: LaCie DVD 16x Brænder Dual Layer i Porsche Design set
på officeline.dk -> ugens tilbud, til 1199,- inc moms.

er det ikke det samme drev ? i såfald et godt tilbud !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Peter Ursin

Dato : 23-10-04 00:37

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Hvá med denne her: LaCie DVD 16x Brænder Dual Layer i Porsche Design set
> på officeline.dk -> ugens tilbud, til 1199,- inc moms.
>
> er det ikke det samme drev ? i såfald et godt tilbud !

Umiddelbart ser det ud til at de er identiske pånær designet og en USB
2.0 tilslutningsmulighed. Virker faktisk som en god pris, mon ikke jeg
skulle smutte forbi Officeline i morgen formiddag. Tak for tippet.

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-04 08:40

Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:
> Hej,
> Jeg står og skal købe mig en ekstern dvd-brænder.
> Er der noget der virker bedre med Mac en andet.

ja og nej. Det er ikke alle drev der duer med Apples SW (ingen
eksterne duer med iDVD!) Alle drev duer med Toast (buyware). HVis du
skal bruge drevet med eks Retrospect skal du tjekke Dantz database.

> Jeg har spcifikt kig på et LaCie D2 DVD+/-RW Double Layer til 1561,- på
> edbpriser.dk.

Doublelayer duer ikke med Apples SW. resten af brænderens funktioner gør.

> Går jeg helt galt i byen med dette drev?

sikkert ikke.

Følger der SW med til lacie dimsen (vel og mærke SW du skal bruge, eks
Crafty)? Hvis ikke kan du lige så vel købe en NEC 25xxA eller Pioner
107/108 i løs vægt og et vilkårligt 3.5" firewire kabinet. Det bør
kunne anskaffes for ca 1000kr inkl. moms.
LaCie produktet er blot deres eget et FW kabinet, et standart drev og
et SW bundle.

> Jeg har en lille smule problemer med at forstå skrivehastigheden,
> skriver det dvd-skiver med 16x eller er det kun 4x ?

Et svar kræver at du skriver specs, da jeg ikke gider finde dem selv.

Fra : Peter Ursin

Dato : 25-10-04 14:01

"Morten Reippuert Knudsen" <nospam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Et svar kræver at du skriver specs, da jeg ikke gider finde dem selv.

Der står følgende i specifikationerne:
DVD±RW (dual layer) 2 MB / 130 ms (CD) / 140 ms (DVD) / 40x (CD) / 12x (DVD)
(R) / 32x (CD) / 16x (DVD-R) / 16x (DVD+R) / 4x (DVD+R DL) (W) / 24x (CD) /
4x (DVD-R) / 4x (DVD+R) (RW) / 1

Hvad skal man da antage er max skrivehastighed på dvd-r skiver?

mvh
Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-10-04 23:53

> [...]
> 4x (DVD-R) / 4x (DVD+R) (RW) / 1

> Hvad skal man da antage er max skrivehastighed p? dvd-r skiver?

16x på DVD-R og DVD+R

4x på DVD+R DL (dual-layer)

4x på DVD+RW og DVD-RW

32x på CD-R

24x på CD-RW

(vil jeg tro)

Fra : Peter Ursin

Dato : 26-10-04 07:34

Så er drevet købt, og det kan søreme brænde i 16x hastighed, hvis man ellers
kan finde 16x dvd'erne.
Fungerer perfekt med Toast, som selv opdager drevet når det er tilsluttet.

Eneste problem er at LaCie softwaren som skulle installere
brænder-understøttelse i inder,iPhoto,iTunes etc. ikke vil installere. Der
kommer bare en fejl til slut: "der var en fejl under installering. Prøv at
installere igen". Sådan bliver det ved. Er der nogen med LaCie drev der har
været ude for noget lignende, og løst problemet?

mvh
Peter Ursin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-10-04 14:03

Peter Ursin <zorillaFJERN@dettemyrealbox.com> wrote:

> Eneste problem er at LaCie softwaren som skulle installere
> br?nder-underst?ttelse i inder,iPhoto,iTunes etc. ikke vil installere. Der
> kommer bare en fejl til slut: "der var en fejl under installering. Pr?v at
> installere igen". S?dan bliver det ved. Er der nogen med LaCie drev der har
> v?ret ude for noget lignende, og l?st problemet?

læg profilen ind manuelt, grunden er at du ikke har oprettet den
mappe profilen skal ligge i Vær opmærsom på at du ikke kan brænde
fra iDVD med profilen idet iDVD kun kan brænde fra interne drev.

Fra : Peter Ursin

Dato : 27-10-04 18:53

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> læg profilen ind manuelt, grunden er at du ikke har oprettet den
> mappe profilen skal ligge i Vær opmærsom på at du ikke kan brænde
> fra iDVD med profilen idet iDVD kun kan brænde fra interne drev.

Det lyder sådan set meget fornuftigt, men hvordan lægger jeg profilen
ind manuelt ? Jeg har prøvet at "åbne pakken" og se efter en info fil
hvor der måske var en ledetråd, men jeg fandt ikke noget der ledte mig
på vej.

mvh
Peter