Hjælp! Harddisk slettet - ny OS X installa~
Fra : Anna

Dato : 11-10-04 16:50

Hej

Kan i hjælpe mig?

Jeg har lige slettet min harddisk (overskrevet den med 0'ere). Nu var det så
meningen at jeg ville ligge OS X på, men nu skriver min installer så at "Du
kan ikke installere Mac OS X på enheden. Idet der ikke er installeret en
tidligere version af Mac OS X".

Så lige nu spiller den mildest talt slet ikke...

Hvad er der galt? Hvorfor kan jeg ikke installere OS på en tom harddisk?

Mvh
Anna

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-10-04 17:19

Anna <nomail@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Så lige nu spiller den mildest talt slet ikke...
>
> Hvad er der galt? Hvorfor kan jeg ikke installere OS på en tom harddisk?

Du sidder nok med en opdateringsudgave af OS X der kun kan opdatere en
ældre OS X version.
Enten skal du installere en ældre verson som du så opdaterer, eller også
skal du have fat i en anden installations-CD/DVD uden begrænsninger.

mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 18:25

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Enten skal du installere en ældre verson som du så opdaterer, eller også
> skal du have fat i en anden installations-CD/DVD uden begrænsninger.

Øhh....Kaj.....der findes da ingen opdateringsudgaver på hhv. CD/DVD af
OS X, 10. x. x, eller er noget forbigået min opmærksomhed - hvilket
sagtens kunne være tilfældet)
M.

Fra : Bjarne D Mathiesen

Dato : 11-10-04 20:40

Morten Lind skrev:

> Øhh....Kaj.....der findes da ingen opdateringsudgaver på hhv. CD/DVD af
> OS X, 10. x. x, eller er noget forbigået min opmærksomhed - hvilket
> sagtens kunne være tilfældet)
> M.

Jeps - der er noget der er forbigået din opmærksomhed.

Dette problem opstår, når man køber en Mac og Apple så siger, at man kan
få opdateret til den allernyeste version af X, hvis man har købt sin nye
Mac indenfor y måneder før udgivelsen af det nye system. Typisk bliver
denne CD sendt til en direkte fra Apple.

Jeg havde dette problem i 2002 i forbindelse med købet at min TiBook. Da
Apple udsendte 10.2 var jeg berettiget til en fri/gratis opdatering til
10.2, men for at kunne installere dette var jeg nødt til at have 10.1
installeret på forhånd.

Der *er* vist en eller anden måde at slå dette fra, men det kræver at
man brænder en modificeret CD

--
Bjarne D Mathiesen http://webadmin.mathiesen.info/
København N ; Danmark ; Europa

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 21:10

Bjarne D Mathiesen <macintosh@mathiesen.info> wrote:

> [...]
> installeret på forhånd.
>
> Der *er* vist en eller anden måde at slå dette fra, men det kræver at

OK - Men så havde du jo også et helt system, ikke sandt? Min pointe var
mere, at det undrede mig, at Jonas og Kaj troede, at Anna ville
installere et friskt system fra en opdateringsCD????

Iøvrigt fik jeg da selv OS X, 10.1 tilsendt fra Apple, og jeg er rimelig
sikker på, det var et helt system(?)
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-04 21:20

In article <rkBad.57263$Vf.2717454@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> til at have 10.1 installeret på forhånd.
>
> Der *er* vist en eller anden måde at slå dette fra, men det kræver at

Det kan jeg også huske. Opdaterings-cd'erne indeholder sådan set et
komplet OS X system. Der er bare yderligere et lille program, der ser
efter, om der er lagt OS X på cd'en, man vil installere på. Der har
været vejledninger i, hvordan man laver et diskbillede, fjerner det
lille program og derefter brænder en cd med OS X.
Jeg vil lige nævne, at min mor fik en iMac G4 for et års tid
siden. Den blev solgt med OS X 10.3, som dengang var relativt nyt. Men
den originale iMac-cd med AppleWorks og den slags indeholdt kun OS X
10.2. Ved siden af lå der en cd med OS X 10.3. Det var så meningen, at
man først installerede iMac systemet med alle de tilhørende programmer.
Derefter opgraderede man med 10.3 cd'en. Det skulle ikke under mig, om
det i virkeligheden var en opgraderings-cd. Jeg har ikke prøvet, men
ville blot nævne, at der er andre alternative måder at få styresystemet
udleveret på.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-10-04 17:20

In dk.edb.mac, Anna <nomail@nospam.dk> wrote:

[...]

> Hvad er der galt? Hvorfor kan jeg ikke installere OS p? en tom harddisk?

Fordi de CDere du har er opdaterings-CDere, der kræver et preinstalleret
OS X for at du kan opgradere.

Du skal nok have fat i et fuldt system er jeg bange for.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

Vescere bracis meis

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 18:29

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> OS X for at du kan opgradere.
>
> Du skal nok have fat i et fuldt system er jeg bange for.

Tjaeh Jonas - vil da lige undre mig over dit svar, der stort set er mage
til Kajs.....?........Der eksisterer da ingen
opdateringsCD´er/DVD´er.....??????.......eller gør der???? - og hvis -
hvornår er de kommet og hvad opdaterer de og hvad hedder de....??????
M., der er ét stort spørgsmålstegn?

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-10-04 19:31

In dk.edb.mac, Morten Lind
<fornavnogefternavn@machintoshudenhintosh.com> wrote:

> [...]
> opdateringsCD´er/DVD´er.....??????.......eller gør der???? - og hvis -
> hvornår er de kommet og hvad opdaterer de og hvad hedder de....??????

Jeg er stødt på dem en gang, til en 12" bærbar. Jeg vil skyde på, at det
var i vinters, og at det var 10.3.2 de opdaterede til.

Disse CDere kan kun installere oven på 10.3 (svjv), og kan ikke
installeres på en tom HD.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

If you're not part of the solution,
you're part of the precipitate. - Steven Wright

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 21:06

> [...]

> var i vinters, og at det var 10.3.2 de opdaterede til.
>
> Disse CDere kan kun installere oven på 10.3 (svjv), og kan ikke

OK - men der er vel heller ikke nogen, heller ikke Anna - der kunne
forestille sig at installere et system fra en opdateringsCD?
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-04 21:25

In article
<1gliini.1b7m20sf8asy6N%fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com>,
fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) wrote:

> OK - men der er vel heller ikke nogen, heller ikke Anna - der kunne
> forestille sig at installere et system fra en opdateringsCD?

Hvorfor ikke? Det er jo ikke sikkert, man ved det? Jeg tror ikke, det
står ret tydeligt på cd'en. Jeg ville da også prøve, om det gik, hvis
det var mig. Hvis jeg rensede min harddisk og ville have et rent system
på, ville jeg da hellere lægge 10.3 på direkte, end først 10.2, som så
skulle opgraderes til 10.3.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 21:40

> [...]
> det var mig. Hvis jeg rensede min harddisk og ville have et rent system
> på, ville jeg da hellere lægge 10.3 på direkte, end først 10.2, som så

Naturligvis Henrik - det samme her, men vi véd jo stadig ikke, hvilken
CD, Anna har, vel?
Hvis man renser sin HD og vil have et rent system på, bruger man vel sin
medfølgende systemCD, eller et nyere, helt og rent system, eller er jeg
helt ude i skoven?
M.

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-10-04 22:08

> [...]

> Hvis man renser sin HD og vil have et rent system på, bruger man vel sin
> medfølgende systemCD, eller et nyere, helt og rent system, eller er jeg

Så bruger man sin software restore CD, den fulgte vist også med. Så hvis
hun har alle CD/DVDere, så skulle det ikke være noget problem.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"This must be a Thursday,' said Arthur to himself, sinking low over
his beer. 'I never could get the hang of Thursdays."

Fra : Morten Lind

Dato : 12-10-04 04:43

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Så bruger man sin software restore CD, den fulgte vist også med. Så hvis
> hun har alle CD/DVDere, så skulle det ikke være noget problem.

Så er vi jo enige
M.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 11-10-04 18:30

Anna wrote:
> [...]
>
> Så lige nu spiller den mildest talt slet ikke...
>
> Hvad er der galt? Hvorfor kan jeg ikke installere OS på en tom harddisk?

Hvad hedder de CD,er du har ?
Hvilket system havde du på din Mac før ??

Fra : Morten Lind

Dato : 11-10-04 18:34

Anna <nomail@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Så lige nu spiller den mildest talt slet ikke...
>
> Hvad er der galt? Hvorfor kan jeg ikke installere OS på en tom harddisk?

......er det din originale installationsdisk?

Altså dén, der fulgte med maskinen? Eller er det et rent OS? Og i så
fald hvilken udgave?

Og hvilken maskine prøver du at installere på?

For naturligvis kan du installere et OS på en "tom" disk......

Det ville hjælpe, hvis vi fik noget at vide
M.

Fra : Anna

Dato : 11-10-04 20:56

Hej igen

Mange tak for hjælpen til alle

Opfølgning: ja selvfølgelig er det "update" discs jeg har forsøgt mig med.
Det virkede efter hensigten da jeg stoppede min originale cd i og derefter
opdaterede til den nye version

mvh
Anna