Opdatering af GCC
Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-04 16:07

Hej

Er der nogen der har erfaring med opdatering af den GCC der
følger med XCode?? Kan man bare køre en 'make install' på en
nyere og så regne med at XCode stadigvæk spiller?? :-/

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-10-04 22:15

Michael Banzon <michael@banzon.dk> wrote:

> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring med opdatering af den GCC der
> følger med XCode?? Kan man bare køre en 'make install' på en
> nyere og så regne med at XCode stadigvæk spiller?? :-/

Det tror jeg ikke lige umiddelbart. Apples GCC implementering indholder
nogle udvidelser specifikke for Apple.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Michael Banzon

Dato : 17-10-04 22:24

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det tror jeg ikke lige umiddelbart. Apples GCC implementering indholder
> nogle udvidelser specifikke for Apple.

Ved du hvilke?? Det kunne være at man kunne flette de to versioner
sammen igen

Ellers -> Fordømt!

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 18-10-04 08:07

> Ved du hvilke??

Næh, men du kan jo selv kigge!

sakset fra
<file:///Developer/ADC%20Reference%20Library/releasenotes/DeveloperTools
/GCC3.html>:

How to build the compiler from source

The source code for the Apple GCC 3.3 compiler is available for download
using anonymous CVS from
:pserver:anonymous@anoncvs.opensource.apple.com:/cvs/root using password
anonymous and module gcc3. See the compiler documentation for more
information about how to obtain specific compiler versions using CVS.
The opensource.apple.com repository may also contain compilers that are
more up-to-date (and less stable) than the compiler in this release.

The file README.Apple, in the top level source directory, explains how
to build the compiler.

Ways in which Apple GCC 3.3 differs from gcc on other platforms
• Xcode Tools uses STABS as its debugging format, and does not support
DWARF.
• Apple GCC 3.3 generates optimized STABS by default. That is, it emits
debug symbols only for symbols that are actually used. The "generic" FSF
GCC emits debug information for all symbols, regardless of whether they
are used. The -gfull command line option directs the Apple GCC compiler
to turn off STABS optimization and to emit debug information for all
symbols, as the FSF GCC compiler does.
• Apple GCC 3.3 removes empty BINCL/EINCL STABS. This is helpful in
improving GDB startup time. This optimization will be available in FSF
GCC 3.4.
• Apple GCC's implementation of Altivec uses the older Motorola syntax,
as described in the Altivec PIM. The newer GNU syntax is not yet
supported. (Programs using the GNU syntax may compile without messages,
yet produce unexpected results at runtime.)
• Apple's version of GCC 3.3 supports precompiled headers (PCH). In the
"generic" FSF GCC, precompiled headers will not appear until version
3.4.
• Apple's version of GCC 3.3 supports Objective-C++. In addition,
Apple's Objective-C implementation contains numerous fixes and
improvements, most notably exception and synchronization support (see
above).
• Apple's version of libstdc++ supports STL debugging mode (see above).
This feature is not yet present in the FSF version.
• The -fast option is specific to Apple's version of GCC 3.3. Some of
the optimizations controlled by -fast are not yet present in the FSF
version of GCC.

> Det kunne være at man kunne flette de to versioner
> sammen igen

muligvis!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 00:08

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Det tror jeg ikke lige umiddelbart. Apples GCC implementering indholder
> nogle udvidelser specifikke for Apple.

gcc er da under gpl?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-10-04 00:45

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> gcc er da under gpl?

Men Apple's udvidelser er ikke ført tilbage i det officielle gcc træ.
Da Apple stiller koden for den leverede gcc til rådighed på deres
website, er der ingen ko på isen.

Jeg formoder, at det den oprindelige spørger gerne vil, er at bruge
seneste GNU udgave af gcc (3.4?) med XCode.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 07:15

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Jeg formoder, at det den oprindelige spørger gerne vil, er at bruge
> seneste GNU udgave af gcc (3.4?) med XCode.

Spørgsmålet er om den ønskede gcc-version indeholder noget som er
vigtigt nok :) På ADC plejer de at være hurtige til at få opdateret
deres pakker.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-10-04 08:26

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Spørgsmålet er om den ønskede gcc-version indeholder noget som er
> vigtigt nok :) På ADC plejer de at være hurtige til at få opdateret
> deres pakker.

Nej - det gør den nok ikke - Java-support var vidst med allerede fra 3.3

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 18-10-04 15:01

Michael Banzon wrote:

> Nej - det gør den nok ikke - Java-support var vidst med allerede fra 3.3

gcc er ikke med java support (og har aldrig(?) været det i macosx). Men,
der er en javac compiler med :)

m00% gcc -x java test.java
gcc: language java not recognized
ld: test.java bad magic number (not a Mach-O file)
m00% javac test.java
m00% java test
Hest

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-10-04 17:24

Ole Guldberg Jensen wrote:

> gcc er ikke med java support (og har aldrig(?) været det i macosx). Men,
> der er en javac compiler med :)

Nej, men det må jo være fordi at de har valgt ikke at bygge Java-support
med(??) - for der er jo Java-support i GCC...

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 17:37

Michael Banzon <michael@banzon.dk> writes:

> Nej, men det må jo være fordi at de har valgt ikke at bygge Java-support
> med(??) - for der er jo Java-support i GCC...

Der hvor det kunne gøre en enorm forskel mht java med gcc, var hvis
man kunne oversætte C-programmer til Java Bytecode. Det er ikke så
vigtigt som det var for nogen år siden - da det giver mulighed for at
integrere ikke-Java-programmer meget nemmere end den måde man normalt
gør det på (eller skriver det helt om).

Men det er en detalje. Eftersom moderne JVM'er er så lynene hurtige
er der ikke nogen grund for almindelige brugere[1] for at bruge andet.

[1] Muligvis undtaget programmer hvor ramforbrug og opstartstid er
vigtige.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Michael Banzon

Dato : 18-10-04 20:31

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> [1] Muligvis undtaget programmer hvor ramforbrug og opstartstid er
> vigtige.

Jeg tror ikke at Java bruger _så_ meget mere RAM... hmm... ehm...
Måske lidt Men, altså, der er _mange_ andre fordele ved Java, der
kunne gøre at folk gerne ville investere i mere RAM

Og med hensyn til opstartstiderne, så er det vel løst hvis den virtuelle
maskine kørte hele tiden??? ;-D

--
Michael Banzon
http://michael.banzon.dk/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-10-04 20:52

> [...]

> Måske lidt Men, altså, der er _mange_ andre fordele ved Java, der
> kunne gøre at folk gerne ville investere i mere RAM

Det er ikke altid muligt, eller interessant.

> Og med hensyn til opstartstiderne, så er det vel løst hvis den virtuelle
> maskine kørte hele tiden??? ;-D

Jovsit. Det gør den bare ikke. Derfor er der stort set ingen der
skriver trivielle småprogrammer i Java, og ingen Java Desktop.

Der mangler seriøst en JavaShell der kan håndtere de behov som man har
i et Unixmiljø medmange små kommandoer.
http://bigfoot.com/~thunderbear