Skrifter i arkivliniens menuer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-10-04 21:50

Hej

Er der nogen steder i OS X 10.3.5, hvor man kan ændre skrift og str. i
arkivliniernes menuer. Jeg er ikke så 'gode venner' med den der Geneva
10p, og ville gerne kunne skifte til fx. Charcoal 12p eller Zürich Cond
BT Bold 13p, som jeg er vant til at bruge.

Det vil give en bedre og absolut mere tydelig skrift især for mig og
andre svagtseende.

mvh. Erik Richard
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-10-04 07:13

In dk.edb.mac, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> 10p, og ville gerne kunne skifte til fx. Charcoal 12p eller Zürich Cond
> BT Bold 13p, som jeg er vant til at bruge.

Det er ikke Geneva der bruges i arkivliniernes menu, det er Lucida
Grande, og vist nok størrelse 12.

Eller har jeg ikke forstået hvad arkivlinien er?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-04 11:34

Hej Jonas

Det er den øverste linie med æble-menu, Finder menu osv.. - Og det har
altså aldrig været Lucida Grande. - Hvis ikke det er Geneva, så er det
en Helvetica et-eller-andet, og det er max. en 10p...

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-10-04 12:21

In dk.edb.mac, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Det er den øverste linie med æble-menu, Finder menu osv..

Ok, det mente jeg nok.

> - Og det har altså aldrig været Lucida Grande. - Hvis ikke det er
> Geneva, så er det en Helvetica et-eller-andet, og det er max. en
> 10p...

Det kan godt være det ikke er Lucida Grande, men så er det Apples egen
version af Lucida. Den er alt for rund og kurvet til at være en
Helvetica.

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"UNIX is basically a simple operating system, but you
have to be a genius to understand the simplicity." - Dennis Ritchie.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-04 13:10

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Ok, det mente jeg nok.

Hvad troede du da ellers, det var?

> Det kan godt være det ikke er Lucida Grande, men så er det Apples egen
> version af Lucida. Den er alt for rund og kurvet til at være en
> Helvetica.

Mig bekendt har Apple ikke lavet en specialversion af Lucida skrifterne.
den er godt nok ret rund i det, men det er Helvetica Rounded nu også -
ligesom Geneva. Apple har jo altid haft en forkærlighed for netop Geneva
samt Helvetica familierne. Prøv fx. at åbne en nyinstalleret AppleWorks
6.x, så er det Helvetica, der er std. skrifttypen...

mvh. Erik Richard
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-10-04 13:31

In dk.edb.mac, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Hvad troede du da ellers, det var?

Jeg troede det var noget andet du mente, for jeg troede ikke man kunne
ændre skrifttypen i den. Men det kan man så med TinkerTool kan jeg se.

> Prøv fx. at åbne en nyinstalleret AppleWorks 6.x, så er det Helvetica,
> der er std. skrifttypen...

Prøv at kør TinkerTool, og se hvad den har som default System Font:

Lucida Grande, 13 pt

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 18:57

Hej Jonas - og andre interesserede

Der findes 2 versioner af Tinker Tool. - 'Tinker Tool' og 'Tinker Tool
system'. I første omgang installerede jeg kun Tinker Tool og prøvede
dens muligheder. Jeg skal da gerne vedgå, at den viser Lucida grande som
std. skrift. De fleste steder har jeg nu ændret til Charcoal 12 eller
Charcoal 14 (uret). Men det ændrer intet ved arkivliniens menuer. De
står stadig i Lucida Grande. Det er kun nogle få menuemner såsom Finder
og min 'backgrounder' til min HP PSC 1110 opsætning, der vises i
Charcoal skriften. - Et enkelt klik på skrivebordet fører alt tilbage
til std. - altså igen LG skriften - bortset fra Finder og ur.

Tinker Tool har yderligere en feature, som i begyndelsen var ved at give
mig mange grå hår. Jeg opdagede, at main window på min OS X disk var
fyldt med alle de usynlige filer - inkl. mappen for .Trash. Denne mappe
er dog låst, så man ikke umiddelbart kan åbne den og fjerne indholdet..
Det tog mig lidt lang tid at finde ud af, at man i TT kunne vælge at
alle filer blev vist, og såsnart jeg fjernede fluebenet forsvandt alle
de usynlige filer igen og alt var normalt.

Så alt i alt vil jeg kalde Tinker Tool for et godt supplement, - bortset
fra, at jeg godt ville have den fede Charcoal skrift i samtlige menuer
og undermenuer.

Her i eftermiddags har jeg så afprøvet Tinker Tool system. Det må jeg
nok sige! - Det er et stykke værktøj, der har mange funktioner, som man
ellers kun havde i OS 9.x. Fx. har den en autofunktion til at tømme
cache mapper i div. browsere. Det er en ting, jeg har savnet, så man
ikke skulle gennem hele systemhierakiet for at finde div. cache mapper
og tømme dem manuelt. Den kan sættes til at tømme periodisk eller
manuelt. Jeg har valgt manuelt.

Der er så mange ekstra funktioner, så det vil blive en meeeget lang
mail, hvis alle skulle nævnes. Men bl.a. det at sætte alle harddiske på
vågeblus efter kortere tid, end systemet tillader er også en god ting.
Det har bl.a. gjort, at min computer nu nærmest er totalt lydløs, så jeg
vil kunne høre, når/hvis en disk starter op.

Jeg véd så ikke, om jeg skal prøve det tredie værktøj, jeg blev
foreslået - nemlig Silk, men jeg venter nok lige og ser. Jeg tør ikke
rigtig installere to sammenfaldende værktøjer, med mindre, jeg véd hvad
der evt. kan og ikke kan konflikte.

Prøv TinkerTool og TinkerTool System! Det kan anbefales.

mvh. Erik Rihcard

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-10-04 19:48

> [...]

> De fleste steder har jeg nu ændret til Charcoal 12 eller
> Charcoal 14 (uret). Men det ændrer intet ved arkivliniens menuer. De

Det er vel Geneva eller Helvetica du mener, ikke?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 23:08

Hej Jonas

I og med, at TinkerTool viser, at det er Lucida Grande, går jeg ud fra,
at det er Lucida Grande og ikke hverken Geneva eller Helvetica.

Jeg har i øvrigt sammenlignet den Lucida Grande, jeg har i 'Microsoft
True Type 2.0' med den installerede Lucida Grande i OS X. De _er_
forskellige i form. Den fra MSTT 2.0 er knap så rund i fx. cC, oO gG og
0. Så jeg kan blot konstatere´, at de _er_ forskellige.

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-10-04 06:13

In dk.edb.mac, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> I og med, at TinkerTool viser, at det er Lucida Grande, går jeg ud fra,
> at det er Lucida Grande og ikke hverken Geneva eller Helvetica.

Så du indrømmer at det er Lucida Grande.

> [...]
> forskellige i form. Den fra MSTT 2.0 er knap så rund i fx. cC, oO gG og
> 0. Så jeg kan blot konstatere´, at de _er_ forskellige.

Det er der vist ingen der har sagt de ikke var, eller er jeg gået glip
af noget?

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

"Great things are afoot!"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-04 12:06

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Så du indrømmer at det er Lucida Grande.

Du kan kald det, hvad du vil, men den er så tæt på Helvetica Rounded,
som den kan være, så hvis du ikke vidste det, ville du højst sandsynlig
også have sagt, at det var en Helvetica / Geneva Classic.

> Det er der vist ingen der har sagt de ikke var, eller er jeg gået glip
> af noget?

Jeg pointerer bare, at der er så stor lighed, at man sagtens kan tage
fejl af de tre skrifter - Helvetica Rounded, Geneva Classic og Lucida
Grande - og ikke spor andet.

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-04 19:20

Hej Jonas

Jeps, og jeg har lige i får installeret de nyeste ver. af både
TinkerTool og TinkerTool system. Stadig det samme i selve arkivliniens
menuer - bortset fra uret - Lucida Grande...

Andre menuer, dialoger og vinduer reagerer fint med skriftændring til
fx. Charcoal 12p/13p.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 08-10-04 15:35

> [...]
> samt Helvetica familierne. Prøv fx. at åbne en nyinstalleret AppleWorks
> 6.x, så er det Helvetica, der er std. skrifttypen...

Se her:

The system font (Lucida Grande Regular 13 pt) is used for text in menus,
dialogs, and full-size controls.

<http://developer.apple.com/documentation/UserExperience/Conceptual/OSXH
IGuidelines/XHIGText/chapter_4_section_2.html>

Det har intet at gøre med standardskriften i et tekstbehandlingsprogram.
TextEdit har også Helvetica som standardskrift i "skrivefeltet", men
alle menuer og dialoger vises med systemskriften Lucida Grande.

I øvrigt er Lucida Grande designet af Kris Holmes og Charles Bigelow og
licensieret af Apple til brug i Mac OS X gennem Agfa Monotype.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-04 22:44

Hej Thomas

Thomas Tvegaard wrote:

> [...]
> TextEdit har også Helvetica som standardskrift i "skrivefeltet", men
> alle menuer og dialoger vises med systemskriften Lucida Grande.

Det er heller ikke det, jeg siger. Men hvis du ret og slet fjerner
skriftmappen i fx. OS 7.x-9.x og genstarter, så vil du alligevel få en
skrift, du kan bruge i både menuer og i fx. SimpleText - og det er
Geneva 9p og 10p.

Jeg synes bare ikke, den er 'rund' nok i forhold til den Lucida grande,
jeg har i min Lucida pakke. Men OK, det kan måske skyldes, at der kun er
9p, 12p og 18p i preview. Det eneste, jeg vil konkludere, er, at den så
absolut ikke er velegnet for svagtseende!

> I øvrigt er Lucida Grande designet af Kris Holmes og Charles Bigelow og
> licensieret af Apple til brug i Mac OS X gennem Agfa Monotype.

Hm, - nu bliver jeg egentlig bare en smule nysgerrig. Jeg har den gamle
store 'Microsoft TrueType 2.0' pakke på adskillige disketter (svjh.
8stk. MF2HD). Her står der i ReadMe til Lucida familien "Copyrighted by
Microsoft" og "All rights reserved, Microsoft ©1995" samt "Lucida™
license owned by Microsoft Corp.®". ??

mvh .Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Jonas Voss

Dato : 09-10-04 11:52

> [...]

> skriftmappen i fx. OS 7.x-9.x og genstarter, så vil du alligevel få en
> skrift, du kan bruge i både menuer og i fx. SimpleText - og det er

Bemærk at der ikke er tale om OS 7.x-9.x i dette tilfælde Erik.

Systemfontene i OS 7.x-9.x ligger vist iøvrigt i System-filen i
Systemmappen, men jeg er ikke sikker.

> [...]
> 8stk. MF2HD). Her står der i ReadMe til Lucida familien "Copyrighted by
> Microsoft" og "All rights reserved, Microsoft ©1995" samt "Lucida?

The primary system font in Mac OS X (all versions) is Lucida Grande.
For labels and other small text, 10 pt Lucida Grande is typically
used. Lucida Grande is almost identical in appearance to the prevalent
Windows font Lucida Sans, but contains a much richer variety of
glyphs.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_fonts#Fonts_in_Mac_OS_X>

--
| Jonas @ 55.75, 12.42 | <http://blog.verture.net/> |

   AHHH. Donuts. . . What can't they do. -- H. Simpson

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-04 02:35

Hej Jonas

Jonas Voss wrote:

> Bemærk at der ikke er tale om OS 7.x-9.x i dette tilfælde Erik.

Det er jeg klar over, men jeg siger bare, hvad der sker i de klassiske
systemer, hvis du fjerner skriftmappen.

> Systemfontene i OS 7.x-9.x ligger vist iøvrigt i System-filen i
> Systemmappen, men jeg er ikke sikker.

Der er kun en enkelt skrift indbygget i 'System' i de klassiske
systemer, og det er Geneva 9p og 10p. Alle øvrige systemskrifter såsom
Charcoal, Chicago, Capitals og Sand m.fl. ligger alle i skriftmappen i
systemmappen.

> [...]
> used. Lucida Grande is almost identical in appearance to the prevalent
> Windows font Lucida Sans, but contains a much richer variety of

Det er da meget godt, men det siger jo intet om, hvem der egentlig har
copyright på Lucida skriften, - om det er Agfa eller Microsoft...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 10-10-04 08:45

> Det er da meget godt, men det siger jo intet om, hvem der egentlig har
> copyright på Lucida skriften, - om det er Agfa eller Microsoft...

Det har Kris Holmes i samarbejde med Charles Bigelow.
Førstnævnte har i øvrigt også tegnet Apple New York, Apple Monaco samt
Apple Chancery.

<http://www.linotype.com/7-436-7/krisholmes.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-04 13:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det er den øverste linie med æble-menu, Finder menu osv.. - Og det har
> altså aldrig været Lucida Grande. - Hvis ikke det er Geneva, så er det
> en Helvetica et-eller-andet, og det er max. en 10p...

Er der slet ingenting i Handicap-opsætningen der kan hjælpe?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-04 13:14

Hej Thorbjørn

Nej, intet. Det eneste, man kan, hvad str. angår, er at ændre på str. i
div. vinduer, men ændre skrifttype og skriftsnit, kan ikke lade sig
gøre..

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-04 17:45

> [...]

> altså aldrig været Lucida Grande. - Hvis ikke det er Geneva, så er det
> en Helvetica et-eller-andet, og det er max. en 10p...

det er nu altså en Lucidia Grande str 13 bold - med mindre du har
pillet ved et eller andet.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-10-04 21:11

On Fri, 08 Oct 2004 18:45:22 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det er nu altså en Lucidia Grande str 13 bold - med mindre du har
> pillet ved et eller andet.

Det er nok en OS X Limited Edition.
--
MVH
osv...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-10-04 08:12

> [...]
> BT Bold 13p, som jeg er vant til at bruge.
>
> Det vil give en bedre og absolut mere tydelig skrift især for mig og

Prøv med Tinkertool og eller Silk.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk