Boot problem
Fra : martin

Dato : 18-10-04 16:11

Jeg sidder med en Cube som ikke vil boote op.

Når den booter kommer der en lille folder frem med et ? som skifter over
til "Finder" ikonet.

Jeg har prøvet at boote op fra Panther install DVD'en, prøvet at resette
PRAM, prøvet at skifte rammene mellem de forskellige pladser - men uden
held.

Nu har jeg så sat min eksterne FireWire HD til og vil prøve at boote op
fra den (indeholder en bootable OS X).
Jeg starter Cuben og holder "Option" tasten nede og frem kommer der de
boot muligheder jeg har at vælge imellem samt 2 knapper - en med en pil
til højre og en som ligner en refresh knappe fra Safari. Her vælger jeg
så min eksterne FireWire HD, men der sker ikke noget - hverken når jeg
trykker den ene eller den anden knappe...

Hvad sker der?

Kan der være andet galt?

Jeg forsøger at boote op fra min eksterne HD for at konstatere at det er
den interne HD som er defekt.

/martin

Fra : martin

Dato : 18-10-04 19:49

martin wrote:
> [...]
>
> Hvad sker der?
>
> Kan der være andet galt?
>
> Jeg forsøger at boote op fra min eksterne HD for at konstatere at det er

Nu har jeg prøvet at udskifte min eksterne bootable harddisk med den
interne, så den eksterne er blevet intern - men uden held. Folder ikonet
står stadig og blinker mellem ? og "Finder" ikonet.

Jeg har også installeret en helt frisk Panther på den 20 GB oprindelig
Cube harddisk, men det samme sker her.....

Hvad søren skal jeg nu prøve?

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-04 20:33

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642
--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 18-10-04 20:35

Frank E. N. Stein wrote:

> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642

Og hvor gøres dette henne?

Jeg kan jo ikke boote op og skrive nogen steder??

/martin

Fra : martin

Dato : 18-10-04 21:27

Frank E. N. Stein wrote:

> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642

Ok, jeg fandt ud af det.

Genstartede og holdt tasterne æble+alt+o+f inde - så kunne jeg skrive
kommandoerne for at resette nvram.

Men det hjalp heller ikke - den booter stadig op med folder ikonet med ?
og finder ikonet (skiftende)

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-04 21:35

On Mon, 18 Oct 2004 22:26:36 +0200, martin wrote:

> [...]
> kommandoerne for at resette nvram.
>
> Men det hjalp heller ikke - den booter stadig op med folder ikonet med ?

Øv. Har du prøvet at starte op på den externe disk uden at have noget
på den interne bus?
--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 18-10-04 21:34

Frank E. N. Stein wrote:

> Øv. Har du prøvet at starte op på den externe disk uden at have noget
> på den interne bus?

Dvs at jeg skal fjerne alle kabler fra den interne harddisk og slutte
den eksterne harddisk til og derefter genstarte?

/martin

Fra : martin

Dato : 18-10-04 21:36

martin wrote:

> Dvs at jeg skal fjerne alle kabler fra den interne harddisk og slutte
> den eksterne harddisk til og derefter genstarte?
>
> /martin

Cuben slukker af sig selv når den har stået lidt med billedet af Folder
ikonet med det skiftende ? og Finder ikonet.

Er det normalt?

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-04 22:08

On Mon, 18 Oct 2004 22:33:46 +0200, martin wrote:

> Dvs at jeg skal fjerne alle kabler fra den interne harddisk

Bare IDE-kablerne, men det skader ikke at også tage strømstikket af. Har
en Cube egentlig mere end en IDE-bus?

> og slutte
> den eksterne harddisk til og derefter genstarte?

Jeg vil foreslå at du bare starter. Når du skriver genstarter, så
forledes jeg til at tro at du kunne finde på at udføre operationen mens
maskineriet er tændt.

--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 18-10-04 22:20

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
>

> Jeg vil foreslå at du bare starter. Når du skriver genstarter, så
> forledes jeg til at tro at du kunne finde på at udføre operationen mens

Hehe - ja selvfølgelig "starte".

Nå, men det hjalp heller ikke - samme boot up skærm som før.....

Der er kun én IDE-bus

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 18-10-04 23:06

On Mon, 18 Oct 2004 23:19:51 +0200, martin wrote:

> Hehe - ja selvfølgelig "starte".

Tænkte det alligevel nok.

> Nå, men det hjalp heller ikke - samme boot up skærm som før.....

Hmm, du har resettet PRAM (hvordan?). Har du prøvet at trykke på
CUDA-knappen?

--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 19-10-04 07:01

Frank E. N. Stein wrote:

> Tænkte det alligevel nok.

> Hmm, du har resettet PRAM (hvordan?). Har du prøvet at trykke på
> CUDA-knappen?

CUDA-knappen, hmm nej - lad mig høre mere om den...

Jeg har resettet PRAM ved at holde æble+alt+p+r inde under opstart.

Fra : martin

Dato : 19-10-04 10:24

martin wrote:

> CUDA-knappen, hmm nej - lad mig høre mere om den...
>
> Jeg har resettet PRAM ved at holde æble+alt+p+r inde under opstart.

Nu har jeg også prøvet at skifte motherboardet - men igen uden held!!!

Hvad er der tilbage at prøve??

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-04 18:38

On Tue, 19 Oct 2004 11:23:39 +0200, martin wrote:

> [...]

Sagde den opstatslyden mere end en gang?

> Nu har jeg også prøvet at skifte motherboardet - men igen uden held!!!

Samme symptomer? Så må det være et eller andet eksternt du har
tilsluttet den.

> Hvad er der tilbage at prøve??

Voodoo?
--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 19-10-04 20:52

Frank E. N. Stein wrote:

> Sagde den opstatslyden mere end en gang?

> Samme symptomer? Så må det være et eller andet eksternt du har
> tilsluttet den.

> Voodoo?

Nu har jeg fået den til at boote - hurraaaa!!

Jeg afprøvede en ram-klods (som jeg har lånt) i de 3 slots som cuben har
- og vupti så startede den.

Men men men...

Når jeg booter fra den interne disk - kommer der et "stop-skilt" frem?

Jeg har også prøvet at boote fra min eksterne firewire disk (OS 10.3.5)
men også forgæves - samme stop-skilt kommer frem...

/martin

Fra : martin

Dato : 19-10-04 20:55

martin wrote:

> [...]
>
> Jeg har også prøvet at boote fra min eksterne firewire disk (OS 10.3.5)
> men også forgæves - samme stop-skilt kommer frem...

Det sker også at den kommer videre fra stop-skiltet på den interne disk
- men skærmen bliver bare sort?

Fra : martin

Dato : 19-10-04 21:16

martin wrote:

> Det sker også at den kommer videre fra stop-skiltet på den interne disk
> - men skærmen bliver bare sort?

Kan det tænkes at Panther ikke kan vises på et standard Cube grafik kort
(ATI RAGE 128 Pro)?

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-04 21:31

On Tue, 19 Oct 2004 22:16:16 +0200, martin wrote:

> Kan det tænkes at Panther ikke kan vises på et standard Cube grafik kort
> (ATI RAGE 128 Pro)?

Panther kører på en gammel iMac, så det tror jeg ikke kan være
tilfældet.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-04 23:17

martin <spam@dotcph.dk> wrote:

> Kan det tænkes at Panther ikke kan vises på et standard Cube grafik kort
> (ATI RAGE 128 Pro)?

nej.

har du prøvet at boote fra CD'en? (holde C nede mens du booter)

hvis den osse derfra viser stop skiltet skal du holde ALT ned under
boot så du booter OF's grafikse bootmanager.

er maskinenS OF passwordbeskyttet får du en dialog hvor du skal
indtaste OF passwordet inden du kan væleg boot OS. Er den ikke skulle
de bootbare diske og partitioner gerne dukke direkte op.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-04 21:34

On Tue, 19 Oct 2004 21:51:48 +0200, martin wrote:

> Nu har jeg fået den til at boote - hurraaaa!!
>
> Jeg afprøvede en ram-klods (som jeg har lånt) i de 3 slots som cuben har
> - og vupti så startede den.

Undskyld, men har du nogensinde selv haft Cuben til at fungere?

Hvor meget RAM er der i den nu?
--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 19-10-04 21:46

Frank E. N. Stein wrote:

> Undskyld, men har du nogensinde selv haft Cuben til at fungere?

Nej, det har jeg ikke....

> Hvor meget RAM er der i den nu?

256 MB Ram

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-04 23:21

On Tue, 19 Oct 2004 22:45:54 +0200, martin wrote:

> Nej, det har jeg ikke....

Det havde været en meget rar information at have fra start af.

> 256 MB Ram

Det burde jo være nok.
--
MVH
osv...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 19-10-04 21:43

martin <spam@dotcph.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har også prøvet at boote fra min eksterne firewire disk (OS 10.3.5)
> men også forgæves - samme stop-skilt kommer frem...

Begynder at lyde som noget Open Firmware Password!

Hvad er historien om den Cube?
(hvis, hvorfra, hvorfor etc.)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : martin

Dato : 19-10-04 21:50

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Begynder at lyde som noget Open Firmware Password!
>
> Hvad er historien om den Cube?
> (hvis, hvorfra, hvorfor etc.)
>
> /Preben

Historien er at jeg har fået den af en ven som ikke brugte den (den stod
bare) - han siger at den har været defekt i lang tid (derfor brugte han
den ikke). Han har fortalt at han har prøvet alt (skifte harddisk, ram),
men han kunne ikke få den til at boote.

Det har jeg nu fået den til - så det tyder på at den er ved at vågne
op.... :)

Open Firmware password - kan den fikses ?

/martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 19-10-04 23:24

On Tue, 19 Oct 2004 22:49:30 +0200, martin wrote:

> Open Firmware password - kan den fikses ?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120095 og
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482

Så det er nok ikke det.

--
MVH
osv...

Fra : martin

Dato : 20-10-04 05:02

Frank E. N. Stein wrote:

> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120095 og
> http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482
>
> Så det er nok ikke det.

Nej, det er hermed konkluderet.

Status lige nu er at den booter. Den går skærm med æblet og "pizza"
hjulet kommer frem.

Så kan 3 forskellige ting ske.

1. Den standser sin opstart med et "stop-skilt"

2. Den standser sin opstart med en kernel panic (lille sort skærm som
gør opmærksom på at jeg skal genstarte)

3. Den booter op, efter et stykke tid med æblet og "pizza-hjulet" går
skærmen i sort, men cuben lyder som om den har startet OS X og den kan
også gå i sleep mode ved at trykke på "start" knappen (samt af sig selv
efter et stykke tid) - herefter kan den vækkes ved at røre mus,tastatur
eller "start" knappen (lyder osm om).

/martin

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-10-04 08:06

In dk.edb.mac, martin <spam@dotcph.dk> wrote:

> 1. Den standser sin opstart med et "stop-skilt"

Der er noget information om det her:

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106805>

> 2. Den standser sin opstart med en kernel panic (lille sort skærm som
> gør opmærksom på at jeg skal genstarte)

Det er også nævnt i ovenstående.

> [...]
> også gå i sleep mode ved at trykke på "start" knappen (samt af sig selv
> efter et stykke tid) - herefter kan den vækkes ved at røre mus,tastatur

Noget tyder på, at noget af indmaden er defekt. Du snakkede RAM før, så
det kan næsten ikke være det længere. Så kan det være harddisken eller
grafikkortet skulle jeg mene. Har du tjekket at RAMen er trykket godt
ned i soklen, at kablerne til harddisk og grafikkort sidder som de skal?
Nogengange kan det hjælpe at pille kablerne af, og sætte dem på igen,
det har da hjulpet mig engang i hvert fald.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Virtual memory: Something none of us has enough of.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-04 03:25

Hej Martin

Prøv at starte op i 'Open firmware' og 'reset' den. Jeg havde/fik samme
problem, da jeg skulle geninstallere OS X 10.3 på den her G4/1,4ghz. Da
firmwaren var blevet reset'et, gik det hele, som det skulle...

mvh. Erik Richard

martin wrote:
> [...]
>
> Hvad sker der?
>
> Kan der være andet galt?
>
> Jeg forsøger at boote op fra min eksterne HD for at konstatere at det er

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : martin

Dato : 19-10-04 07:03

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> problem, da jeg skulle geninstallere OS X 10.3 på den her G4/1,4ghz. Da
> firmwaren var blevet reset'et, gik det hele, som det skulle...

Hej Erik,

Jeg har startet op i Open Firmware og nulstillet NVRAM - kan andet
nulstilles derinde fra?

Jeg har også prøvet at nulstille PRAM, men uden held....

/martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-04 14:31

Hej Martin

martin wrote:

> Jeg har startet op i Open Firmware og nulstillet NVRAM - kan andet
> nulstilles derinde fra?

Ikke såvidt jeg husker...

> Jeg har også prøvet at nulstille PRAM, men uden held....

Du kan evt. prøve at starte op i OS 9.x og bruge TechToolLite til
direkte at slette PRAM'en med. Ved næste reboot vil der så blive lagt
helt ny PRAM.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-04 03:52

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Ikke såvidt jeg husker...

> Du kan evt. prøve at starte op i OS 9.x og bruge TechToolLite til
> direkte at slette PRAM'en med. Ved næste reboot vil der så blive lagt
> helt ny PRAM.

når NVRAM nustilles nulstilles PRAM osse! dvs Marin har allerede
slettet PRAM.

Fra : martin

Dato : 22-10-04 19:13

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> når NVRAM nustilles nulstilles PRAM osse! dvs Marin har allerede
> slettet PRAM.

Nå, nu er status den at jeg har fået den op at køre. Jeg måtte købe helt
nye ram til den, da disse voldte de problemer som jeg hele tiden havde haft.

Men nu kører den uden problemer..... (håber den bliver ved med det)

Tak for hjælpen!

/martin