OpenOffice størrelse
Fra : Henrik Münster

Dato : 17-10-04 22:34

Jeg sad lige og så på OpenOffice. Alle taler jo om det, så det kunne da
være sjovt at prøve. Den nyeste ver. 1.1.2 til Mac OS X (X11) ser ud til
at fylde 155 MB. Henter man derimod den danske ver. 1.1.2, fylder den
kun 82 MB. Den første fil ender på dmg.bz2, mens den anden ender på
tar.gz. Skyldes forskellen i størrelse blot pakkeformaterne?
Jeg er også lidt i tvivl om, hvad jeg skal med OpenOffice. Vi er
gået helt over til at skrive i TextEdit og gemme i RTF herhjemme. Så kan
alle læse det. Jeg synes såmænd også, vi kan læse alt det, vi har brug
for. TextEdit og AppleWorks kan jo åbne det meste af det, man får sendt
med e-mail. Mit regnskab laver jeg i AppleWorks, og det går såmænd også
meget godt. Der er jo ingen grund til at lave tingene mere komplicerede
end nødvendigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-04 23:19

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> kun 82 MB. Den første fil ender på dmg.bz2, mens den anden ender på
> tar.gz. Skyldes forskellen i størrelse blot pakkeformaterne?

OpenOffice 1.1.2 _er_ god! Jeg nåede lige at bruge den noget, inden jeg
skiftede min disk ud til en større, så den er de 155mb værd! Den danske
version kan ikke bruges på Mac OS X, kun til Windows baserede maskiner
samt et par andre x86 baserede Linux.

I øvrigt har jeg også den danske version til Win98 (mindste Win.ver.,
den kan bruges på), men installationsprogrammet kan ikke startes, så der
må være en eller anden fejl i installeren. Grunden til, at jeg vil have
den på min Win98, er jo, at Århus Amt er gået fuldstændig over til den
nu, da WordPerfect ikke længere kommer på dansk, og OO er jo 100%
kompatibel med WPfct 5.0DOS til Corel Office Suite 12 - eller hvad
nummer, de nu er kommet til.

> [...]
> med e-mail. Mit regnskab laver jeg i AppleWorks, og det går såmænd også
> meget godt. Der er jo ingen grund til at lave tingene mere komplicerede

OO er det eneste opensource officeprogram, der med 100% sikkerhed altid
vil og kan åbne både MSWord XP og de nyere WordPerfect filer fuldstændig
korrekt uden tab af styles, og formattering. Selv tabeller bevares
korrekt! - Det kan jeg ihvertfald se, at TextEdit ikke kan! AbiWord kan
nogenlunde, men tabeller kan godt have forskubbet sig, NeoOfficeJ kan
heller ikke åbne Word og WordPerfect filer indeholdende grafik og
tabeller korrekt. Styels som fx. punktopsat paragraffer og formattering
forsvinder i AbiWord og NeoOfficeJ.

Det eneste, jeg har imod OpenOffice, er dets skrifthåndtering. Den er
lidt tricky, men når først man har fundet ud af, hvordan man skal
aktivere systemets skrifter, så kører det såmænd ganske godt. - Nå ja,
så er dets GUI temmelig meget windowsagtigt..

Det er dog muligt, at den nye AbiWord beta har fået rettet dette, men
den har jeg ikke fået hentet, og jeg venter nok, til der kommer en ny
'final release'.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>