print screen/Capture
Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 20-10-04 09:04

Hej

Som gammel pc bruger mangler jeg funktionen "print screen" på min mac.

Jeg skal lave en screen capture til noget dokumentation i et Word
dokument. Hvordan bærer man sig ad med det?

På forhånd tak

/Anna

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 20-10-04 10:03

Anna Margrethe Andersen <noname@domain.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg skal lave en screen capture til noget dokumentation i et Word
> dokument. Hvordan bærer man sig ad med det?

Ok, jeg fandt selv skærmbillede sakse programmet i hjælpeværktøjer, så i
kan se bort fra ovenstående forespørgsel

/Anna

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-10-04 10:33

Anna Margrethe Andersen <noname@domain.dk> wrote:

> Ok, jeg fandt selv skærmbillede sakse programmet i hjælpeværktøjer, så i
> kan se bort fra ovenstående forespørgsel
>
> /Anna

Men dog - snarveiene på tastaturet er glimrende til dette:

Cmd-Shift-3
tar bilde av hele skjermen og lagrer det på skrivebordet som en pdf.

Cmd-Ctrl-Shift-3
tar bilde av hele skjermen og legger dette i utklipp klar for innliming.

Cmd-Shift-4
endrer markøren til et trådkors. Klikk-og-dra musa slik at du markerer
det du vil ta bilde av. Når du slipper museknappen får du et bilde av
det som er markert på skrivebordet.
Hvis du, mens markøren er et trådkors, trykker ned Space, vil markøren
endre seg til et fotoapparat. Hvis du nå klikker på et objekt (vindu,
menny, dock) vil et bilde av dette objektet legges på skrivebordet.

Cmd-Ctrl-Shift-4
Samme som Cmd-Shift-4, men det det tas bilde av legges i utklipp, ikke
som en fil på skrivebordet.

Terje

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 20-10-04 11:23

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
>
> Cmd-Ctrl-Shift-4
> Samme som Cmd-Shift-4, men det det tas bilde av legges i utklipp, ikke

Mange tak for hjælpen Jeg kunne virkelig heller ikke forstå at der
ikke var nogen genveje til det.

Ved du om der er nogen steder man kan få en oversigt over alle de
genveje der ligger som standard i OSX?

mvh
Anna

Fra : Terje Rydland

Dato : 20-10-04 11:36

> [...]

> ikke var nogen genveje til det.
>
> Ved du om der er nogen steder man kan få en oversigt over alle de

Åpne "Tastaturer og mus" i Systemvalg. Klikk på "Tastatursnarveier".
Der ligger de alle sammen.
Og du kan legge til dine egne.

Terje

Fra : Anna Margrethe Ander~

Dato : 20-10-04 12:14

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Åpne "Tastaturer og mus" i Systemvalg. Klikk på "Tastatursnarveier".
> [...]

OK - mange tak for tippet

/Anna

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-10-04 13:54

Anna Margrethe Andersen <noname@domain.dk> wrote:

> Ved du om der er nogen steder man kan få en oversigt over alle de
> genveje der ligger som standard i OSX?

Der ligger en fortegnelse hos Apple:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459>

mvh.