Harddisk størrelser i gamle Mac's
Fra : Franz Berliner

Dato : 18-10-04 10:32

Hejsa

Hvordan var det nu det var med supporterede harddiskstørrelser i de
første Mac'er med IDE harddiske. Kan man gå ud fra at de alle sammen
understøtter op til 128GB eller er der nogle af dem hvor man møder nogle
begrænsninger tidligere?

Jeg tænker især på modellerne:

- Performa 6200, 6300 (og andre varianter i den serie)
- Performa/Powermac 6400 og 6500
- 4400

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 18-10-04 11:37

"Franz Berliner" <stuff@NOSPAMkampp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidligere?
>
> Jeg tænker især på modellerne:
>
> - Performa 6200, 6300 (og andre varianter i den serie)

Jeg tror ikke at du får problemer. Maksimal harddiskstørrelse har også været
begrænset af hvilken systemversion man brugte. Jeg går ud fra, at du ikke
skal køre System 7.0! Engang var der noget med en max disk størrelse på 2Gb
og senere 4GB, og der har vist også været noget med max størrelsen på de
enkelte filer.

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-10-04 11:47

Henrik G. Jacobsen wrote:

> [...]
> og senere 4GB, og der har vist også været noget med max størrelsen på de

De skal bruges til simple FTP servere. Styresystemer vil være fra 7.5 og
opefter afhængigt af hvad computeren har det bedst med og hvor meget
gammel ram jeg kan finde.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-04 13:00

Franz Berliner wrote:

> De skal bruges til simple FTP servere. Styresystemer vil være fra 7.5 og
> opefter afhængigt af hvad computeren har det bedst med og hvor meget
> gammel ram jeg kan finde.

Jeg tror du vil få seriøse problemer, for OS 7.5 kan ikke formatere
HFS, og det vil sige, at den kun kan inddele en 128 GB disk i ca.
64.000 sectorer, så det bliver godt nok nogle megga store sectorer,
og det vil betyde, at der uanset størrelsen max. kan ligge 64.000
filer på disken.

Dengang OS 7.5 var aktuelt, da var hardiske på 1-4 Giga det største
der kunne købes for menneskepenge, og løsningen var at partionere
store harddiske, men da en passende størrelse til det gamle
filsystem er max. 1 Giga, så får du 128 diske på skrivebordet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-10-04 14:48

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> sectorer, så det bliver godt nok nogle megga store sectorer, og det vil
> betyde, at der uanset størrelsen max. kan ligge 64.000 filer på disken.

Mener du ikke HFS+ ? Eller er det mig der husker galt.

> [...]
> harddiske, men da en passende størrelse til det gamle filsystem er max.
> 1 Giga, så får du 128 diske på skrivebordet...

Jeg mener at det var med Mac OS 8.1 at HFS+ kom til. SÃ¥ hvis jeg bare
benytter et system nyere end 8.1 burde der ikke være hardwaremæssige
problemer der satte begrænsninger før man når op på de ca. 128GB?

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 18-10-04 15:20

Franz Berliner wrote:

> Mener du ikke HFS+

Ja

> Jeg mener at det var med Mac OS 8.1 at HFS+ kom til.

Ja, fra og med OS 8.1 kan du HFS+ formatere disken, og så er du ude
over alle problemer, jeg vil dog anbefale 8.6, den kører rimmeligt
stabilt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-04 14:29

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg tror du vil få seriøse problemer, for OS 7.5 kan ikke formatere
> HFS

du mener vel HFS+ (Mac OS Extended)? 8.1 er det første OS der kan
læse/skrive HFS+. Mener envidere at 68k maskiner ikke kan boote fra
HFS+.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-04 03:01

Hej Franz

Franz Berliner wrote:

> De skal bruges til simple FTP servere.

Det vil de også være ganske glimrende til. Du skal dog passe lidt på PF
6200 og PM 4400. Deres strømforsyninger er ikke de bedste. Men fx.
bruger en PM 4400 en ganske alm. billig ATX strømforsyning, som kan
købes i enhver lavpriselektronikbutik til omkring en 'hund'.

> Styresystemer vil være fra 7.5 og opefter afhængigt af
> hvad computeren har det bedst med og hvor meget
> gammel ram jeg kan finde.

Hvis du har fra 32-64mb RAM i dem, kan de sagtens trække et Mac OS 9.1.
PF 6200 og PF 6300 vil dog være en anelse langsomme i opstart, men når
de først er igang, så vil de køre meget, meget stabile. Har du mere end
80mb RAM til rådighed i dem, så brug 'OS9Helper 1.01' til at opgradere
til 9.2.2. Det vil gøre opstart en anelse langsommere, men performance
og interne processer vil være op til 30% hurtigere end med OS 9.1.

Som et eksperiment har jeg installeret en std. 9.2.2 med OS9Helper 1.01
og kørt en fuld installation af MSOffice 2001 på en PowerMac 7200/90 med
64mb RAM (VM slået fra), Det kørte faktisk ret stabilt. Jeg var selv
overrasket over hvor godt, det kørte!

mvh. Erik Richard

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 19-10-04 07:29

> De skal bruges til simple FTP servere. Styresystemer vil være fra 7.5 og
> opefter afhængigt af hvad computeren har det bedst med og hvor meget
> gammel ram jeg kan finde.

Har du prøvet at regne lidt på overførselshastigheden?

En 128 Gb harddisk i en 6200, det lyder som om at det kan tage ganske lang
tid hvis nogen skulle få lyst til at downloade hele indholdet. De
almindelige netkort til denne type maskiner er jo 10 Mbit.

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-10-04 12:40

Henrik G. Jacobsen wrote:
> [...]
> tid hvis nogen skulle få lyst til at downloade hele indholdet. De
> almindelige netkort til denne type maskiner er jo 10 Mbit.

Det gør ikke så meget. Det er bare til at smide nogle "sjove" klips på,
så de kan komme væk fra det Nas der står og kører mere vigtige sager, og
det bliver hentet over nettet, så det er sandsynligvis alligevel en
flaskehals før netkortet er det, derudover er det til nogle bekendte jeg
har der jævnligt har behov for at modtage filer til tryk.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-04 02:50

Hej Franz

Franz Berliner wrote:
> [...]
> første Mac'er med IDE harddiske. Kan man gå ud fra at de alle sammen
> understøtter op til 128GB eller er der nogle af dem hvor man møder nogle

Såvidt jeg da ellers véd og kan læse i div. manualer, så er der 128gb
grænse i samtlige PPC Performas og PowerMacs., Men hvad angår fx.
Performa 630, så kan jeg ikke huske det

> Jeg tænker især på modellerne:
>
> - Performa 6200, 6300 (og andre varianter i den serie)

Jeg har ihvertfald set en 6320 med en 80gb disk, så jeg går ud fra, at
den også kan klare en 120gb. Det er samme controller, der sidder i 62xx,
63xx serierne

> - Performa/Powermac 6400 og 6500

Både 5400, 5500, 6400 og 6500 kan køre med 120gb diske. Jeg har faktisk
overvejet at sætte en 120gb i min PowerMac 5400/180 til ren musikmaskine.

> - 4400

Både 7220 og 4400 kan køre med 120gb diske, da det er samme kontroller.

Der er dog ingen af ovenstående modeller, der understøtter UDMA, - kun
alm. DMA, men det er jo kun en enkelt jumper, der skal flyttes på selve
disken...