Semi-OT: Netværksspørgsmål
Fra : Jonas Voss

Dato : 18-10-04 16:07

Jeg skal sætte en linksys-router WRT54g op i et kontormiljø, og har i
den forbindelse nogle spørgsmål. Maskinerne i netværket er macs, hvilket
sikrer mig at indlægget er næsten on-topic (:

Vi har ADSL fra TDC, og en filserver kørende, som de trådløst forbundne
maskiner skal kunne se.

Hvorledes sætter jeg nemmest den trådløse router til netværket, således
at de trådløst forbundne maskiner kan se filserveren (der kører på
192.168.1.2).

Jeg tænker mest på sådan noget som at sætte den rette gateway, så de
trådløse kan se de kablede, og vice versa.

Hvis det er netværk for dummies jeg skal have fat på for at forstå det,
så peg gerne på en URL, hvor man kan læse lidt om det. Min
netværkserfaring lige på det punkt er meget lille.

Jeg er kommer naturligvis også gerne med mere info, hvis det skal til
for at kunne løse opgaven.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"I went mad for a while,' said Ford, 'did me no end of good."

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-10-04 16:37

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> netværkserfaring lige på det punkt er meget lille.
>
> Jeg er kommer naturligvis også gerne med mere info, hvis det skal til

Routeren skal jo egentigt route fra et lokalt netværk til et eksternt.
Jeg kan ikke lige på stående fod gennemskue hvordan det vil reagere på
at route rundt mellem flere forskellige lokale netværk.

Det "rigtige" (i det mindste mest gennemskuelige) ville nok være, hvis
du kan slå "router"-funktionen fra og udelukkende bruge din linksys som
accesspoint. Det kan andre tilsvarende produkter.

I så fald vil den blot få et IP-nr ligesom de øvrige enheder og kun med
det formål at kunne kalde og konfigurere den.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 19-10-04 09:13

In dk.edb.mac, Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Det "rigtige" (i det mindste mest gennemskuelige) ville nok være, hvis
> du kan slå "router"-funktionen fra og udelukkende bruge din linksys som
> accesspoint. Det kan andre tilsvarende produkter.

Det lyder fornuftigt, og som det jeg er ude efter. Må hellere se hvordan
jeg sætter den op til det.

> I så fald vil den blot få et IP-nr ligesom de øvrige enheder og kun med
> det formål at kunne kalde og konfigurere den.

Men hvordan ved jeg så hvilket IP-nummer den får, og hvor jeg således
kan konfigurere den?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

      "Calm down. It's only ones and zeros."

Fra : Henrik Jensen

Dato : 19-10-04 09:57

> [...]

> jeg sætter den op til det.

> Men hvordan ved jeg så hvilket IP-nummer den får, og hvor jeg således

Hej
Jeg har selv sat en Tiscali / Cisco modem op med en Linksys G54 router
bag.
Der er både PC og Mac på, og såvel trådløs som kablede computere på.
Nøglen er, at du tænker på perler på en snor

Comp taler til Linksys som taler til Cisco som taler til Tiscali. Med
den rettesnor er der logik bag IP numrene.

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Jonas Voss

Dato : 20-10-04 10:05

In dk.edb.mac, Henrik Jensen <spam@nej.dk> wrote:

> [...]

> Comp taler til Linksys som taler til Cisco som taler til Tiscali. Med
> den rettesnor er der logik bag IP numrene.

Ok, det lyder fornuftigt, og egentlig også det jeg havde tænkt mig at
gøre.

Mit setup ville så se således ud:

Internet--->Cisco --------> Fil-/Mailserver
\
\--------Kablede klienter
\
\Linksys
/ |\
/ | \
/ | \
wifi-klient
| \
| \Wifi-klient

Wifi-klient

Lyder det nogenlunde fornuftigt?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   My theory of evolution is that Darwin was adopted.
-- Steven Wright

Fra : Lone Schmidt

Dato : 20-10-04 17:40

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Ok, det lyder fornuftigt, og egentlig også det jeg havde tænkt mig at
> [...]

Fed måde at anskueliggøre det på!
--
Venlige hilsner og
grumme god hygge

Lone

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-10-04 10:45

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Men hvordan ved jeg så hvilket IP-nummer den får, og hvor jeg således
> kan konfigurere den?

Du vil sædvanligvis kunne tildele routeren IP-nummeret manuelt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-10-04 23:19

> [...]

> jeg sætter den op til det.

> Men hvordan ved jeg så hvilket IP-nummer den får, og hvor jeg således

den skulle gerne pr. default være konfigureret til en fast IP adresse
(vist nok 192.168.1.245 - som du indtaster i en browser))