Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lukketid
Fra : Jesper Yde

Dato : 14-05-01 18:32

Jeg har et meget primitivt spørgsmål

Jeg har et halvautomatisk kamera (manuel afstand og blænde) og automatisk
lukketid.

Hvor hurtige lukketider bør man anvende (tommelfingerregel) for
langsomt/hutigt bevægende objekter? Jeg har i tidernes morgen fået
indprentet af min far (ikke fotograf), at omkring 1/125 er en passende tid
til stillestående/langsomt bevægende ting, er det korrekt? Eller kan man gå
ned til 1/30 eller 1/60?

mvh
Jesper

Fra : A.H.

Dato : 14-05-01 20:40

60=langsom og tager meget lys ind, dårligt til at optage hurtige ting,
medmindre du ønsker striber på dit motiv
500=hurtig lukketid, som behøver meget lys, men god til at lave
still-billeder med hvis der er bevægelse på.
125=kan også lukke hurtigt nok til at fange feks. en bil i farten(med en pæn
afstand dertil)

Hilsen
Anders

Fra : Kim Østrup

Dato : 14-05-01 21:18

Hej Jesper

Det er næsten umuligt at svare tilfredsstillende på dit spørgsmål. Det
bedste råd må næsten være at låne eller købe en grundbog i foto -
eksempelvis Politikens Foto eller lignende.

Indstilling af lukkertiden afhænger af den hastighed hvormed motivet
bevæger sig, filmens isoværdi, hvilken brændvidde man bruger og endelig
hvilken effekt man ønsker. En formel-1 bil kræver måske 1/2000, mens en
dalende sne skal ha en 1/250 og månen (bevæger sig også) kan tages på
1/6 hvis vidvinkel, men 1/30 hvis det er en 1000mm tele. Og sådan kan
man blive ved

Stillestående ting - et askebæger o.l. - skal fotograferes på den
lukketid der passer til blænden og filmens iso. Om det er på 1/125 eller
30 sekunder er ligegyldigt hvis ellers kameraet holdes stille (stativ).
Valg af blænde afhænger til gengæld af den ønskede dybdeskarphed (hvor
meget skal stå skarpt).

Prøv evt. at besøge Kodak, Agfa, Fuji eller andre producenters sider.
Jeg mener en af dem har en on-line lektionsplan i grundlæggende foto.

Mvh

Kim Østrup.

Jesper Yde <jesper.hansen2@e-box.dk> skrev i en